رئیس دستگاه قضا با اعضای شورای عالی جامعه مدرسین دیدار و گفتگو کرد

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای با حضور در جلسه اعضای شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با ایشان دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه ای رئیس قوه قضائیه، عصر امروز با شرکت در جلسه اعضای جامعه مدرسین شورای عالی حوزه علمیه قم  گزارشی از برنامه های تحولی خود در دستگاه قضا ارائه نمود و بر همکاری حوزه علمیه و قوه قضائیه تاکید کرد.

 

وی گفت: ما در دهه پنجم انقلاب که دو سال از آن گذشته با مجموعه مسائل متفاوت نسبت به دهه‌های گذشته روبرو هستیم، بسیاری از کسانی که انقلاب کردند و قبل از انقلاب را دیده بودند امروز دیگر نیستند و ما با یک نسل، ذائقه و سبک زندگی جدید روبرو هستیم و این وظیفه همه به ویژه روحانیون به‌عنوان پرچم‌داران اصلی انقلاب را سخت‌تر می‌کند.

 

رئیس قوه قضائیه خاطرنشان کرد: فضای مجازی امروز بر همه ابعاد و زوایای انسان‌ها سایه افکنده و این نیاز به یک دید و نگاه، مقررات، آموزش‌ها و تبیین جدید انقلاب را مورد تاکید قرار می‌دهد.

 

وی با تاکید بر اینکه رهبری از گذشته نسبت به شورای عالی فضای مجازی تاکید ویژه داشته‌اند، گفت: سال ۹۰ رهبری بر لزوم تشکیل این شورا و ریاست رییس جمهور بر این شورا تاکید کردند.

 

محسنی اژه‌ای با اشاره به اینکه امروز تریبون‌های منابر تعطیل است و ما با ضربه دشمن در حوزه فرهنگی روبرو هستیم، تصریح کرد: امید دشمن به حوزه فرهنگ است و ما امروز باید یک مبارزه همه جانبه با فساد اقتصادی، سیاسی و فرهنگی داشته باشیم که گاهی فساد فرهنگی و سیاسی می‌تواند از فساد اقتصادی هم مهم‌تر باشد.

 

وی مبارزه با فساد اقتصادی را لازم و واجب دانست و عنوان کرد: مبارزه با فسادهای فرهنگی و سیاسی همان مبارزه در عرصه‌های مختلف است.

 

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه امروز با دوگانگی‌ها و چندگانگی‌ها مواجه هستیم، گفت: ممکن است یک بخش بسیار متورم شده باشد اما یک بخش دیگر بسیار کوچک شده باشد، یکی از موارد همین مبارزه با فساد اقتصادی است‌. امروز در لایه‌های مختلف و بخش‌های گوناگون فعالیت‌های اقتصادی نارسایی و فساد وجود دارد که سرایت کننده است و ما باید با ریشه‌ها و گلوگاه‌ها مبارزه کنیم.

 

وی عنوان کرد: افرادی که مفسد هستند برنامه‌ریزی می‌کنند و از یک فردی که اشتباه کرده استفاده می‌کنند اما میان این دو‌اختلاف بسیار است، کسانی بخاطر نوسانات بازار و سوءمدیریت‌ها و اینکه هر روز یک بخشنامه بیرون می‌آید و فرد نمی‌داند با چه فردایی روبرو است کارهایی را انجام می‌دهد که اشتباه است و با مشکل مواجه می‌شود، ما نمی‌توانیم همه را با یک چوب برانیم.

 

محسنی اژه‌ای ادامه داد: ما با همه وجود به دنبال مبارزه هستیم و از طرفی برای جهش تولید هم دغدغه داریم.

 

وی با اشاره به اینکه ما در شناسایی بسترهای فساد در عرصه‌های مختلف وظیفه پیشگیری را دنبال می‌کنیم، اظهار کرد: قوه قضاییه به تنهایی نمی‌تواند همه مقدمات را فراهم سازد؛ ما در ایلام بررسی کردیم که گرایش به دشمن، طلاق، گرفتاری به مواد، عامل بخش قابل توجهی از اینها برای بیکاری است.

 

محسنی اژه‌ای با بیان اینکه امروز نفوذ، توطئه و تلاش دشمن برای براندازی را داریم،گفت: ما نیازهای امنیتی، اطلاعاتی و انتظامی داریم و در این زمینه باید توجه کنیم که ورود به حریم خصوصی افراد و تجسس در زندگی درست نیست اما ما باید هر دو را کنار یکدیگر قرار دهیم تا رعایت حق فرد و جامعه را توأمان دنبال کنیم.

 

وی ادامه داد: جریاناتی مثل ورود سگ به زندگی افراد نشان از نفوذ فرهنگی دشمن به کشور‌ است و موضوع فرهنگ برای ما بسیار مهم است و مجموعه دستگاه‌ قضایی علاوه بر وظیفه اداری، وظیفه انقلابی و دینی هم دارد و باید با رفتار و گفتار درست برای فرهنگ‌سازی و هدایت افراد کمک کند.

 

محسنی اژه‌ای با بیان اینکه ما وظیفه داریم از تولید حمایت کرده و با فساد مبارزه کنیم، گفت: بخشی مرتبط با دولت است که باید حمایت کند اما اگر ما چوب لای چرخ تولید گذاشته ایم باید آن را رفع کنیم.

وی گفت: اگر کاغذی توقیف شده و معطل مانده است پیگیری می‌کنیم تا اشکال رفع شود.

 

محسنی اژه‌ای با بیان اینکه ظرفیت‌های همکاری حوزه و دستگاه قضا درحال بررسی است، اظهار کرد: امر قضا یکی از بخش‌های مهم حاکمیت است و این از ابتدای انقلاب بر دوش روحانیون بوده است و بخش قابل توجه قضاوت باید بر اساس موازین اسلامی باشد و در این راستا هم حوزه باید کمک و کادرپروری کند.

 

وی بر لزوم شناسایی نیروهای انقلابی و توانمند حوزه تاکید کرد و افزود: اگر عدالتی که مورد نظر است را بخواهیم اجرا کنیم باید به افرادی برسیم که در همه ابعاد توانمند باشد.

محسنی اژه‌ای خاطرنشان کرد: بنده که چهل سال در قوه قضاییه بودم هنوز با بسیاری از فروعات روبرو می‌شوم اما نمی‌توانم آن‌ها را رفع کنم و با بزرگان مشورت می‌کنم و به سختی به نتیجه می‌رسم.

 

آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری نیز در این نشست با بیان اینکه دستگاه قضایی با جان و مال مردم در ارتباط است، اضافه کرد: همانطور که امام فرمودند باید شخصی انتخاب شود که بر مباحث دینی آگاه باشد و شرع را به‌خوبی بشناسد.

 

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه قوه قضاییه باید مسائل مرتبط با خود را خود بر دست گیرد، تصریح کرد: همانطور که در گذشته و امروز با مفاسد اقتصادی برخورد می‌شود باید با مفاسد فرهنگی نیز با حساسیت برخورد کرد و نمونه بارز این موضوع انبار کردن کاغذها و محروم شدن ناشران از چاپ کتاب‌هاست.

 

وی ادامه داد: کار قوه قضاییه فقط مبارزه با جرم نیست بلکه  این‌ قوه باید کار پیشگیرانه با هم‌افزایی دو دستگاه مجریه و مقننه را دنبال کند تا نابسامانی موجود را ساماندهی کرد، بخشی از مشکلات امروز به علت نبود نظارت‌های لازم وجود دارد.

 

حسینی بوشهری از تعیین فردیبرای هماهنگی میان قوا تقدیر کرد و گفت: برخی اطلاع ندارند که در باطلاق گرفتار می‌شوند، آگاه‌سازی جامعه از اولویت‌های مورد نیاز است. در قرآن کریم ۴۷ آیه به فساد اشاره کرده و روش‌های مبارزه با فساد به درستی تبیین شده است.

 

امام جمعه قم با بیان اینکه برای رؤسای دادگستری‌ها باید از روحانیون با تجربه استفاده کرد، گفت: قضات با تجربه باید زیر نظر روحانی دادستان با تجربه فعالیت کنند.

 

وی با تاکید بر اینکه ایجاد پیوندی میان حوزه و دستگاه قضا برای پرداختن به مسائل جدید این دستگاه باید مورد توجه قرار گیرد، عنوان کرد: شنیده می‌شود که برخی درخواست بازنشستگی می‌کنند و وکیل می‌شوند که از نظر بنده این موضوع کار درستی نیست و البته که قضات هم باید به جایی برسند که طمع به مال نداشته باشند و نیازهای آن‌ها رفع شود.

 

حسینی بوشهری با بیان اینکه برخی از گناهان در کشور عادی شده است، اضافه کرد: در خصوص ربا مراجع بارها در مورد آن صحبت کرده‌اند.

 

وی با بیان اینکه حوزه از ایده هایی نظیر بازگشت مجرم به چرخه زندگی استقبال می‌کند، گفت: باید در راستای تحقق شعار سال روندی که در دستگاه قضا شکل گرفته و از تولید مانع‌زدایی می‌شود با قدرت اجرایی شود.
حسینی بوشهری رسیدن به راهکارهای اجرایی امر به معروف ونهی از منکر را مورد تاکید قرار داد و افزود: امروز از نظر سند بالادستی دست مسؤولان دستگاه قضا باز است و نیازمند آغاز حرکت جدی هستیم.

 

وی گفت: ایجاد امنیت اقتصادی موضوع مهمی است چراکه عده‌ای احساس امنیت برای سرمایه‌گذاری در کشور ندارند و باید در این راستا مبارزه‌های لازم با فساد دنبال شود.

حسینی بوشهری افزود: دستگاه قضایی به‌گونه‌ای در سطح بین‌المللی برای حقوق ایرانیان خارج از کشور برخورد کند که هزینه برخورد با آن‌ها بیشتر از امروز شود.

 

کد خبر 1076194

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha