​۱۰۰ میلیون متر مکعب آب به دلیل عدم لایروبی انهار بین مزارع تلف می‌شود

خرمی با تاکید بر اینکه ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب به دلیل عدم لایروبی انهار بین مزارع تلف می‌شود گفت: مشکل حادی در محدوده اراضی شالیزارهای تحت شبکه استان گیلان مبنی بر تنش آبی گزارش نشده است.

«وحید خرمی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، رعایت تقویم زراعی در راستای استفاده بهینه از منابع آبی را برای پشت سر گذاشتن سال زراعی توسط شالیکاران را لازم و ضروری خواند و اظهار داشت: چیزی در حدود 100 میلیون متر مکعب آب به دلیل عدم لایروبی انهار بین مزارع تلف می‌شود.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان با بیان اینکه مشکل حادی در محدوده اراضی شالیزارهای تحت شبکه استان گیلان مبنی بر تنش آبی گزارش نشده است عنوان کرد: از کشاورزان و شالیکاران انتظار داریم نسبت به تمیز نگهداشتن و لایروبی انهار خود اقدام کنند تا بدین وسیله آب سریع‌تر به مناطق پایین‌دست برسد.

 

خرمی کاهش بارش‌ها و کاهش آورد سد سفیدرود نسبت به بلند مدت را مورد اشاره قرار داد و اذعان کرد: با توجه به کمبود منابع آبی و در راستای توزیع عادلانه آب زراعی، طرح نوبت‌بندی آب کشاورزی در سطح 171 هزار هکتار از اراضی شالیزارهای تحت شبکه استان گیلان به شکل دقیق و بر اساس تقویم زراعی اجرا شده است.

 

وی از تغییر برنامه آبیاری در داخل شبکه آبیاری فومنات در سال زراعی جاری و موفقیت‌آمیز بودن این برنامه سخن گفت و ابراز داشت: برنامه‌ریزی در راستای اعمال بازنگری در برنامه آبیاری مناطق شرقی و مرکزی استان گیلان با هدف ارتقاء و  بالا بردن بهره‌وری آبیاری در این مناطق نیز در دستور کار قرار دارد.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان در مدار بهره‌برداری بودن تمامی ایستگاهای پمپاژ و چاه‌های عمیق در اختیار این شرکت را با توجه به کمبود آب‌های سطحی متذکر شد و اضافه کرد: امسال توسط مقام معظم رهبری به نام سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها نامگذاری شده است و این شرکت نیز سعی می‌کند به رسالت خود در این بخش عمل کند.

 

خرمی گزارش سازمان هواشناسی مبنی بر اینکه میزان بارش در سطح کشور بیش از 50 درصد و در استان گیلان بیش از 30 درصد کاهش داشته است را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: در مجموع از کل شالیزارهای استان گیلان حدود 172هزار هکتار از اراضی تحت پوشش آبیاری سد سفیدرود قرار دارند و آب زراعی آن‌ها از این منبع تامین می‌شود.

کد خبر 1076497

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha