چرخ‌هایی از زندگی که بر مدار پشتکار می‌چرخد/بانوان کارآفرین زمینه‌ساز توسعه

بانوان کارآفرین کردستانی بویژه زنان سرپرست خانواده امروز با پشتکار خود زمینه‌ساز توسعه و رونق اقتصادی در این مرز و بوم شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری شبستان در کردستان، خیلی‌ها اشتغال و کارآفرینی را در ادوار گذشته کاری مردانه می‌دانستند و معتقد بودند کار زن در منزل است و کار مرد در بیرون از منزل.

 

برخی از بانوان جامعه ما به دلایل مختلف از جمله فوت و طلاق ناشی از اعتیاد امروز قهرمان زندگی خود شده‌اند و چرخ زندگی خود را بر مدار اراده و پشتکار می‌چرخانند و علاوه بر کسب درآمد برای خود و فرزندانشان، زمینه‌ساز ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی شده‌اند و بانوان دیگری را نیز وارد عرصه اشتغال کرده‌اند.

 

در نشست تخصصی ارتقاء فرهنگ توانمندسازی زنان سرپرست خانواده که با حضور جمعی از مسئولان استانی و بانوان کارآفرین کردستان برگزار شد، بانوان سرپرست خانواری حضور یافتند که دست روزگار موجب شد تا مرد خانه‌شان را به دلایل مختلف از دست بدهند و خود مرد زندگی شوند.


اراده و پشتکار تحسین برانگیز بانوانی که آوازه آن از جای جای این سرزمین پهناور شنیده می‌شود، بیانگر مهربانی روزگار است که بر عزم جزم و اراده آهنین این بانوان روی خوش نشان داده و پشتکارشان را با گشایش دریچه‌ای روشن از موفقیت پاسخ داده است.

 


بانوی سرپرست خانواده یک ابر قهرمان به شمار می‌رود 

 

روناک کنعانیان از بانوان سرپرست خانوار و از اهالی رسانه‌های استان کردستان است که تاکنون موفق به دریافت 194 لوح تقدیر و 15 تندیس کشوری و استانی شده و معتقد است؛ یک بانوی سرپرست خانواده ابر قهرمانی است که علاوه بر تربیت فرزندان، تحصیل خود و کارو اشتغال را در پیش می‌گیرند و بی‌شک اگر زنان ما درعرصه‌های مختلف حضور نمی‌یافتند ما شاهد اتفاقات زیادی در جامعه نبودیم.

 

وی در سال‌ 88 در سطح کشوری و سال 93 در جشنواره زیویه بعنوان زن نمونه انتخاب شده است و می‌گوید: نیاز است شبکه‌ای منسجم برای معرفی بانوان توانمند و کارآفرین استان تشکیل شود تا زمینه‌ی شناخت از انگیزه و تلاش بانوان کارآفرین و سرپرست خانوار در استان کردستان فراهم شود.

وی اعلام کرد: اگر امروز برخی بانوان کارآفرین استان شناخته شده هستند در راستای تلاش اصحاب رسانه برای معرفی این بانوان توانمند بوده که با مراجعه حضوری حتی در دور افتاده‌ترین نقاط کردستان نسبت به شناسایی و معرفی آنها اقدام کرده‌اند.


کنعانیان بیان کرد: نیازمند حضور میدانی مدیران در محل فعالیت بانوان توانمند هستیم تا انگیزه کار برای این قشر در جامعه مضاعف شود.

 

این بانوی کارآفرین کردستانی اضافه کرد: در یکسال اخیر بدلیل شرایط کرونایی مشکلات معیشتی زیادی برای بانوان ایجاد شد و بر این اساس تصمیم گرفتیم برای کاهش بار مشکلات بانوان سرپرست خانوار، صندوق خُرد ایجاد کنیم که این صندوق‌ها موجب شد با پرداخت وام‌های بدون ضامن و بهره به صورت زنجیروار از بار مشکلات بانوان بکاهد.

 

کنعانیان تصریح کرد: بانوانی در روستاها هستند که علاوه بر راه‌اندازی کارگاه قالی در حوضچه‌هایی کوچک به پرورش ماهی می‌پردازد و عده‌ای نیز در زمینه پرورش قارچ و کار کشاورزی پای کار آمدند و با اراده و پشتکار تلاش کرده‌اند.

 

وی اضافه کرد: در استان کردستان انقلاب توانمندسازی بانوان موفق و سرپرست خانوار را باید ایجاد کنیم و با بکارگیری ظرفیت و توانمندی بانوان سرپرست خانوار برای آنها نیز ایجاد انگیزه کنیم.

 

وی برگزاری نشست‌های تخصصی توانمندسازی زنان و نشست‌های خودمانی بانوان سرپرست خانوار را گامی ارزشمند برای تقویت فعالیت آنها دانست.

 

آموزش لازمه تقویت اشتغال بانوان کارآفرین


دلکش شریعتی از بانوان کارآفرین کردستانی نیز در رشته طراحی و دوخت فعالیت دارد و موسسه ترنج را با هدف آموزش و ایجاد اشتغال بانوان به ویژه بانوان سرپرست خانوار راه‌اندازی کرده است.

 

وی آموزش را لازمه تقویت اشتغال بانوان کارآفرین می‌داند و می‌گوید: سعی دارم در موسسه ترنج با آموزش خیاطی به زنان سرپرست خانوار آنها را در در تامین مخارج زندگی یاری دهم.


وی اعلام کرد: بانوان پس از آموزش از موسسه ترنج کار تحویل می‌گیرند و با انجام کارها از موسسه پول دریافت می‌کنند و منبع درآمدی برای خود و فرزندانشان هستند.

 

ورود تولیدات مشابه خارجی به داخل کشور عامل کاهش کسب وکار  بانوان کارآفرین

 

فریده فرهنگیان از کارآفرینان شهرستان دهگلان در حوزه جوراب بافی و دستکش بافی است وی اذعان کرد: از سال 94 با همکاری کمیته امداد تسهیلاتی دریافت کردم و اکنون 15 نفر بیمه شده دارم که در زمینه بافت جوراب و دستکش کار می‌کنند.

وی از افزایش قیمت مواد اولیه ابراز نگرانی کرد و افزود: در صورت کاهش هزینه خرید مواد اولیه امکان جذب 20 نفر دیگر در این حوزه وجود دارد.


وی ورود تولیدات مشابه خارجی به داخل کشور را عامل کاهش رونق کسب و کار بانوان کارآفرین در حوزه صنایع دستی خواند و بیان کرد: امیدواریم زمینه رونق کسب و کار تولیدکنندگان داخلی در استان فراهم شود.


نیاز بانوان کارآفرین به بیمه

 

دنیا فرهادی نیز از دیگر بانوان کارآفرین در زمینه خیاطی است، وی اظهار کرد: در زمینه خیاطی دو سال است که کار می‌کنم و برای 6 نفر اشتغال ایجاد کرده‌ام.

وی گفت: نیاز است با حمایت بیشتر زمینه بیمه بانوان سرپرست خانوار کارآفرین مهیا شود تا با انگیزه و تلاش بیشتر به کار و فعالیت بپردارند.


صادرات کارهای دستی زنان سرپرست خانوار به عراق و ترکیه


شهناز سلیمان‌زاده نیز خود را مادر سه فرزند معرفی کرد و گفت: 17 سال پیش سرپرستی سه فرزند خردسالم به عهده من افتاد و با مراجعه به کمیته امداد و دریافت تسهیلات پنج میلیون تومانی مغازه‌ای برای کار صنایع دستی راه‌اندازی کردم.

 

وی اعلام کرد: با تلاش و پشتکار طی چند سال اخیر توانستم برای 300 الی 400 خانم اشتغال ایجاد کنم.

 


وی افزود: با همکاری کمیته امداد در عراق و ترکیه بازاریابی کردم و اکنون کارهای دستی و هنری روی لباس و پارچه را که با کمک بانوان به ویژه بانوان سرپرست خانوار تهیه می‌کنیم به این کشورها صادر می‌کنم.

 

این مادر کارآفرین کردستانی اضافه کرد: کار من انجام کارهای هنری و تزئینی روی پارچه و لباس است و رونق خوبی در کشورهای یاد شده دارد.

 

وی از تحصیل فرزندانش در مدارج علمی سخن گفت و بیان کرد: فرزندانم در رشته‌های حقوق، پزشکی و ورزشی تحصیل می‌کنند و علاوه بر تحصیل در رونق کسب و کارم به من کمک می‌کنند.

 

سلیمان‌زاده تصریح کرد: از بیت رهبری برای بازدید از کار و هنر وی به سنندج آمده‌اند و برای برنامه تلویزیونی میدون نیز دعوت شده است.

 

در کنار اداراتی همچون کمیته‌امداد امام خمینی(ره)، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره‌کل آموزش‌های فنی حرفه‌ای کردستان که در نشست تخصصی ارتقاء فرهنگ توانمندسازی زنان سرپرست خانواده حضور داشتند، ورود بخش خصوصی برای کمک به بانوان سرپرست خانوار نیز توانست دلگرمی برای این بانوان باشد.

 

 

ارائه مشاوره رایگان به بانوان کارآفرین کردستانی 

 

حفصه حسامی مدیر کلینیک کسب و کار کردستان است وی آمادگی این شرکت را برای ارائه مشاوره‌های رایگان به بانوان سرپرست خانوار اعلام کرد.

 

حسامی در حاشیه این نشست افزود: کلینیک کسب و کار کردستان با نظارت شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان با هدف خدمات توسعه کسب و کار که شامل طیف وسیع و متنوعی از خدمات است و به منظور بهبود عملکرد بنگاههای کوچک و متوسط، دستیابی به بازار و ارتقاء توان رقابتی این بنگاهها، فعالیت می‌کند.

 


وی به برخی از اهداف کلینیک کسب و کار کردستان پرداخت و کمک به ارتقاء دانش فنی واحدهای صنعتی به منظور رقابت در عرصه جهانی، سازماندهی برای ارائه خدمات موثر و مورد نیاز به واحدهای مشاور به منظور کمک به رشد آنها،حمایت و پشتیبانی از توسعه بازار واحدهای صنعتی کوچک و پشتیبانی از توسعه کار آفرینی و تامین منابع مالی را از جمله این اهداف خواند.

 

 وی اضافه کرد: زنان سرپرست خانوار نقش ارزشمندی در کارآفرینی و تولید دارند و ارتباط آنها با صنایع کوچک و بازار این امکان را فراهم می‌کند تا کلینیک کسب و کار کردستان با ایجاد ارتباط با این بانوان ساعی، از ظرفیت مشاورین کلینیک برای ارتقا توانمندی آنها در تمام زمینه‌ها مشاوره ارائه دهد.

 

حسامی اضافه کرد: مشاوره‌های این کلینیک در زمینه‌های مختلف از جمله 󠄀بازاریابی و بازرگانی، سرمایه‌گذاری و تامین مالی، توسعه سیستم نظارت مدیریت، حقوقی، تامین ورودی و مواد اولیه، زیر ساخت، توسعه محصول و فناوری، فناوری اطلاعات، آماده سازی بنگاه برای ورود به صنعت، عارضه‌یابی، بیمه، انرژی و محیط زیست، مدیریت نیروی انسانی، بیمه تامین اجتماعی همراهی و ارائه خواهد شد.

 


بی‌شک همت بانوان کارآفرین کردستانی مرزهای کسب و کار را از شکل مردسالاری آن در نوردیده و با ورود به اشتغال و رونق اقتصادی زمینه پیشرفت و توسعه این استان و تحقق شعار سال مبنی بر تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها را فراهم می‌آورد.

کد خبر 1076191

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha