لزوم ضرورت نوسازی ناوگان باری در کشور/توسعه بنادر در دستور کار است

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر ضرورت نوسازی ناوگان باری در کشور گفت: ۵۵ هزار کامیون بالای ۴۰ سال در کشور داریم که باید نوسازی شود. در این حوزه، برنامه منسجم داشتیم که دستخوش مسائلی شده است که ریشه آن در خود کارخانه‌ها و صنایع خودروسازی‌ها است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی شب گذشته (شنبه ۲۶ تیر) در برنامه نگاه یک شبکه یک سیما با اشاره به اینکه تفکیک وزارت راه و شهرسازی یک لطمه بزرگ است، گفت: ۱۰۰ درصد با ادغام مخالفم، چون ادغام و تفکیک؛ مأموریت‌ها را مختل می‌کند. امروز زیرساخت‌های حمل و نقل، شهرسازی، عمران و توسعه شهری باهم آمیخته شده اند و در راستای همدیگر نقش آفرینی می‌کنند و اینکه به گذشته بازگردیم یعنی ۴ تا ۵ سال کار‌ها را به تعویق انداختن.

 


وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه صنعت هوایی و صنعت ریلی مسافری در دوران کرونا به شدت دچار آسیب شدند و زمانی که انفجاری در رشد قیمت، افزایش دستمزد‌ها و شرایط تحریم رخ داد، گفت: هر روز درآمد شرکت‌ها نسبت به هزینه هایشان روند کاهشی پیدا کرد و آن‌ها نتوانستند هزینه‌ها را جبران و نوسازی انجام دهند و امروز کشور بیش از هر زمان دیگری نیاز دارد که به اصل سرمایه‌های خود در حوزه حمل و نقل توجه کند.

 


اسلامی با اشاره به اینکه اکثر شرکت‌های هوایی از تسهیلات یارانه‌ای که در دوران کرونا تصویب شده بود استفاده کردند، ولی بیشتر شرکت‌های ریلی نتوانستند این تسهیلات را دریافت کنند و بیشترین آسیب را در صنعت ریلی؛ شرکت رجا متقبل شد، افزود: کاری که ما در این شرایط کرونا و تحریم‌ها انجام دادیم این بود که از ظرفیت‌های داخل برای توسعه بیشتر استفاده کنیم و در حوزه ریلی مبادرت به این کار کردیم و موجب شد توان اقتصادی، صنعتی و فناوری کشور مورد حمایت جدی قرار گیرد. در حوزه صنعت ریلی یک وام کمک هزینه برای عملیات بهره برداری و وام برای توسعه ناوگان فراهم کردیم تا آسیب کمتری ببینند.

 

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ۵۵ هزار کامیون بالای ۴۰ سال در کشور داریم که باید نوسازی شود درباره نوسازی ناوگان باری و مسافری، افزود: در این حوزه، برنامه منسجم داشتیم که دستخوش مسائلی شده است که ریشه آن در خود کارخانه‌ها و صنایع خودروسازی‌ها است.

 


وی با بیان این که عمر ناوگان باری هر روز بالاتر می‌رود، گفت: در حال حاضر ۵۵ هزار کامیون بالای ۴۰ سال داریم و با توجه به امتیازی که قانون برای ما پیش بینی کرده است می‌توانیم کامیون سه سال ساخت وارد کنیم که اعلام کردیم پنج هزار کامیون را از طریق همین قانون وارد می‌کنیم و ۵۰ هزار کامیون را کارخانه‌ها تولید کنند که با یکی از کارخانه‌ها پنج هزار دستگاه و با کارخانه دیگر هزار کامیون قرارداد بستیم. ما از منابع خودمان تسهیلات بانکی و بر اساس ماده ۱۲ قانون بهبود وضعیت کسب و کار؛ امتیازاتی را قائل شدیم و امیدوارم کارخانه ها، کامیون با کیفیت تولید و عرضه کنند تا نوسازی اتفاق بیفتد و کیفیت حمل و نقل را ارتقاء دهیم.

 


وی با اشاره به اینکه از پنج هزار کامیون وارداتی حدود ۳۴۰۰ کامیون ثبت سفارش شده است، گفت: امیدوارم دستگاه‌هایی که با واردات این کامیون‌ها مرتبط هستند بروکراسی را کاهش دهند تا سریعتر این کامیون‌ها ترخیص و شماره گذاری شوند؛ این کامیون‌ها مدرن‌ترین کامیون‌های موجود در کشور با مدل ۲۰۱۷، ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ هستند و کامیون‌های قدیمی از رده خارج می‌شوند.

 

وزیر راه و شهرسازی درباره صنعت هوایی نیز به ارایه توضیحاتی پرداخت و گفت:‌ در بخش صنعت هوایی؛ یکی از اقداماتی که در چند سال گذشته انجام شد غیر از نوسازی ناوگان و هواپیما‌های جدیدی که وارد کشور شد؛ دو کار مهم دیگر هم انجام شد، اول؛ توسعه فرودگاهی اعم از فرودگاه مهرآباد، امام خمینی (ره) و فرودگاه استان‌ها بوده است که نوسازی پرسرعتی در فرودگاه‌ها صورت گرفت و همچنین در مسیر‌های پروازی که این مسیر‌ها را چند لایه کردیم و ظرفیت پذیرش هواپیما‌ها را برای عبور از فضای ایران به شدت گسترش دادیم که یکی از منابع درآمد‌های ترانزیتی کشور است.

 


اسلامی با اشاره به اینکه برای احداث ترمینال جدید در فرودگاه امام خمینی (ره) با سرمایه گذار داخلی و با سرمایه دو میلیارد دلاری تفاهمنامه امضا کردیم تا با طرحی که برنده مسابقه احداث ترمینال جدید شده است بتوانیم سقف پذیرش ۶۰ میلیون مسافر در سال به وجود آوریم که یک قطب بزرگ منطقه‌ای ایجاد کرد و این گام جدیدی است که برای بخش هوایی در دست اقدام داریم.

 

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه توسعه بنادر در دستور کار است، گفت: بنادر ما در این دولت از ۱۸۵ میلیون تن به حدود ۲۸۵ میلیون تن ظرفیت رسیده است که این شرایط کمک کرده بنادر را با سرمایه گذاری‌هایی که انجام دادیم به بنادر نسل سوم تبدیل کنیم؛ بنادری که در آن صنعت، تولید و فراوری مواد وجود دارد. در حال حاضر در بندر شهید رجایی به فاز اول آن حدود ۲۵۰۰ هکتار زمین جدید اضافه کردیم و در بندر چابهار که در آنجا ۹۰۰ هزار تن عملیات انجام می‌شد به هشت و نیم میلیون تن ظرفیت رساندیم و در گام تکمیلی به ۲۰ میلیون تن در سال می‌رسانیم.

 


اسلامی با اشاره به اینکه مهم این است که شبکه جاده‌ای و ریلی ما به کشور‌های همسایه گسترش پیدا کند؛ همانند کاری که برای افغانستان انجام دادیم و الآن کار جدیدی انجام می‌دهیم اینکه راه آهن رشت را به آستارا و از طریق آنجا به روسیه و اروپا به عنوان یک خط جدید متصل کنیم، گفت:  همچنین خط اتصال به عراق جزو برنامه‌هایی است که بتوانیم از شلمچه به بصره راه آهن ایران را متصل کنیم تا هم عراقی‌ها از این طریق به چین و اقصی نقاط وصل شوند و هم ما از آن طرف اتصال برقرار کنیم. امروز در قالب طرح جامع حمل و نقل و لجستیک برنامه ریزی می‌کنیم و برای اولین بار در کشور نگاه لجستیک را در وزارت راه حاکم کردیم که لجستیک محور، زیرساخت‌ها را توسعه دهیم.

کد خبر 1076562

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha