شرایط کرونا در جنوب کرمان بحرانی است

اصغر مکارم گفت: اکنون شرایط کرونا در جنوب کرمان کاملا بحرانی است و اگر مردم نکات بهداشتی را رعایت نکنند امکانات فعلی پاسخگو نیست و مردم با مشکل مواجه می شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از جنوب کرمان، امروز ۲۳ تیر ماه رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت از وضعیت بیمارستان ۱۲ فرودین بازدید کرد.


«اصغر مکارم» در حاشیه این بازدید، گفت: به دنبال شیوع بیماری کرونا در منطقه جنوب شرق به خصوص استان های همجوار همچون استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان که بخش عمده ای از این استان ها متاسفانه به شدت درگیر موج جدید کرونا هستند، جنوب کرمان نیز به دلیل ارتباط وسیع با این استان ها در خیز جدید قرار دارد.


رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت افزود: قریب ۲ ماه بود که جنوب کرمان در پیک چهارم کرونا قرار داشته و به مدت تقریبی ۳ هفته آمار ثابت بود که ما انتظار داشتیم شاهد سیر نزولی بیماری کرونا باشیم که متاسفانه با شرایط فعلی در قله خیر موج جدید قرار داریم.


وی با بیان این مطلب که ما تلاش داریم تا در شرایط فعلی مردم دچار مشکل نشوند، خاطرنشان کرد: علی رغم توصیه های مکرری که داشتیم اما تجمعات خرداد ماه و تجمعات اعتقادی، فرهنگی، باستانی و رسوم منطقه عاملی شدند تا ما همچنان در این موج باقی بمانیم.


مکارم ابراز کرد: در حال حاضر بالای ۹۰ درصد فضاهای درمانی که قابلیت تبدیل مکانی برای بستری بیماران شود در اختیار بیماری کووید ۱۹ قرار گرفته و در همین مدت کوتاه قریب ۱۲۰ تخت راه اندازی شده است.


رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت ادامه داد: یک بخش ۶۰ تخت راه اندازی شده که از این تعداد ۳۰ تخت به بیمارستان شهرستان کهنوج اختصاص داده شده و در بیمارستان های دیگر نیز به همین نسبت تخت اضافه شده است.


وی اظهار کرد: متاسفانه اکنون قریب ۳۲۸ مورد بستری هستند که شاید بالاترین میزان بستری در طول سال های اخیر است و علاوه بر این نیز قریب ۱۸۰ بیمار در بیمارستان ها به شکل بستری موقت هستند که روزانه برای دارو مراجعه کرده و به مدت ۲ ساعت تحت نظر قرار دارند و سپس در منازل خود استراحت می کنند.


مکارم ضمن هشدار، تصریح کرد: اکنون شرایط کرونا در جنوب کرمان کاملا بحرانی است و اگر مردم نکات بهداشتی را رعایت نکنند امکانات فعلی پاسخگو نیست و مردم با مشکل مواجه می شوند.


رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت بیان کرد: هر چند تاکنون در سطح هفت شهرستان جنوب کرمان فرمانداران، ائمه جمعه و جماعات، نیروهای نظامی و انتظامی، قضات و دادستان ها با ما همکاری کردند اما باید با قوت بیشتری این همکاری ادامه یافته و یک عزم ملی و منطقه ای برای جلوگیری از انتشار بیماری و مدیریت آن صورت گیرد.


وی عنوان کرد: خوشبختانه تاکنون هیچ بیماری به دلیل عدم دارو، تجهیزات پزشکی و اکسیژن در جنوب کرمان پشت درب های بیمارستان نبوده است اما این احتمال وجود دارد که اگر مردم نکات بهداشتی را رعایت نکنند هر لحظه این مشکل به وجود آید.


مکارم با بیان این مطلب که دانشگاه علوم پزشکی جیرفت هفت شهرستان را تحت پوشش دارد، افزود: متاسفانه کم و بیش ۳ شهرستان منطقه از جمله رودبار جنوب، کهنوج و جیرفت به دلیل ارتباط مستقیم با هرمزگان و استان سیستان و بلوچستان دارند، آمار بیشتری در بحث بستری دارند.


رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت اضافه کرد: شهرستان های قلعه گنج و فاریاب نیز متاسفانه متاثر از این وضعیت هستند البته شهرهای شرق استان نیز وضعیت بهتری نسبت به ما ندارند چرا که آنها نیز ارتباطاتی با استان سیستان و بلوچستان داشته و گرفتار این بیماری هستند.


وی تاکید کرد: خوشبختانه در جنوب کرمان تاکنون بیش از ۸۳ درصد افراد بالای ۶۵ سال واکسینه شده اند و مابقی نیز اعلام عمومی شده، اکنون در حال واکسیناسیون افراد بین ۶۰ تا ۶۵ سال هستیم و تاکنون بیش از ۴۰ هزار دوز واکسن تزریق شده است.


مکارم اظهار کرد: قرار است با حمایت وزارت بهداشت و درمان، از هفته آینده سالن های آموزش و پرورش و سپاه که در اختیار ما قرار داده شده به مراکز تجمیع واکسینه تبدیل شوند، اکنون ۳ مرکز تجمیعی واکسن در شهر جیرفت، ۲ مرکز در شهر کهنوج و در مابقی شهرستان ها نیز یک سالن تجمیع راه اندازی شده است.


رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت ابراز کرد: بزودی واکسیناسیون افراد بالای ۵۰ سال نیز آغاز می شود و در همین راستا فراخوان می دهیم اما مردم نباید بی دلیل به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند چرا که ازدحام جمعیت خود موجب انتشار ویروس کرونا می شود.

 

وی ضمن ابراز تاسف، عنوان کرد: با توجه به علائم بالینی و مشخصاتی که سوش دلتا دارد در جنوب کرمان برخی از بیماران با سن و سال کم درگیر این سوش شده اند و حتی در کرمان کودک یک ساله ای فوت کرده است و این امر بیانگر این است که کرونا رحم ندارد.


مکارم خاطرنشان کرد: حوزه بهداشت و درمان وظیفه تامین امکانات بهداشتی و درمانی و همچنین توصیه های لازم را دارد و به هر حال نیروهای نظامی و انتظامی باید در بحث نظارت بر بر اجرای پروتکل های بهداشتی همکاری کنند.


رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت در خاتمه تاکید کرد: حوزه بهداشت و درمان دارای ظرفیت محدودی است حتی در دنیا کشورهای اروپایی که بهترین امکانات را داشتند اما در مواجه با آمار بالای بیماران دچار کمبود امکانات شدند.


شایان ذکر است؛ در سفر یک روزه رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت و با حضور امام جمعه، نماینده مردم پنج شهرستان جنوبی کرمان در مجلس شورای اسلامی، فرماندار و جمعی از مسئولین پروژه تکمیل ساختمان ستاد مرکز بهداشت شهرستان کهنوج با زیر بنا یکهزار و ۳۳۳ متر مربع و دارای سه طبقه اعتبار هزینه شده ۷۱ میلیار ریال به بهره برداری رسید.


و همچنین از کلینیک تخصصی شهید سلیمانی کهنوج بیمارستان ۱۲ فروردین با زیر بنا یکهزار و ۸۶۰ متر مربع و اعتباری بالغ بر ۱۰۰ میلیارد ریال با نام سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی مزین و نامگذاری شده و در حال بهره برداری است، بازدید شد.


این ساختمان با سه طبقه سازه ساختمان از نوع اسکلت فولادی و دارای سیستم سرمایش چیلر است.

کد خبر 1075704

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha