نظارت مستمر شورای نگهبان بر افراد تاییدصلاحیت‌شده نیازمند قانون‌گذاری/سوال از وزرای فرهنگ و ارتباطات

توسعه تجارت درون منطقه ای پیوند دهنده ملت های منطقه، نظارت مستمر شورای نگهبان بر افراد تاییدصلاحیت‌شده نیازمند قانون‌گذاری، مشکل آبی خوزستان در دولت مطرح می‌شود، سوال از وزرای فرهنگ و ارتباطات برخی از اخبار سیاسی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، توسعه تجارت درون منطقه ای پیوند دهنده ملت های منطقه، نظارت مستمر شورای نگهبان بر افراد تاییدصلاحیت‌شده نیازمند قانون‌گذاری، مشکل آبی خوزستان در دولت مطرح می‌شود، سوال از وزرای فرهنگ و ارتباطات از جمله گزیده اخبار سیاسی شبستان در شنبه ۲۶ تیر است.

نظارت مستمر شورای نگهبان بر افراد تاییدصلاحیت‌شده نیازمند قانون‌گذاری است

هادی طحان نظیف سخنگو و عضو حقوقدان شورای نگهبان صبح امروز (شنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۰)، به مناسبت ساگرد تأسیس این نهاد در گفت‌وگو با رادیو ایران گفت: اگر بخواهیم در مورد عملکرد‌ها صحبت کنیم باید درباره صلاحیت‌ها و ماموریت‌ها صحبت کنیم؛ شورای نگهبان طبق قانون اساسی وظایف مختلفی را برعهده دارد که شامل نظارت شورای نگهبان بر مصوبات مجلس است.

 

وی افزود: شورای نگهبان از این حیث مصوبات مجلس را بررسی می‌کند که این مصوبات خلاف شرع و قانون اساسی نباشند و این کار به صورت مستمر توسط شورای نگهبان انجام می‌شود و ما حداقل هفته‌ای یک یا دو جلسه برای موضوع داریم و البته می‌بینیم که این صلاحیت و ماموریت شورای نگهبان کمتر مورد توجه مردم و رسانه‌ها قرار می‌گیرد، اما آنچه مسلم است این است که، دقت شورای نگهبان در مصوبات مجلس، باعث می‌شود مصوبات قابل اجراتر و حق مردم نیز رعایت بشود.

 

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره نظارت شورای نگهبان بر عملکرد افراد تاییدصلاحیت‌شده در طول دوره خدمت‌شان، اظهار داشت: این موضوع در سیاست‌های کلی انتخابات که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده، مورد اشاره قرار گرفته و طبیعتا اجرای آن نیاز به قانون‌گذاری دارد. این نظارت، موضوع با اهمیتی است که امیدواریم مجلس محترم مقداری جزیی‌تر به قانون گذاری در این مورد بپردازد.

 

توسعه تجارت درون منطقه ای پیوند دهنده ملت های منطقه است

«سید رسول مهاجر» معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در امور دیپلماسی اقتصادی که به منظور شرکت در کنفرانس بین المللی «آسیای مرکزی و جنوبی: پیوستگی منطقه ای، فرصت ها و چالش ها» به ازبکستان سفر کرده است روز جمعه در این اجلاس سخنرانی کرد.

وی در سخنان خود با اشاره به مشترکات فرهنگی و تمدنی بسیار در این منطقه که موجب پیوستگی تاریخی میان ملت ها شده است، گفت: الزامات دنیای مدرن می طلبد این میراث ارزشمند را در همه سطوح سیاسی، اقتصادی، تجاری، فرهنگی و انسانی بازآفرینی نماییم.

مهاجر، با برجسته کردن تجارت درون منطقه ای  و گسترش حمل و نقل و توسعه زیر ساخت های مواصلاتی به عنوان عناصر توسعه دهنده روابط  کشورهای منطقه برخی مزیت ها جمهوری اسلامی ایران را در اتصال دو منطقه آسیای مرکزی و جنوبی نیز بر شمرد.

وی در سخنان خود همکاری با کشورهای محصور در خشکی و کشور های ترانزیت منطقه همچون پاکستان و ترکیه در قالب کریدورهای حمل و نقلی سازمان اکو را از جمله اقدامات جمهوری اسلامی ایران  عنوان کرد.

وی همچنین تقویت حمل و نقل چند وجهی منطقه ای و تجهیز بنادر چابهار و بندرعباس در جنوب و امیرآباد و کاسپین در دریای خزر را جزو دیگر اقدامات ایران ذکر گرد.

به گفته مهاجر طراحی و اجرای پروژه های ملی و فراملی برای اتصال ریلی به کشورهای همسایه از جمله پروژه خواف - هرات با اتصال به مزارشریف در آینده کشورهای آسیای مرکزی را به شبکه ریلی ایران و از آن طریق به مقاصد منطقه ای و جهانی پیوند خواهد داد

بررسی جدی ترتیبات همکاری مابین بنادر مهمی همچون چابهار با سایر بنادر مهم اقیانوس هند و بنادر کشورهای جنوب خلیج فارس دیگر برنامه جمهوری اسلامی ایران از سوی معاون وزیر امور خارجه اعلام شد.

 

حل مشکل بحران آب در چمستان توسط امام جمعه این شهر

در پی بروز برخی مشکلات و قطعی آب در منطقه چمستان استان مازنداران، شماری از مردم این منطقه با گلایه از این حادثه از امام جمعه شهر خواستند تا این مشکل را پیگیری کند که پس از هماهنگی و پیگیری‌های صورت گرفته در این زمینه، این مشکل برطرف شد و تا چند روز آینده مردم منطقه از این نعمت خدادادی بهره مند می شوند. این امر نشان می دهد ائمه جمعه می توانند نقش محوری در حل مشکلات مردم در نقاط دور دست داشته باشند درهمین رابطه گفتگویی با حجت‌الاسلام رحمت الله حاجی زاده ، امام جمعه چمستان (مازندران) به شرح زیر اریه می شود.

 

در رابطه با مشکلات آب شرب شهرستان نور و پیگیری‌های صورت گرفته توسط دفتر امام جمعه توضیح بفرمایید؟

ما در این منطقه با  مشکلات آب آشامیدنی چمستان و درخواست مردمی برای حل این مسئله، مواجه هستیم و پیگیری و حل مشکلات مردم یکی از موضوعاتی است که به صورت جدی از سوی امامت جمعه دنبال می‌شود.

 

در مورد بخش چمستان و مشکل آب و برق و گاز بیشتر توضیح بفرمایید؟

بخش چمستان حدود 10 هزار سکنه دارد که با مشکل آب، برق و گاز روبه‌رو هستند و کم آبی در حال حاضر یکی از مهم‌ترین مشکلات این بخش به شمار می‌آید، باتوجه به گرمای شدید تابستان و نیاز شدید به این موضوع، مردم درخواست کردند که این مسئله را به صورت جدی دنبال کنیم.

 

دلایل کم‌آبی و مشکلات قطعی آب در چمستان را چگونه ارزیابی می کنید؟

 

چند عامل باعث شد که این اتفاق در چمستان رخ دهد که یک مورد آن حفر چاه‌های غیر مجاز در منطقه است و عدم اطلاع رسانی صحیح و نبود منبع‌هایی برای ذخیره آب نیز از دیگر مشکلات آن به شمار می‌آید،و قطع 10 روزه آب شرب در چمستان که هنوز هم ادامه دارد و مشکلات فراوانی را برای اهالی این منطقه به ارمغان آورده است.

 

چه  پیگیری‌ها و رایزنی‌هایی با مسئولان و مدیران شهر و استان برای حل این بحران صورت گرفت؟

 

 برای رفع مشکل کم آبی اهالی منطقه وارد میدان شده ایم و در همین راستا شهرک هایی که قابلیت آب رسانی داشتند را وارد مدار کردیم و چاهی را که 2     سال قبل حفر شده بود و مورد استفاده قرار نمی‌گرفتد با حضور مدیر کل آب و فاضلاب استان تجهیز کردیم و تا چند روز دیگر وارد مدار خواهد شد؛ همین طور قرار شد چاه جدیدی نیز در همین راستا حفر شود تا مشکل کم آبی مردم برطرف شود.

 

مشکل آبی خوزستان در دولت مطرح می‌شود

محمود واعظی در تماس تلفنی با استاندار خوزستان در جریان جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران خوزستان با موضوع بررسی مشکلات تامین آب استان خوزستان که امروز (۲۵ تیرماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: مواردی را که می‌توان با کمک این هیات در ستاد مدیریت بحران خوزستان تصمیم‌گیری و اجرا شوند، انجام شوند.

 

وی افزود: تصمیماتی که به مصوبه دولت، تصمیم رئیس جمهور یا هماهنگی با وزرا نیاز دارند، اطلاع داده شوند تا سریعا اقدامات مورد نیاز انجام شود.

 

واعظی گفت: با توجه به مشکل آبی و گرفتاری مردم در این هوای گرم، باید کمک شود تا خواسته مردم برطرف شود. مصوباتی که مقدمات آن انجام شده، روز یکشنبه در دولت مطرح و تصویب خواهد شد.

 

دیدار سفیر ایران با دبیرکل وزارت خارجه قطر

 

حمیدرضا دهقانی، سفیر ایران در قطر در صفحه توییتر خود نوشت: «‏دیدار با جناب آقای دکتر أحمد بن حسن الحمادی، دبیرکل محترم وزارت خارجه قطر و تبریک عید قربان و گفتگو با ایشان پیرامون چند موضوع مهم در روابط دو کشور...»

 

سوال از وزرای فرهنگ و ارتباطات/انجام مراسم تحلیف تعدادی از نمایندگان منتخب میان‌دوره ای مجلس

جلسات علنی هفته جاری مجلس در روزهای یکشنبه و دوشنبه (27 و 28 تیر ماه) برگزار می شود. ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در مورد لایحه نحوه کمکهای اشخاص حقیقی و حقوقی به سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور (ارجاع از جلسه علنی)، گزارش کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس در مورد طرح دوفوریتی الزام دستگاههای اجرائی جهت پاسخگویی به تذکرات کتبی و شفاهی نمایندگان (دوفوریت این طرح در جلسه علنی مورخ 6/4/1400 به تصویب رسید)، گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز (اعاده شده از شورای نگهبان3) و گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی در مورد لایحه معاهده معاضدت حقوقی متقابل در امور مدنی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فدرال برزیل (اعاده شده از شورای نگهبان1) در دستور کار این هفته مجلس شورای اسلامی قرار دارد.

 

بنابراین گزارش این هفته در مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد لایحه معاهده استرداد مجرمین بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فدرال برزیل (اعاده شده از شورای نگهبان1)، گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد لایحه‌پروتکل ‌همکاری در زمینه مبارزه با جرائم سازمان‌یافته در دریای خزر الحاقی به موافقتنامه همکاری در زمینه امنیت در دریای خزر (مورخ 27 آبان 1389 (18 نوامبر2010)) (اعاده شده از شورای نگهبان1)، گزارش کمیسیون انرژی در مورد لایحه نحوه واگذاری اموال، تأسیسات، ماشین‌آلات و هرگونه مالکیت مربوط به تأسیسات آب و فاضلاب (اعاده شده از شورای نگهبان1)، ادامه رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در مورد: طرح تقویت امنیت غذایی کشور و رفع موانع تولیدات کشاورزی (ارجاع از جلسه علنی)، گزارش کمیسیون کشاورزی،آب،منابع طبیعی و محیط زیست در مورد لایحه پروتکل حفاظت از تنوع زیستی الحاقی به کنوانسیون چهارچوب حفاظت از محیط زیست دریایی دریای خزر، گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد طرح تغییر ساعت رسمی کشور در دستور کار قرار داد.

 

این گزارش می افزاید: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در هفته جاری گزارش کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس در مورد طرح اصلاح و الحاق موادی به قانون نظارت مجلس بر  رفتار نمایندگان، گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد طرح مدیریت تعارض منافع، گزارش کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل (44) قانون اساسی در مورد لایحه تأسیس نهاد مستقل تنظیم‌گر بخش برق، گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد لایحه مقاوله نامه بازرسی کار (1947)(1326)، گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد لایحه تصویب مقاوله‌نامه ایمنی و بهداشت شغلی (1981) (1360) (شماره 155) و پروتکل 2002 (1381) مقاوله‌نامه ایمنی و بهداشت شغلی، گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه موافقتنامه همکاری اقتصادی و تجاری بین دولت‌های ساحلی خزر، گزارش شور دوم کمیسیون صنایع و معادن در مورد طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد با رویکرد اصلاح سیاست های تنظیم بازار(در اجرای تبصره (1) ماده (45) آئین نامه داخلی مجلس)، گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد طرح اصلاح مواد (705) تا (711) کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی (در اجرای تبصره (2) ماده (100) آیین‌نامه داخلی با اولویت در دستور قرار گرفت) و گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد طرح حمایت از مالکیت صنعتی(در اجرای تبصره (2) ماده (100) آیین‌نامه داخلی با اولویت در دستور قرار گرفت) را در دستور کار دارند.

 

 

کد خبر 1076119

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha