قطعی آب شرب و مشکلات روستاهایی که فاقد آب چاه هستند

سه روستای جعفرآباد، شکارسرا و علیسرا در کوچصفهان بیش از ۳۰روز است که از قطعی آب رنج می برند و خواستار رسیدگی مسئولین به این مطالبه خویش هستند.

خبرگزاری شبستان _گیلان، نوشین کریمی؛ از ظاهر سرسبز و درختان آراسته، جنگل های پرپشت و هوای پر باران استان های شمالی کشور چنین به نظر می‌رسد که در این نواحی مشکل کمبود آب برای کشاورزی و آبیاری وجود ندارد اما آنچه که در سال های اخیر شاهدش هستیم بی‌آبی‌هایی است که در این خطه حتی دامن خانواده را نیز گرفته است.


در برخی نقاط استان گیلان اگر از آب شرب که نیاز طبیعی و اساسی برای هر خانواده است بگذریم، حتی مدت هاست از آب ناسالم و ناکافی برای شست و شوی روزانه و استحمام هم خبری نیست. پایین بودن کیفیت آب آشامیدنی از نظر طعم، بو و رنگ و.... حالا قطعی چندین روزه آب، اهالی روستاهای کوچصفهان را بر آن داشت تا با خبرنگار خبرگزاری شبستان تماس گرفته تا شاید از این طریق صدای خود را به گوش مسئولان برسانند.

 

«هایده توانا» از اهالی روستای علیسرا که از قطعی آب گلایه دارد می‌گوید: خانواده‌هایی که فرزند کوچکی و بیمار دارند بیشتر دچار مشکل هستند، مسئولین باید همه اینها را در نظر بگیرند.

وی با بیان اینکه مسئولان خود در جریان مشکلات ما هستند اما کاری از پیش نمی‌برند، گفت: ما هم مانند مسئولین می‌دانیم که مشکلات زیرساختی همچون فرسودگی لوله‌ها و عدم تصفیه‌ مناسب در مخازن آب وجود دارد که باعث می شود چنین مشکلاتی به وجود بیاید اما تا کی!!



توانا با اشاره به اینکه مسئولین بجای راه حل و رفع موانع فقط از ما می‌خواهند، صبر کنیم و هیچ حرکتی از آنان برای ترمیم مخازن و مرمت لوله‌ها و... دیده نمی‌شود افزود: مدت‌هاست آب شرب اهالی روستا قطع است و کسی به فکر گرفتاری و معطلی مردم در این شرایط آب و هوایی نیست.

 

وی در ادامه نامه نگاری به نمایندگان را بی‌فایده دانست و گفت: این مشکل، مشکلی نیست که در نوبت بمانند زیرا باید آنی به آن رسیدگی شود چون نیاز به مصرف آب شرب قابل خوراکی داریم.

 


«معصومه کاظمی» هم با بیان اینکه می‌دانیم شهرها و روستاهای دیگر استان گیلان تقریبا وضعیت ما را دارند به خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: قبلا از آب روستایی مناسب استفاده می‌کردیم و در هر صورت قسمتی از مشکلات ما حل می شد ولی الان که آب روستایی زیر مجموعه آب شهری شده است متاسفانه مسئولين توجه نمی‌کنند و می‌گویند اعتبارات کافی نیست و بودجه به اندازه کافی نداریم.


‌این بانوی خانه دار بیان کرد: کسی که در این بین آسیب می‌بیند مردم و اهالی روستا هستند با توجه به شکل گیری جدید روستاها، این روستاها فاقد آب چاه هستند در حالی که ما قبلا در روستاها آب چاه داشتیم اما اکنون هیچکدام از خانه های جدیدی که احداث شده اند آب چاه ندارند و مانده‌ایم که چه کار کنیم.

وی با اشاره به اینکه میزان فشار و تمیزی آب زمانی هم که وصل بود، مناسب نبود اما حداقل آب داشتیم و می‌توانستیم استفاده کنیم گفت: آن موقع هم باید حتماً آب را می‌جوشاندیم و مصرف می‌کردیم ولی حداقل قابل تحمل بود و با آن می توانستیم استحمام و شستشوهای دیگر را انجام دهیم.
 

«غلامرضا خورشیدی» نیز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان با بیان اینکه بیش از ۳۰ روز است آب روستایی ما تحت هیچ شرایطی قابل مصرف نیست اظهار کرد: روستای علیسرای بخش کوچصفهان مدت هاست در طی ۲۴ ساعت، شاید فقط یکی 2 ساعت آن هم آب غیر آشامیدنی داشت که اکنون آنهم قطع شده است.



شورای روستای علیسرا افزود: سه روستای جعفرآباد، شکارسرا و علیسرا مشترکن از یک منبع آب بهره برداری می‌کنند ولی متاسفانه هیچ کدام از دهیاران به جز دهیار شکارسرا همکاری لازم را با هم برای رفع این مشکل، ندارند.

وی تصريح کرد: دهیاران علیسرا و جعفرآباد می‌گویند به ما مربوط نیست و ما نمی‌توانیم هزینه کنیم چون امکانات مالی نداریم و اینگونه به نظر می‌آید که اصلا نمی‌خواهند کمک کنند در این بین فقط دهیار شکارسرا مانده است که به تنهایی بار مسئولیت این‌ها را در این میان به دوش می‌کشد اما آنهم به تنهایی کارساز نیست.

وی با ابراز ناراحتی از اینکه چاه های داخلی روستا از بین رفته است مشکل آب شرب را داریم ادامه داد: به ادارات مربوطه نیز مراجعه می‌کنیم و می‌گویند چندین ساله آب بها وصول نشده است و نهایتش می‌توانیم پیمانکار را در اختیار شما قرار بدهیم تا شما خودتان بابت تعمیر و ترمیم نگهداری شبکه‌های آبرسانی اقدام کنید و ما نیز در این بین مانده‌ایم با این همه هزینه بالا چکار کنیم.

خورشیدی با بیان اینکه مسئولین استانی و تا حدودی شهرستانی در جریان مشکلات بخش کوچصفهان و روستاهای ما هستند اضافه کرد: آنها هم در جواب می‌گویند با توجه به کمبود اعتبارات اما بودجه ای را برای رفع این مشکل در نظر گرفته اند اما تاکنون در این یک ماه هیچ کاری انجام نشده است.

وی با بیان اینکه این سه روستا  آب چاه عمیق روستایی استفاده می کنند تصریح کرد: ما امیدوار بودیم با توجه به اینکه آب روستایی زیر مجموعه آب شهری شده است مشکلات آب در کل این روستاها مرتفع شود اما متاسفانه نه تنها این امر محقق نشد بلکه مشکلات این روستاها بیشتر شده است.

وی اظهار کرد: از این اداره به آن اداره رفتن خسته‌ایم و صدایمان به گوش کسی نمی‌رسد تا به این وضعیت رسیدگی شود از این رو برای ما چاره ای نمانده وگرنه دوست نداشتیم این قضیه را رسانه‌ای کنیم تا مدیر و مسئولی زیر سوال برود.

 

گفتنی است، کوچصفهان در مسیر جاده‌کناره واقع است و راه رشت ـ رامسر از مرکز آن می‌گذرد. علاوه بر مرکز کوچصفهان بعضی از قرای تابع این بخش نیز با توجه به قرار گرفتن در مسیر جاده از موقعیت ارتباطی مناسبی برخوردارند.
این بخش از شمال به بخش لشت نشاء زیباکنار، خشکبیجار و خمام محدود است. از جنوب به سنگر، دیلمان و به بخش مرکزی لاهیجان، از شرق به بخش مرکزی آستانه اشرفیه و سپیدرود از غرب به بخش مرکزی رشت محدود است، بدین ترتیب کوچصفهان بر سر چهار راه اصلی و فرعی قرار گرفته‌است.

به گزارش شبستان، رسیدگی به وضعیت مردم و توجه به امور روستایی که اغلب کشاورز هستند ماندگاری آنان را در روستاها بیشتر کرده و تولید را بالا می برد.  از این رو رسیدگی به نیازهای اولیه مردم باید از اولویت های مدیران باشد و حداقل با جواب های  به موقع و قانع کننده آنان را در همراهی هر چه بیشتر برای رسیدن به وضعیت مطلوب، تشویق کنند.

کد خبر 1076130

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha