ازخودگذشتگی مثال‌زدنی یزدی‌ها در مصرف آب/ مردم یزد چشم‌انتظار اقدام موثر مسئولین برای رفع مشکل آب

استان یزد در طول سالیان اخیر با مشکلات آبی زیادی مواجه بوده است که انتظارشان از مسئولان رفع این چالش‌ها است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یزد، محمد جواد خاکپور؛ با شروع فصل تابستان و گرمای شدید هوا مصرف آب در بخش خانگی به نسبت سال‌های گذشته در سطح کشور افزایش یافت.

با توجه به اینکه استان یزد از استان‌های کویری است و سال‌های پی‌درپی با خشکسالی مواجه بوده، این گرمای هوا بیشتر خود را نمایان می‌کند که همین مسئله نیز سبب استفاده بیشتر آب در بخش خانگی می‌شود.

یکی از مواردی که مردم گلایه‌های بسیاری نسبت به آن داشتند و در شبکه‌های اجتماعی هم این مسئله را بیان کردند، تغییر کیفیت آب نسبت به قبل است.

این بی‌کیفیتی آب در هوای گرم یزد مردم را به دردسر انداخته و مجبور هستند به هر سختی که شده برای حفظ سلامتیشان، آب تصفیه شده تهیه کنند.

در این شرایط که برق در ساعاتی از روز قطع می‌شود و آب برخی مناطق یزد بی‌کیفیت شده یک چالش اساسی باعث نگرانی مردم شده که آن هم افت فشار آب است.

دلایل افت فشار آب در یزد

اصغر ریاضتی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد در خصوص علت افت فشار آب در برخی نقاط شهر یزد، گفت: در این مدت به دلیل هوای بسیار، قطعی برق و تعرضی که به تأسیسات خط انتقال آب یزد صورت گرفت، مصرف آب از مقداری که پیش بینی شده بود فراتر رفت.

وی یکی از دلایل افزایش مصرف آب خانگی توسط مردم را تصور برخی از شهروندان از احتمال قطعی آب دانست و خاطرنشان کرد: شهروندان با این تصور که شاید قطعی آب در آن منطقه صورت گیرد اقدام به برداشت آب و نگهداری از آن می‌کنند تا در شرایط قطعی، بتوانند از آن بهره‌مند شوند.

ریاضتی با اشاره به اینکه مناطق حاشیه‌ای یزد در شرایط کنونی بیشتر با افت فشار آب مواجه شدند، اذعان داشت: قطعی آب در شبکه یزد نداریم ولی ممکن است طبقات دوم به بالا در ساختمان‌ها با افت فشار آب مواجه باشند.

افزایش یک‌درجه‌ای هوا، 20 هزار مترمکعب مصرف آب را افزایش می‌دهد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد با بیان اینکه با افزایش هر یک درجه دمای هوا حدود 20 هزار مترمکعب مصرف آب در شهر یزد افزایش پیدا می‌کند، اذعان داشت: این افزایش به مصرف کولرهای آبی و دیگر مصارف بازمی‌گردد.

وی در پایان گفت: همکاری شهروندان یزدی در مصرف آب بسیار خوب بود که امیدواریم این همکاری بازهم ادامه داشته باشد تا بتوانیم با کمترین مشکل این مدت را طی کنیم.

شهروندان یزدی در دوره یک ماهه و با تخریب خط لوله آب انتقالی به یزد در شرایط خاص کرونایی که طبق گفته مسئولان، موج پنجم کرونا نیز نزدیک و آمار مبتلایان و فوت شدگان کرونایی در حال افزایش است، مجبور شدند تا در هوای گرم و 45 درجه یزد در صفوف طولانی حضور پیدا کنند تا بتوانند آب مصرفی خود را تامین کنند.

تذکر شدید نماینده یزد در مجلس خطاب به رئیس جمهور

این شرایط سخت مردم واکنش های مختلفی را از سوی مسئولان استان یزد در پی داشت، محمدصالح جوکار نماینده مردم یزد، اشکذر و بخش ندوشن در مجلس شورای اسلامی و رئیس مجمع نمایندگان استان به دنبال تعرض مجدد به خط لوله انتقال آب یزد در شرق اصفهان و قطعی آب شرب مردم یزد تذکر مکتوبی خطاب به رئیس جمهور به مجلس شورای اسلامی ارائه کرد.

در متن این تذکر خطاب به حسن روحانی آمده است: در شرایط کم آبی و فرشار بر مردم، چرا دولت در تامین امنیت خطوط آبرسانی تعلل می کند و به نارضایتی دامن می زند.

در ادامه تذکر رئیس مجمع نمایندگان استان یزد خطاب به رئیس جمهور آمده است: با توجه به تجربیات گذشته و هشدارهای داده شده، تکرار این وقایع چه مفهومی دارد و مردم تا کی شاهد بی تدبیری باشند؟

مردم یزد در طول 20 سال اخیر با چالش‌های آبی زیادی مواجه بوده‌اند که در این سال‌ها متاسفانه بی‌برنامگی و بی‌توجهی‌هایی که در مسیر انتقال آب صورت پذیرفت، باعث شده تا مشکلات عدیده‌ای برای مردم به وجود بیاید و امیدوار هستند مسئولان برای آینده این استان بی‌آب برنامه‌ریزی کنند تا شاهد چنین مشکلاتی نباشند.

کد خبر 1075814

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha