معمار هندو طراح بیش از ۱۰۰ مسجد در هند

یک معمار «هندو» که به «مرد مسجدی» معروف است بیش از ۱۰۰ مسجد در هند را طراحی کرده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از «الجزیره»،  یک معمار «هندو» که به «مرد مسجدی» معروف است بیش از 100 مسجد در هند را طراحی کرده است.

 

«گویندان گوپالاکریشنان» 85 ساله که نسخه هایی از قرآن را در خانه خود در کرالا نگهداری می کند می گوید که به هارمونی مذهبی و ایجاد پیوند میان ادیان به شدت اعتقاد دارد.

 

«گوپالاکریشنان» در این باره می گوید:  کار حرفه ای خودآموز خود برای طراحی و معماری را بلافاصله پس از اتمام مدرسه آغاز کردم  زیرا به دلیل مشکلات مالی خانوادگی قادر به تحصیل در دانشگاه نبودم.

 

او در سنین جوانی  به عنوان یک کارآموز به پدرش که یک پیمانکار ساختمان بود پیوست و کار خود را با بررسی نقشه های ساختمانی پدرش شروع كرد. او سوالات زیادی در مورد تکنیک ها ، سایه ها و طرح های رنگی از پدرش پرسید.

 

او همچنین با «ال آ سالانادا» ، طراح مشهور انگلیسی-هندی در دهه 1960 ارتباط دوستی برقرار کرد و اصول طراحی را از او یاد گرفت تا اینکه تبدیل به یک معمار حرفه ای شد.

 

«مرد مسجدی» به الجزیره گفت: من همچنین در بخش کارهای عمومی کرالا به عنوان یک شاگرد بدون حقوق کار و بعدا به پدرم در بازسازی مسجد «پالایام» کرالا پرداختم.

 

افتتاح مسجد پالایام در سال 1964 توسط دکتر «ذاکر حسین» رئیس جمهوری وقت هند افتخار بزرگی برای این پدر و پسر بود.

 

«گوپالاکریشنان»  می گوید: من معتقدم که این لطف الهی بود که باعث شد من به عنوان یک هندو با حمایت دوست مسیحی خودم ، سالاندا، اقدام به ساخت مساجد کنم که این خود نمونه ای بارز از هماهنگی مذهبی است.

 

نقطه عطف زندگی حرفه ای وی در سال 1976 زمانی رخ داد که ساخت مسجد جامع «بیماپالی» را در « Thiruvananthapuram» آغاز کرد؛کاری که 18 سال به طول انجامید اما تبدیل به ستاره درخشانی در کارنامه حرفه ای او شد.

کد خبر 1075662

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha