امام محمد باقر(ع)، نماد ارزش های والای انسانی و کمال اخلاقی است

حجت الاسلام زمانی موسوی گفت: امام محمد باقر(ع) نماد ارزش های والای انسانی و کمال اخلاقی است، که همه لحظه های زندگی درخشانش، درس های بزرگ انسانی را الهام می بخشد.

حجت الاسلام سید روح الله زمانی  موسوی  در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در کرمانشاه گفت: محمد بن علی بن حسین بن علی بن ابی‌طالب علیه السلام مشهور به امام محمدِ باقر (ع) پنجمین امام شیعیان و مشهورترین لقب او «باقر» به معنای شکافنده است که بر پایه حدیث لوح، این لقب را پیامبر اسلام (ص) پیش از ولادتش به او داند.

 

امام جمعه اسلام آباد غرب افزود: امام باقر( ع) از ائمه اطهار ما می باشد که مقام معظم رهبری در قالب کتاب انسان ۲۵۰ ساله در یک منظومه وظیفه سیاسی و دینی خود را به نحو احسن انجام داده اند و استراتژی انسان ۲۵۰ ساله را در مقاطع مختلف تاریخ با زیرکی حکمت و دوراندیشی خاصی تبیین نموده اند و مردم و به ویژه روحانیون و واحد های فرهنگی علاوه بر توجه به فضائل و مناقب اهل بیت به زندگی سیاسی ایشان نیز توجه ویژه داشته باشند.

 

وی خاطر نشان کرد: فضایی که در آن زمان امام محمد باقر( ع) تحویل گرفتند در زمان خود از جانب خلفای بنی امیه، بنی مروان و عباسیان بود این فضا فشارهای زیادی را برای شیعیان به وجود آورد و خشونت های زیاد خلفای این دوران شیعیان را با مشکلات فراوانی مواجه ساخت.

 

حجت الاسلام  زمانی موسوی  تصریح کرد: ما وقتی به روایات صادره از امام باقر (ع) نگاه می کنیم انسان می تواند آن فضای سخت حاکم بر آن دوران را تصور کند، امام باقر علیه السلام به شیعیان خود سفارش می‌کردند اگر کسی از شیعیان ما به بلایی مبتلا می شود اگر در برابر آن سختی و فشار مقاومت کند خداوند اجر هزار شهید برای ایشان می نویسد که باید تأمل نمود که چه چیزی در آن زمان اتفاق می‌افتاد که آن حضرت شیعیان خود را به صبر و استقامت ترغیب می کردند و به لحاظ روحی و معنوی آنها را پشتیبانی و تقویت می‌کردند.

 

امام جمعه اسلام آباد غرب اظهار کرد: برخی بزرگان به توصیه امام محمد باقر (ع)خود را به جنون می زدند که شرایط چنین شرایط سخت و نفس گیر بوده است و دلیل اینکه حکومت ها این همه فشار به شیعیان می‌آورد و دستور تقیه از جانب اهل بیت علیه السلام صادر می شد این بود که از روایات پیامبر و اهل بیت، دشمنان آنها می دانستند که حق خلافت و جانشینی از آن اهل بیت(ع) است.

 

وی در پایان گفت: امام باقر (ع) حدود ۱۹ سال امامت شیعیان (از سال ۹۵ تا ۱۱۴ قمری) را برعهده داشت که با پنج تن از خلفای بنی‌امیه همزمان بود. ایشان در ۵۷ سالگی در هفتم ذی‌الحجه سال ۱۱۴ قمری به شهادت رسید.

 

 

کد خبر 1076549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha