تنها پرهیزکاران با ولایت الهی به هدف اعلای خلقت انسانی خود می‌رسند

آیت‌الله جاودان گفت: هدف اعلای خلقت انسان از مسیر بندگی خدا می‌گذرد که آن هم با ولایت و سرپرستی الهی تنها برای پرهیزکاران ممکن است.

به‌ گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، آیت‌الله «محمدعلی جاودان» در جلسه درس اخلاق خود که در حسینیه شیخ مرتضی زاهد برگزار شد گفت: یکی از علمای بزرگ می‌گفت در ابتدای جوانی رسیدن به مقامات عالی توحیدی را آرزو داشتم اما الان به‌جایی رسیدم که آرزو دارم مسلمان از دنیا بروم.

وی با اشاره به این آیه قرآن کریم «ما خلقت الجن والانس الا لیعبدونی» عنوان کرد: در این آیه دو انحصار وجود دارد یکی انحصار معبود یعنی اینکه فقط مرا بپرستید دیگری انحصار عبادت یعنی اینکه جز پرستش من هیچ کاری نکنید.

آیت‌الله جاودان با بیان اینکه هدف اعلای خلقت انسان از مسیر بندگی خدا می‌گذرد، اظهار کرد: در این مسیر انسان به خودی خود نمی‌تواند به هدف مورد نظر برسد بلکه یاری خداوند را نیاز دارد، در واقع انسان در این مسیر به ولایت و سرپرستی الهی نیاز دارد و این ولایت تنها شامل حال مومنان می‌شود.

 

استاد حوزه علمیه با اشاره به این آیه قرآن کریم «الله ولی الذین آمنوا...» ابراز کرد: کسانی که ایمان آن‌ها به حد مقبول برسد در سایه ولایت دستگاه الهی قرار می‌گیرند برای رسیدن به حد مقبول از ایمان باید از گناه پرهیز کرد.

وی افزود: هر زمانی که شخص گناه ‌کند در آن لحظه ایمان از او سلب شده ‌است اگر آن لحظه از دنیا برود بی‌ایمان از دنیا رفته است، کسانی که زیاد گناه می‌کنند این خطر برای آن‌ها وجود دارد که به هنگام گناه و غیرمومن از دنیا بروند.

آیت‌الله جاودان با بیان اینکه نفس انسان مؤمن دارای یک نوع هوشیاری است که دره‌های مخوف جهنم را می‌شناسد و پا در آنها نمی‌گذارد، گفت: باید انسان کوشش کند به این معیار برسد.

 

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه در عالم غیب شخصی را مؤمن می‌دانند که هیچ گناهی نمی‌کند، عنوان کرد: حد نصاب ایمان آن‌جاست که انسان هیچ گناهی نکند از وقتی شما به حد نصاب ایمان برسید از آن زمان به بعد ولایت الهی درباره شما اعمال می‌شود.

وی ادامه داد: وقتی انسان به حدنصاب ایمان برسد حتی از شبهات هم پرهیز می‌کند در این صورت تمام امور او را خدا اداره می‌کند، برای رسیدن به حدنصاب ایمان درویشی و ذکر گفتن لازم نیست مراقبت باشیم گناه نکنیم.

آیت‌الله جاودان در پایان خاطرنشان کرد: هر چه ایمان قوی‌تر باشد اعمال ولایت درباره شخص قوی‌تر می‌شود، اگر اعمال ولایت برای شخص در این دنیا تخصیص نیابد در آخرت همواره حسرت می‌خورد، از خدا بخواهیم که ما مومن و مسلمان از دنیا برویم.

 

کد خبر 1075914

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha