بدحجابی و بی حجابی نقش مهمی در طلاق زوجین دارد

حجت الاسلام مهدی عدالتیان گفت: بدحجابی و بی حجابی تاثیر بسیار مهمی در تضعیف روابط خانودگی و منجر شدن به طلاق داشته و خواهد داشت از این جهت بانوان مراقب باشند که مسئول تضعیف زندگی های دیگر نباشند.

خبرگزاری شبستان- مشهد- مرضیه وحدت؛ در مورد پوشش بانوان در قران کریم در سوره نور آیات 30 و 31 و در سوره احزاب آیه 59 موارد مشخصی را مطرح می نماید. در سوره نور خداوند با بیان چند نکته به مردان در زمینه پرهیز از نگاه حرام و رعایت پاکدامنی و به زنان در زمینه رعایت پاکدامنی و پرهیز از نگاه حرام، نهی زنان از آشکار کردن زینت ها، امر زنان به پوشاندن گردن و سینه با روسری بلند یا مقنعه ، بیان استثنائات حجم پوشش که همان صورت و دست ها از سر انگشتان تا مچ دست می باشد و پرهیز از خودنمایی و جلب توجه نامحرم تذکر می دهد. حجت الاسلام مهدی عدالتیان مدیر موسسه فرهنگی راه روشن در خصوص حجاب و عفاف با این خبرگزاری گفتگویی داشته است که در ادامه می خوانید:

 

نظر قرآن در مورد حجاب و عفاف چیست؟

در مورد عفت و پاکدامنی و حفظ انسان از آلودگی های نفسانی و شیطانی آیات فراوانی در قرآن کریم داریم ، آیات تقوا پاکی مربوط به این مسئله است، غیر از آیاتی که به صورت مشخص بر تقوا تاکید می کند داستان هایی نقل می کند که با هدف ترویج و تاکید بر تقوا، پاکی، پاکدامی و عفت است مانند داستان حضرت یوسف به عنوان  قهرمان پاکی در زمانی که میتوانست به گناه آلوده شود با امداد الهی خود را از ناپاکی ها نجات می دهد.

 

در مورد پوشش بانوان در قران کریم در سوره نور آیات 30 و 31 و در سوره احزاب آیه 59 موارد مشخصی را مطرح می نماید. در سوره نور خداوند چند تذکر را به مردان در زمینه پرهیز از نگاه حرام و رعایت پاکدامنی، به زنان در زمینه رعایت پاکدامنی و پرهیز از نگاه حرام، نهی زنان از آشکار کردن زینت ها، امر زنان به پوشاندن گردن و سینه با روسری بلند یا مغنعه، بیان استثنائات حجم پوشش که همان صورت و دست ها از سر انگشتان تا مچ دست می باشد (البته قرآن کریم تعبیر کلی دارد و این دو مصداق با توجه به روایات و برداشت مفسران استفاده می شود) و امر به پرهیز از خودنمایی و جلب توجه نامحرم می دهد. این آیات نشان می دهد عفت و پاکی به صورت عموم یعنی پاکدامنی و به صورت خصوص یعنی پوشش در قرآن کریم مطرح شده است.

 

شاید برای فردی این سوال مطرح شود منظور از پوششی که در قرآن کریم مطرح شده، چیست؟ باید پاسخ داد در سوره مبارکه نور خداوند متعال نسبت به بانوان مسلمان می فرماید: «و لایبدین زینتهن و... نباید زینت خود را در مقابل نامحرمان آشکار کنند». منظور از  آشکار کردن زینت ها، زینت طبیعی و زینت مصنوعی است.

 

زینت مصنوعی مانند رنگ، لباس و زیور آلات است ، برخی از لباس ها جلب توجه می کند و از طرفی موی سر زینت طبیعی است . لذا قرآن کریم می فرماید: نباید زینت ها را آشکار کنند مگر آنچه که به طور طبیعی باید ظاهر باشد مانند صورت که می خواهد راه را ببیند و دست ها که می خواهد کاری انجام دهد. با این تعبیر قران بانوان باید پوشش داشته باشند غیر از وجه و کفین.

 

گاهی گفته می شود اگر حجاب آزاد باشد و بی حجابی منعی نداشته باشد حساسیت ها کمتر می شود مانند کشورهای اروپایی، نظر شما در این خصوص چیست؟

من به عنوان فردی که برای تبلیغ به کشورهای مختلفی از جمله فرانسه، ایتالیا، هند، پاکستان و ... سفر کردم و در این زمینه تحقیقاتی داشتم، این مطلب درست و دقیق نیست. البته اشتباه در اینجا است فکر می کنیم چون عادی شده موجب حل مسئله شده است، در حالی که وقتی یک خطایی در یک مرحله ای عادی می شود قبح آن خطا از بین می رود و خطای بدتر و رتبه بالاتری در زشتی، خطا و خسارت توسط انسان توصیه می شود.

 

مثلا فردی سیگار می کشد بعد از مدتی سیگار کشیدن برای او عادی می شود، اگر چه کشیدن سیگار عادی می شود اما موجب روی آوردن فرد به سمت مواد مخدر و .. خواهد شد بسیاری از افراد که در این خصوص به خطر افتادند ابتدا در یک مرحله از اشتباه خود دچار عادی انگاری شدند و به مرحله بعد که خطایی بدتر است؛ رفتند.

 

نسبت به عفت و پوشش نیز به همین صورت است،  اگر چه در برخی از کشورها مرحله ای از پوشش و عفت عادی شده ولی آنها به مرحله زشت تر و خسارت بارتری منتقل شدند و این خسارت ها شدیدتر شده است .

 

با سرچ در اینترنت در خصوص آزار بانوان آمار خسارت هایی که بانوان در این خصوص دیدند از تجاوز و تعدی به بانوان تا آمار تکان دهنده سقط جنین و آمار عجیبی از ظلم به بانوان در اثر نداشتن حریم های خصوصبی که اسلام بر آن تاکید کرده است را می بینیم.

 

بنابراین از بین رفتن حساسیت نسبت به این مرحله از خطا نشان دهنده عدم ضرر و زیان نیبست بلکه در کشورهای غربی این ضرر و زیان بیشتر و بدتر شده در حالی که به فریاد آمدند و این نشان می دهد تدبیر اسلام برای حفظ حریم خصوصی بانوان، امنیت و آسایش آنها و سلامت جامعه بسیار موثر است.

 


رابطه حجاب با عزت نفس چیست؟

اگر حجاب را به عنوان یک ارزش بدانیم با عزت نفس ارتباط کاملا مستقیم و قطعی است، در اسلام ارتباطات دارای دو بخش ارتباطات عمومی و ارتباطات خصوصی است. فردی که حریم شخصی خود را حفظ می کند نشان می دهد برای خود عزت نفس و ارزش قائل شده است مثلا عکسی از خود را به دیوار منزل خود نصب کرده است این عکس برای دیدن همه مهمانهایی است که در آنجا حضور پیدا می کنند و عکسی نیز در آلبوم خصوصی او است و هر کسی نمی تواند آن عکس را ببیند.

 

حریم خصوصی یک اصل مهم است ، اگر کسی عزت نفس داشته باشد و بخواهد آن را تقویت کند اجازه نمی دهد هر کسی به حریم خصوصی او وارد شود. بنابراین اسلام امکانات جسمی، زیبایی ها و جاذبه های یک بانوی مسلمان را دو بخش کرده است . اول اینکه با پوشش مناسب و با رعایت آن در جامعه حضور پیدا می کند و جامعه از استعداد و توان و هنر او استفاده می کنند و دیگر اینکه اسلام حریم خصوصی برای او قائل شده که زیبایی های شخصی او مربوط به خود او و کسی که اجازه می دهد وارد حریم خصوصی او شود، باشد.

 

بنابراین این تدبیر، عزت نفس را در بانوان تقویت می کند علاوه برآن یک بانوی مسلمان از آنجا که اجازه نمی دهد استفاده ابزاری از او شود حاضر نیست دیگران او را وسیله ای برای طمع های شخصی خود قرار دهند و از او برای لذت طلبی ، کسب درآمد، تبلیغ یک جنس، پرفروش شدن یک مجله، پربیننده شدن یک فیلم از آنها استفاده کنند.

 

اگر پوشش و حجاب خداپسند نباشد کسانی که می خواهند استفاده ابزاری کنند به طمع می افتند و عزت نفس این بانوی مسلمان را خدشه دار می کنند و او را وسیله ای برای اهداف شخصی خود قرار می دهند.

 

تاثیر بدحجابی و بی حجابی در تضعیف بنیاد خانواده چیست؟

بسیار جدی و مشهود است، با نگاهی به آمار بالای طلاق در کشور، که ریشه در اعتیاد مرد، ضرب و شتم و همسرازاری و ... دارد اما درصد بالایی از طلاق ریشه در ارتباط نادرست زنان و مردان در محیط های کار، تحصیل و فضاهای عمومی دارد.

 

بنده به عنوان بیست سال مشاور خانواده از نزدیک شاهد بودم مردان و زنان به دلیل ارتباط با نامحرم ابتدا موجب دلسردی همسرانشان شدند و در نهایت از همسران خود طلاق گرفته اند و این بسیار خطرناک است و شروع ارتباطها از یک جلوه گری، خودآرایی، نمایاندن زیبایی ها و آرایش و رنگ و لعاب به دیگران است.

 

"قرآن کریم از مردان بیمار دل یاد می کند که اینها بیمار هستند" ولی بهانه آن نداشتن پوشش و حجاب مناسب از طرف بانوان است. البته بسیاری از خانم هایی که حجاب درستی ندارند قطعا قصد آزار، فساد و تخریب خانواده ها را ندارند ولی همان طور که غفلت افراد از جمله قفل نکردن اتومبیل در خیابان، قرار دادن جواهرات در معرض دید و ... موجب میدان دادن به سیارقان می شود، خانمی که پوشش خداپسند را رعایت نمی کند و با آرایش و جلوه گری ها در جامعه حاضر می شود افراد مریض به آنها طمع می کنند و ایجاد گرفتاری برای آنها و خانواده آنها خواهند داشت.

 

لذا این نکته تاثیر بسیار مهمی در تضعیف روابط خانودگی و منجر شدن به طلاق داشته و خواهد داشت از این جهت بانوان مراقب باشند که مسئول تضعیف زندگی های دیگر نباشند.

 

گاهی سوال می شود اگر پوششی که خداوند واجب کرده پوشش بدن غیر از صورت و دست ها است ، لذا به هر صورتی که پوشیده شود، خوب است، اما چرا توصیه شده بانوان از چادر استفاده کنند؟

حداقل پوشش خداپسند پوشیده بودن تمام بدن یک بانوی مسلمان غیر از صورت و دستها تا مچ است. البته به پوششی که خود آن پوشش جلب توجه نامحرم و وسیله وسوسه شیطان نباشد اما اینکه چادر چه خصوصیتی دارد؟ چادر مشكي از آن جهت كه تمام بدن زن را مي پوشاند و برجستگي ها و زيبائيهاي زن را در خود پنهان مي دارد و كمتر موجب جلب توجه نامحرمان مي گردد؛ بهتر از مانتو مي باشد.

کد خبر 1076457

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha