بی‌توجهی به مولفه‌های فرهنگی موجب شکست برنامه توانمندسازی می‌شود

سیدعلی موسوی‌جم گفت: بی‌توجهی به مولفه‌های فرهنگی موجب شکست برنامه توانمندسازی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان در کردستان، سیدعلی موسوی‌جم مدیرکل کمیته امداد کردستان در نشست تخصصی ارتقاء فرهنگ توانمندسازی زنان و سرپرست خانواده که در سنندج برگزار شد، اظهار کرد: برخی کشورها برای دستیابی به توسعه پایدار، توانمندسازی را از روش‌های کارآمد می‌دانند.

 

 

وی بیان کرد: تحقیقات نشان داده توانمندسازی تفکری و روانی سبب شده تا زنان سرپرست خانوار در حوزه‌های مختلف روانشناختی همچون خودکارآمدی، خودارزشمندی و عزت نفس، کنترل بر زندگی، قدرت تصمیم‌گیری، حل مسئله، افزایش سازگاری توانمند شوند.

 

موسوی‌جم با اشاره به اهمیت توجه به مولفه فرهنگ در فعالیت‌های توانمندسازی زنان تصریح کرد: بی‌توجهی به مولفه‌های فرهنگی موجب شکست برنامه توانمندسازی می‌شود همانطور که اشتغال، تکنولوژی به خودی خود نمی‌تواند مشکلات کشورهای در حال توسعه را حل کند و نیاز است این انتقال با اقدامات فرهنگی همراه باشد.

 

مدیرکل کمیته امداد کردستان افزود: توانمندسازی هم زمانی موثر است که به مولفه‌های فرهنگی توجه شود چرا که فرهنگ یک جامعه رفتارها و ارزش‌های آن جامعه را قالب‌بندی می‌کند.

 

موسوی‌جم خاطرنشان کرد: لذا با توجه به تاثیرات حوزه فرهنگ بر زندگی اجتماعی و همچنین فقدان راهبردهای مشخص فرهنگی در خصوص توانمندسازی اقشار آسیب‌پذیر موجب شد که یک کارگروه ملی با حضور چهار ارگان اصلی و چند ارگان زیرنظر شورای فرهنگ عمومی کشور تشکیل شد و مقرر شده‌ است که در 8 راهبرد کل و 32 برنامه عملیاتی اقدام لازم انجام شود.

 

مدیرکل کمیته امداد کردستان اضافه کرد: در استان هم متناظر با گارگروه استانی راه‌اندازی شد که دبیرخانه آن در کمیته امداد مستقر است و تا کنون سه جلسه برگزار شده است.

 

موسوی جم به محورهای فعالیت هم گریزی زد و گفت: زن سرپرست خانوار، فرهنگ مدیریت خانواده و کارآفرینی، زن سرپرست خانواده و مقابله با آسیب‌های اجتماعی، زن سرپرست خانواده و تولیدات فرهنگی، هنری و رسانه و مهارت آموزی است و این همایش با محوریت تولیدات فرهنگی هنر و رسانه‌ای و مهار آموزی برگزار شد. 

 

وی خاطرنشان کرد: بحث ارتقای فرهنگ توانمندسازی مددجویان در راستای سند برنامه ارتقای فرهنگ توانمندسازی مددجویان از اسناد مهم و با ارزش ملی محسوب می‌شود.

 

موسوی جم اضافه کرد: هدف اصلی سند ارتقای توانمندی‌های علمی، مهارتی و اجرایی مددجویان جامعه به منظور توسعه عمومی کشور است که با تلاش همه جانبه آحاد جامعه و دستگاه‌های فرهنگ ساز برای این امر مهم و مشارکت در آن از طریق افزایش دانش سیاست‌گذاری جامعه و دست‌اندارکاران تقویت خودباوری مددجویان استفاده از ظرفیت رسانه‌ای و پویش ملی و منطقه‌ای توانمندسازی به دست خواهد آمد.

 

وی در پایان گفت: بر همین اساس تمهیدات لازم در خصوص تشکیل و راه‌اندازی کارگروه استانی ارتقاء فرهنگ توانمندسازی مددجویان با مشخص شدن ادارات و سازمان‌های عضو کارگروه و سازمان‌های مرتبط، طبق سند کارگروه ملی شروع به کار رده است.

کد خبر 1075708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha