لزوم متقاعد کردن کشورها برای مشارکت و سرمایه گذاری مشترک با ایران

شملان بر لزوم متقاعد کردن کشورها برای مشارکت و سرمایه گذاری مشترک با ایران تاکید کرد وگفت: در این مقطع زمانی که برجام در حال تحقق یافتن است باید بتوانیم دیگر کشورها را متقاعد کنیم که ایران شریک مطمئنی برای سرمایه گذاری مشترک است.

«قاسم شملان» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در منطقه آزاد اروند، با تاکید بر شکل گیری روابط با کشورهای دوست همچون کشورهای عربی و آفریقایی اظهار کرد: کشورهایی همچون مصر و سودان می توانند بهترین فرصت برای سرمایه گذاری و صادرات کالاهای تولید ایران باشند.

 

کارشناس امور اقتصادی افزود: ما باید از این فرصت جدید برای رشد صادرات و سرمایه گذاری در این کشورها بهره ببریم و همچون گذشته دچار بیماری فرصت سوزی نشویم.

 

وی با بیان اینکه سال ها فرصت های اقتصادی کشور ما در مجادلات بی ارزش سیاسی سوخت شده است تصریح کرد: اکنون که سه قوه در یک راستا شکل گرفته باید همه ارکان نظام دست به دست یکدیگر داده و به ارتقای اقتصاد کشور همت بگمارند.

 

شملان این دوره را فرصتی برای آشتی دادن اقتصاد و دیپلماسی دانست و اضافه کرد: باید از هشت سال فرصت سوزی در دولت یازدهم و دوازدهم در پیوند اقتصاد و دیپلماسی درس عبرت بگیریم و نگذاریم دیگر کشورها بازارهای کشورهای دوست و همسایه را یکی پس از دیگری از ما بگیرند.

 

وی با اشاره به تجربیات خود در امور تاسیس نمایشگاه دائمی ایران در سوریه و لبنان در سال های گذشته بیان کرد: در دهه 90 ما با برپایی نمایشگاه دائمی تولیدات ایرانی نگاه کشورها به توانایی تولیدکنندگان ایرانی را تغییر دادیم و توانستیم مشتریان زیادی را برای خرید کالاهای با کیفیت ایرانی جذب کنیم.

 

این کارشناس اقتصادی بر لزوم متقاعد کردن کشورها برای مشارکت و سرمایه گذاری مشترک با ایران تاکید کرد و ادامه داد: در این مقطع زمانی که برجام در حال تحقق یافتن است نباید دیگر دست روی دست گذاشت بلکه باید بتوانیم دیگر کشورها را متقاعد کنیم که ایران شریک مطمئنی برای سرمایه گذاری مشترک است هم باید آنها را وارد کشور کرده و هم سرمایه گذاران و تولیدکنندگان ایران در آن کشورها دست به سرمایه گذاری زده و ارز مورد نیاز را وارد کشور کنند.

 

 وی همچنین خواستار وسیع تر شدن دایره اقتصاد جمهوری اسلامی ایران شد و خاطر نشان کرد: ایران باید با بسیاری از کشورها مراوده اقتصادی داشته باشد حتی کشورهایی که در گذشته چندان روابط قوی با ما نداشته اند.

 

شملان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ایران توانایی آن را خواهد داشت که بدون دلار به حیات اقتصادی خود ادامه دهد اذعان کرد: ایران همانند روسیه می تواند اقتصاد خود را از دلار آمریکا جدا کند و همچنین به حیات اقتصادی خود ادامه دهد لذا ما نباید سرنوشت اقتصاد خود را به دلار گره بزنیم.

 

وی خواستار انتخاب فردی اقتصاددان برای تصدی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در دولت سیزدهم شد و تاکید کرد: هم اکنون بهترین فرصت برای رابطه اقتصادی با کشورها به ویژه کشورهای همسایه فرا رسیده است لذا می بایست وزیر خارجه دولت سیزدهم فردی اقتصاددان باشد تا روابط ایران با جهان به بهترین نحو شکل بگیرد.

 

کارشناس امور اقتصادی با بیان اینکه برای کشورهای کوچک، بدون داشتن منابع و یک رهبر قدرتمند که بتوانند در برابر آمریکا ایستادگی کنند، سخت خواهد بود ابراز کرد: ایران قادر به انجام این کار است و انتخاب یک اقتصاددان به عنوان وزیر خارجه پیام مهمی را به جهان و مخصوصا کشور همسایه ارسال خواهد کرد.

 

وی نگاه اول ایران را اقتصاد، صلح و دوستی خواند و یاد آور شد: اگر انتخاب اقتصاددان برای تصدی وزارت خارجه صورت بگیرد روابط با کشورهای جهان را بر اساس منافع اقتصادی پایه گذاری خواهیم کرد و در جهت جذب سرمایه های خارجی  جذب سرمایه های ایرانیان خارج از کشور، حمایت از تولید، صادرات، اشتغال و ارز آوری می توان گام های مهمی برداشت.

 

کد خبر 1076139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha