افزایش قیمت برخی از اقلام و کالاهای اساسی در بازار

در روزهای پایانی دولت برخی از اقلام و کالاهای اساسی با افزایش قیمت رو به رو شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گرگان، در روزهای پایانی دولت تدبیر و امید اگر سری به بازار بزنید متوجه افزایش قیمت برخی از اقلام پس از ایام انتخابات می شوید.

 

برخی بیان می کنند که افزایش این قیمت ها به واسطه ایجاد نارضایتی در بین مردم و شکاف بین نظام و مردم است و برخی می گویند که علت آن قطعی برق روزهای گذشته است که باعث تعطیلی برخی از کارخانجات و عدم عرضه کافی کالاها شده است.

 

همچنین برخی از کارشناسان اعتقاد دارند آنگونه که باید در این روزها نظارت در سطح بازار اتفاق نمی افتد و این مهم منجر به آن شده است که قیمت برخی از کالاها افزایش پیدا کند.

 

*مردم در خصوص افزایش قیمت مرغ و تخم مرغ نگران هستند

افزایش برخی از اقلام اساسی مثل مرغ و تخم مرغ و کمبود آن در بازار باعث نگرانی های مردم شده و شهروندان استان گلستان انتظار دارند که مسئولان ذی ربط پاسخ قانع کننده ای در این رابطه ارائه کنند.

 

در روزهای گذشته مسئول دبیرخانه 17 ربیع سپاه نینوا استان گلستان از اختلاف 9 هزار تومانی قیمت مرغ مصوب با قیمت عرضه آن در استان خبر داد.

 

همچنین در بازار نیز تخم مرغ گرچه کیلویی 16 هزار و 900 تومان قیمت گذاری شده ولی در بسیاری از فروشگاه ها تخم مرغ با قیمت 19 هزار و 500 تومان به دست مشتری می رسد.

 

برخی نیز اعتقاد دارند که کاهش میزان جرائم تعزیرات حکومتی باعث به وجود آمدن چنین تخلفاتی در سطح بازار شده است.

 

*تشکیل 1146 پرونده در حوزه خدمات در گرگان

«تقی حسام» ، نماینده تعزیرات حکومتی در جلسه فرمانداری گرگان در خصوص نظارت ها می گوید: از ابتدای سال تاکنون یک هزار و 146 پرونده در حوزه خدمات در تعزیرات حکومتی ایجاد شده  است که ارزش ریالی آن 30 میلیارد و 288 میلیون ریال برآورد می شود.

 

حسام ادامه داد: به صورت میانگین هر پرونده چهار میلیون تومان جریمه در نظر گرفته شده و رسیدگی به روند پرونده های کالا و خدمات در تعزیرات حکومتی که به طور استاندارد 25 روز در نظر گرفته شده در مدت 12 روز در استان گلستان اجرا می شود.

 

وی بابیان اینکه در خصوص تخلفات عرضه مرغ از سوی سازمان جهاد کشاورزی پرونده در این مدت ارسال نشده است، گفت: تخم مرغ با قیمت مصوب باید عرضه شود و قیمت مصوب تخم مرغ 16 هزار و 500 برای عمده فروش است و اگر این قیمت رعایت نمی شود برای متخلفان پرونده تشکیل می شود.

 

این مقام مسئول بیان کرد: در بحث مرغ اکیپی تشکیل شده و مرغدارها باید عرضه خود را در سامانه جامع ثبت کنند، افزود: در بررسی های ما مشخص شده که در کشتارگاه ها ثبت این اطلاعات تجمیع و یکبار در طول شب اتفاق می افتد و باید نظارت ها در این بخش بیشتر شود.

 

*جرائم تعزیرات براساس قانون اعمال می شود

وی در خصوص جرائم تعزیرات حکومتی بیان کرد: جریمه براساس قانون اعمال می شود و نمی توانیم یک ریال بیشتر از آن اعمال جریمه داشته باشیم، گرچه قانون تعزیرات به روز شده ولی باز جریمه که تعیین شده کم است.

 

در این شرایط استفاده از کاسبان امین می تواند گره گشای بسیاری از مشکلات جامعه باشد ولی «ابراهیم مهقانی»، مسئول دبیرخانه قرارگاه 17 ربیع سپاه نینوا استان گلستان معتقد است با وجود نامه نگاری از سوی معاون وزیر صمت برای اختصاص سهیمه به کاسبان امین این مهم رقم نخورده است.

 

مهقانی می گوید: در سطح استان گلستان بالغ بر 600 تن شکر عرضه شده ولی تنها 12 تن به کاسبان امین استان گلستان سهمیه اختصاص پیدا کرده است.

 

وی به تخلفات کشتارگاه های استان گلستان اشاره کرد و گفت: در طول این مدت کشتارگاه های استان گلستان به میزان 10 سال سود بردند.

 

*تنها در یک دوره معاون صمت برای کاسبان امین سهمیه در نظر گرفته است

«علیرضا بابا زاده» رئیس اداره بازرگانی داخلی صمت گلستان در این باره می گوید: معاون وزیر در یک مرحله نامه نگاری انجام داده  و سهیمه مد نظر را در آن دوره به طور کامل در اختیار کاسبان امین قرار دادیم.

 

وی می گوید: در بحث مرغ نظارت از زمان تحویل به دست عمده فروش و خرده فروش برعهده جهاد کشاورزی است و مابقی آن و عرضه در بازار را باید سازمان صمت نظارت کند.

 

این مقام مسئول تاکید کرد: براساس نظر سران قوا تنظیم بازار در خصوص مرغ به مدت دو سال در اختیار وزارت صمت بود  ولی در حال حاضر مسئولیت صفر تا 100 آن برعهده جهاد کشاورزی نهاده شده است و  بنا بود تمام توان شرکت خدمات بازرگانی را در اختیار بگیرند تا در بحث تنظیم و توزیع اقلام اقدام کنند.

 

*کشتارگاه ها تخلف می کنند ولی سندی نداریم

«بهمن میرزایی» مسئول بازرسی تنظیم بازار جهاد کشاورزی گرگان در این باره از پایین بودن میزان جرائم  تعزیرات حکومتی در خصوص عرضه خارج از شبکه مرغ اشاره کرد و گفت:  در تخلفات شاهد آن بودیم که فردی با عرضه خارج از شبکه 10 تن کنجاله سویا 160 میلیون تومان سود برده ولی تعزیرات حکومتی تنها 25 میلیون تومان برای آن جریمه در نظر گرفته است و این مهم بازدارنده نیست.

 

این مقام مسئول می گوید: کشتارگاه ها تخلف می کنند ولی هیچ سندی از تخلفات آنها نداریم، باید باید کشتارگاه ها فاکتور رسمی عرضه کنند ولی این تخلفات خارج از صدور فاکتور اتفاق می افتد.

 

میرزایی بیان می کند: کشتارگاه ها می گویند اگر این کار را انجام ندهند دیگر کشتارگاه ها این کار را انجام خواهند داد و برای سود بیشتر دست به چنین کاری می زنند.

 

*افزایش قیمت سیمان و کمبود روغن دیزل

همچنین در روزهای گذشته قیمت سیمان در استان گلستان 25 درصد افزایش یافته است و علت آن تعطیلی کارخانجات سیمان به دلیل قطعی برق و کمبود سیمان در بازار عنوان شده است.

 

افزایش سه تا 12 درصدی قیمت فولاد و افزایش قیمت روغن دیزل نیز به دلیل افزایش میزان مصارف بخش کشاورزی و کمبود آن در بازار گزارش شده است.

 

همچنین تشکل های مذهبی نیز از افزایش قیمت برنج در آستان ماه محرم گلایه داشتند ولی کارشناسان سازمان صنعت، معدن و تجارت معتقد هستند که با توجه به اینکه اختیارات لازم برای ورود برنج صادراتی به جهاد کشاورزی داده شده و با توجه به خشکسالی پیش آمده مشکلی در این بخش وجود نخواهد داشت.

 

کد خبر 1076269

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha