خشکسالی، درخواست کشاورزان برای آب را بیشتر کرد

مدیر امور آب منطقه ای شیروان گفت: کاهش بارندگی ها و خشکسالی، درخواست کشاورزان شیروان را برای آب بیشتر کرد.

«اسحاق خسروپناه» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان اظهار داشت: کاهش بارندگی ها و خشکسالی درخواست کشاورزان شیروان را برای آب بیشتر کرد زیرا که از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون ۵۶ درصد ورودی مخزن سد بارزو این شهرستان نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش پیدا کرده است.

 

 

مدیر امور آب منطقه ای شیروان بیان کرد: اینک تراز سدبارزو پایین تر از حد نرمال است که تاکنون از محل این سد ۱۲.۵ میلیون مترمکعب آب در بخش کشاورزی معادل ۹۰ درصد، صنعت چهاردهم میلیون مترمکعب معادل ۴۰ درصد و شرب ۳ میلیون مترمکعب معادل ۶۰ درصد تحویل داده شده است.

 

 

خسروپناه اضافه کرد: اینک سد بارزو این شهرستان ۲۴ میلیون مترمکعب آب دارد که در مدت مشابه سال قبل این میزان ۴۳.۵ میلیون مترمکعب بود که پیک مصرف پس از فروردین ماه است و ورودی آب این سد از ابتدای سال جاری تاکنون ۹۰ درصد کاهش داشته که عمده ورودی ها براساس سیلاب است و با توجه به کاهش بارندگی ها، حجم ورودی آب به این سد از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون ۱۰ میلیون مترمکعب بوده است.

 

 

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر از سد بارزو  ۱۳۰۰ لیتر بر ثانیه آب رها سازی می شود که به طور میانگین متوسط،  ۹۰۰ لیتر در ثانیه آب برای بخش کشاورزی، ۲۰۰ لیتر در ثانیه آب برای بخش شرب، ۳۰ لیتر بر ثانیه آب برای بخش صنعت و مابقی هم برای مصرف در حوزه میانی مصرف می شود که در صورت تداوم خشکسالی ها و عدم رعایت الگوی مصرف قطعا با بحران آب در سد بارزو مواجه خواهیم شد.

 

 

وی گفت: با توجه به کاهش بارندگی و ادامه خشکسالی ها اولویت سد بارزو، تامین آب شرب شهر شیروان است و در حوزه کشاورزی و صنعت باید مدیریت مصرف صورت گیرد.

 

 

به گفته خسرو پناه در حال حاضر ۲۴ میلیون متر مکعب آب پشت سد بارزوی شیروان ذخیره است که از این میزان ۱۲ میلیون مترکعب گل و لای بوده  و جهت پایداری سد قابل استفاده نمی باشد.

 

 

سد بارزو شیروان، پس از شیرین دره مانه و سملقان، دومین سد بزرگ خراسان شمالی به شمار می آید که توان ذخیره سازی مخزن آن ۹۲ میلیون مترمکعب است و هم اکنون حجم تراز و ایمنی پایدار این سد ۸.۵ میلیون متر مکعب است.

 

 

این سد در سال ۱۳۸۱ با هدف مهار و کنترل سیلاب های فصلی و تامین قسمتی از آب صنعت، آشامیدن شهر شیروان و کشاورزی اراضی پایاب به بهره برداری رسید که توان تنظیم آب این سد سالانه ۴۴ میلیون متر مکعب و گنجایش مخزن آن ۹۲ میلیون متر مکعب است.

 

 

کد خبر 1075872

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha