قدرت علمی کشور عمده‌ترین مبنای اقتدار ملی ایران در مناسبات جهانی/بررسی لایحه رتبه بندی در کمیسیون آموزش

آمریکا به فقر و ناامنی کشور‌ها دامن می‌زند، قدرت علمی کشور عمده‌ترین مبنای اقتدار ملی ایران در مناسبات جهانی است، لایحه رتبه بندی در کمیسیون آموزش در حال بررسی است، ایران آماده اجرایی کردن توافق تبادل زندانیان برخی از اخبار سیاسی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، آمریکا به فقر و ناامنی کشور‌ها دامن می‌زند، قدرت علمی کشور عمده‌ترین مبنای اقتدار ملی ایران در مناسبات جهانی است، لایحه رتبه بندی در کمیسیون آموزش در حال بررسی است، ایران آماده اجرایی کردن توافق تبادل زندانیان از جمله گزیده اخبار سیاسی شبستان در یکشنبه ۲۷ تیر است.

هر عضو شورای نگهبان یک رای دارد/ "استدلال" حرف اول و آخر را می‌زند

هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان صبح امروز یکشنبه (۲۷ تیر ۱۴۰۰) با حضور در برنامه زنده تلویزیونی سلام تهران شبکه ۵ سیما، گفت: هر جایی که قانون اساسی وجود دارد، یک نهاد صیانت کننده از قانون اساسی هم وجود دارد البته ممکن است که در کشور‌های مختلف، اسامی این نهاد متفاوت باشد، اما از آنجایی که ارزش‌های مورد قبول مردم در قانون اساسی کشور‌ها وجود دارد، لذا یک نهاد صیانت کننده از این قانون مهم و مادر هم در تمام کشور‌ها پیش بینی شده است.

وی افزود: در برخی کشور‌ها مرجع قضایی این صیانت را برعهده دارد و در برخی از کشور‌ها یک دیوان یا دادگاه قانون اساسی وجود دارد که از قانون اساسی آن کشو صیانت می‌کند، مثلا در آلمان دیوان قانون اساسی فدرال این وظیفه را برعهده دارد. در برخی کشور‌ها مثل کشور ما هم، یک مجموعه غیرقضایی و البته تخصصی وظیفه صیانت از قانون اساسی را برعهده دارد؛ در کشور‌های اروپایی هم برخی کشور‌ها مثل فرانسه یک نهاد غیرقضایی، اما تخصصی مثل شورای نگهبان وظیفه صیانت از قانون اساسی را عهده‌دار هستند.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: صلاحیت‌ها و ماموریت‌هایی که برعهده این شوراست، در کشور‌های مختلف، عناوین مختلفی دارد، اما از حیث کارکرد نهاد‌های مشابه در سایر کشورها، در واقع تمام این نهاد یک کارکرد دارند و آن پاسداری از قانون اساسی است. مهم، عنوان نیست بلکه مهم این است که این وظیفه یعنی پاسداری از قانون اساسی انجام شود.

طحان نظیف در پاسخ به سوالی درباره سابقه عضویتش در شورای نگهبان اظهار داشت: بنده از ۳۷ سالگی به عضویت شورای نگهبان درآمدم و در این دو سال تلاش کردم در یک فضای تعاملی با مردم از طریق فضای مجازی و مصاحبه‌ها با اقشار مختلف مردم ارتباط برقرار کنم و فکر می‌کنم موضوعاتی که ما در شورای نگهبان نسبت به آن وظیفه داشته و اقدام می‌کنیم را می‌توانیم به مردم توضیح داده و با آن‌ها درباره مصوبات شورای نگهبان صحبت کنیم، مثلا اگر در موضوعاتی مانند بررسی تخصصی مصوبات مجلس، اگر شورای نگهبان نظر یا رد یا تایید می‌دهد، اولا مردم عزیز بدانند که این نظر در راستای دفاع از حقوق مردم و پاسداری از قانون اساسی و شرع است و دوما، ما می‌توانیم درباره رایی که داده‌ایم با مردم راحت صحبت کرده و استدلال خود را مطرح کنیم.

 

آمریکا به فقر و ناامنی کشور‌ها دامن می‌زند

حسین اکبری معاون دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی یکشنبه ۲۷ تیر ماه در نشست خبری افغانستان، صلح و امنیت پایدار، اظهار کرد: پیش‌بینی شده حدود ۴٠ تن از کشور‌های همسایه اعم از چین، قزاقستان، روسیه در همایش حضور خواهند داشت و اقوام مختلف سخنرانی دارند تا این همایش گرهی از مسائل افغانستان باز کند.

 

معاون دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی افزود: جمهوری اسلامی از گذشته نقش میانجی‌گری دارد و به دنبال این است که مذاکره را به جای جنگ پیش بگیرند. روند تحولات افغانستان در مرحله جدیدی شده و عدم توازن قدرت در افغانستان به وجود آورده و آمریکایی‌ها علیرغم ادعای مبارزه با تروریسم و دستاوردی که ایجاد کرده است تولید مواد مخدر به ۵٠ برابر رسیده و کشتار مردم بسیار افزایش داشته است.

 

اکبری تصریح کرد: حتی تلفات جانی و مالی آمریکایی‌ها بسیار زیاد بوده که؟ آن‌ها می‌گویند ٣ تریلیون دلار و ۶٠٠ میلیون هزینه کرده‌اند و تصمیم گرفته‌اند افغانستان را ترک کنند و به نوعی فرار کرده‌اند.

 

قدرت علمی کشور عمده‌ترین مبنای اقتدار ملی ایران در مناسبات جهانی است

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور روز یکشنبه در پیامی به جشنواره بین المللی فارابی، با اشاره به اینکه امروز انتظار می‌رود که علوم انسانی بیش از گذشته در حیات جوامع انسانی نقشی جهت دهنده و هدایتگر داشته و پاسخگوی معضلات پرشتاب و چالش‌های نوظهور جهانی باشد، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران برغم همه محدودیت‌ها و تحریم‌ها با اتکا به توان و نبوغ جوانان نخبه این مرز و بوم به پیشرفت‌های چشمگیری در حوزه علوم انسانی دست یافته است.

متن پیام روحانی که توسط دکتر غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و دبیر جشنواره فارابی قرائت شد، به این شرح است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

خداوند را سپاسگزاریم که در روز‌های پایانی دولت تدبیر و امید، توفیق داد تا مراتب تشکر و قدردانی خود را از اندشیمندان، نخبگان و پژوهشگران عزیز حوزة مهم و سرنوشت‌ساز علوم انسانی و اسلامی ابراز نموده و شاهد برگزاری این رویداد مهم فرهنگی در کشور باشیم.

برگزاری جشنوارة بین­المللی فارابی، همواره فرصتی مغتنم برای بازشناسی علوم انسانی و اسلامی و معرفی استعداد‌های برتر و پیشرفت­های علمی کشور و در واقع، گشایندة راه برای حرکت و نیل علوم انسانی به اهداف عالی، متناسب با ارزش‏های ایرانی ـ اسلامی بوده است.

امروز در جهانی به سر می­بریم که انتظار می­رود علوم انسانی بیش از گذشته در حیات جوامع انسانی نقشی جهت‏دهنده و هدایتگر داشته و پاسخ‌گوی معضلات پرشتاب و چالش‏های نوظهور جهانی باشد.

جمهوری اسلامی ایران برغم همه محدودیت‌ها و تحریم‌ها، با اتکا به توان و نبوغ جوانان نخبه این مرز و بوم، به پیشرفت‌های چشمگیری در حوزه علوم انسانی دست یافته است. البته کارکرد‌ها و جایگاه پژوهشی علوم انسانی، باید بصورت شایسته‌تری شناخته شوند.

دولت تدبیر و امید با اهمیت فراوان به علوم انسانی، همواره کوشید علوم انسانی و توسعه علم و دانش را مورد حمایت قرار داده و شرایط را برای فعالیت­های علمی و پژوهشی فراهم سازد. اکنون قدرت علمی کشور که با اهتمام جامعه دانشگاهی در زمینه‌های گوناگون حاصل شده است، عمده‌ترین مبنای اقتدار ملی جمهوری اسلامی ایران در مناسبات جهانی است.

کشور ما در مقطع کنونی نیز همچنان با فرصت­ها و تهدید‌های جدید و جدّی روبروست و پرواضح است که در چنین شرایطی، مسئولیت خطیری برعهده اندیشمندان و دانشمندان حوزة علوم انسانی و اجتماعی قرار دارد و باید جامعه را در فهم درست موقعیت حاضر و مسائلپیش­روی و نیز راه‌های گذر از مشکلات و معضلات بیش از پیش یاری کنند.

 

لایحه رتبه بندی در کمیسیون آموزش در حال بررسی است

محمد وحیدی در ادامه جلسه علنی امروز یکشنبه (27تیر)مجلس شورای اسلامی در تذکری و در جریان بررسی جزئیات لایحه نحوه کمک‌های اشخاص حقیقی و حقوقی به سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور گفت: لایحه رتبه بندی معلمان از سوی کمیسیون آموزش در نوبت بارگذاری مجلس شورای اسلامی است و این روزها شایعات زیادی در سطح کشور انجام شد، شیطنت‌هایی در موضوع اینکه جمعی از نمایندگان را به عنوان مخالف این لایحه در سطح فضای مجازی عنوان کردند.باید به این موضوع خاتمه داده شود، چرا که نمایندگان با قاطعیت در زمان تصویب لایحه رتبه‌بندی با رأی بسیار بالا ۲۳۰ رأی از ۲۳۸ نفر حاضر در صحن، حمایت خود را از لایحه رتبه‌بندی معلمان اعلام کردند ولی متأسفانه در فضای مجازی جمع کثیری از نمایندگان را به ناحق به عنوان مخالف اعلام کردند.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: نظر اکثر نمایندگان این بود که هیأت رئیسه محترم به موقع دستور دهند و پس از دو شوری بودن این لایحه که از کمیسیون هم برگشته، در صحن مجلس بارگذاری شود.

علیرضا منادی سفیدان نیز در تذکری در همین رابطه تاکید کرد: موضوع رتبه بندی در کمیسیون تصویب شده و اینکه می گویند آقای قالیباف با این موضوع مخالف است، اینطور نیست، بلکه ایشان مدافع این امر است.ما عدد ۶۱ هزار میلیارد ریال را برای این لایحه در کمیسیون در نظر گرفته ایم که سازمان برنامه و بودجه، نامه ای زده مبنی بر اینکه این عدد جزو ۲ بند (و) ۲۰ هزار میلیارد ریال است؛ در واقع برای رسیدن به هدف رتبه بندی با مشکل مواجه شده است.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ،اظهار داشت: درخصوص بارگذاری این لایحه، هیات رئیسه خلاف آیین نامه عمل کرده است، اما توضیحات ارائه شده تا حدودی کمیسیون را قانع کرده است.نمایندگان تاکید دارند مصوبه کمیسیون اجرایی شود و اینکه هیات رئیسه بخواهد نظر کمیسیون را تغییر دهد، با آن موافق نیستیم؛ امروز قرار است جلسه ای برگزار شود تا این موضوع نهایی شود. علی رغم اینکه از هیات رئیسه گلایه مند هستیم، باید عنوان کرد که ایراد گرفته شده غیروارد نیست و باید تلاش کنیم آن مسئله حل شود.

 

ایران همین امروز آماده اجرایی کردن توافق تبادل زندانیان است

«سعید خطیب زاده» در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: حیرت‌آور این است که ایالات متحده این حقیقت ساده را انکار می‌کند که "یک توافق درخصوص بازداشت شدگان به دست آمده است." حتی شامل اینکه چگونه اعلام عمومی شود.

وی با اشاره به مذاکرات وین اظهار داشت: در وین - جدا از برجام - با ایالات متحده و انگلیس درخصوص تبادل بشردوستانه و آزادی ۱۰ زندانی از همه طرف‌ها توافق شد. ایران آماده است تا همین "امروز" این توافق را اجرایی کند.

 

کد خبر 1076490

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha