تعیین نرخ مصوب انواع نان با گندم یارانه‌ای/ پرداخت ۱۰هزار میلیارد ریال از منابع هدفمندی برای خرید تضمینی گندم

افزایش شدید نرخ تورم، پرداخت ۱۰هزار میلیارد ریال از منابع هدفمندی برای خرید تضمینی گندم، نرخ مصوب انواع نان با گندم یارانه‌ای تعیین شد، تخصیص اعتبار ۵۰۰میلیاردریالی به پست بانک برای پرداخت تسهیلات برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز  دوشنبه ۲۸ تیر شبستان به شرح زیر است:

افزایش شدید نرخ تورم/میزان نقدینگی نسبت به ۲ سال پیش ۲ برابر شده است

مسعود خوانساری، نائب رئیس اتاق ایران در توییتی نسبت به رشد نرخ تورم هشدار داد و اعلام کرد: با توجه به عبور نقدینگی از ۳۷۰۰ هزار میلیارد تومان منتظر تورمی باشید که تاکنون آن را تجربه نکرده اید. طبق آمار بانک مرکزی میزان نقدینگی از ۳۷۰۰ هزار میلیارد عبور کرده و نسبت به دو سال پیش ۲ برابر شده است.

 

اگرچه طی ماه‌های گذشته نسبت به عواقب افزایش نقدینگی براقتصاد و تورم هشدار داده شده«امادریغ». با این روند در ماه‌های آینده دولت با تورمی رو به رو خواهد شد که هیچگاه درکشور تجربه نشده است.

 

 

پرداخت ۱۰هزار میلیارد ریال از منابع هدفمندی برای خرید تضمینی گندم

امید حاجتی مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها با اشاره به ضرورت پرداخت به موقع و بدون تاخیر مطالبات کشاورزان گندم کار همزمان با خرید تضمینی گندم و تحویل آن اشاره کرد و گفت: مبلغ ۱۰ هزار میلیارد ریال بابت یارانه نان وخرید تضمینی گندم به شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران پرداخت شد.

وی افزود: در حال حاضر پروسه خرید تضمینی گندم به عنوان یک محصول استراتژیک در امنیت غذای جامعه از اولویت های سازمان هدفمندسازی یارانه ها است.

مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها تصریح کرد: نگاه و رویکرد این سازمان در خرید محصولات استراتژیک از کشاورزان نیز بر این قرار گرفته که بعد از خرید محصول توسط دولت مطالبات کشاورزان سریعا پرداخت شود.

حاجتی اضافه کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون بابت خرید تضمینی گندم مبلغ ۷۳۴۵۰ میلیارد ریال به شرکت بازرگانی دولتی ایران پرداخت شده است. 

 

تصویب افزایش سرمایه بانک مهر ایران به ۵۰۰۰ میلیارد تومان

مرتضی اکبری، مدیرعامل بانک مهر ایران گفت: در جلسه مجمع عمومی عادی سالانه و فوق‌العاده این بانک با حضور نمایندگان سهامداران مصوب شد ۱۰ درصد سود این بانک در سال مالی منتهی به پایان اسفند سال ۱۳۹۹ به سهامداران پرداخت و مابقی آن به عنوان سود انباشته در افزایش سرمایه بانک لحاظ شود.

وی اظهار داشت: طبق مصوبه مجمع عمومی سالانه و فوق‌العاده بانک مهر ایران، قرار شد ۱۰ درصد سود به سهامداران پرداخت شود و مابقی آن به عنوان سود انباشته در افزایش سرمایه شرکت طی چند مرحله به کار گرفته شود. مقرر شد که افزایش سرمایه ۲۵۰۰ میلیارد تومانی این بانک در چند مرحله از محل این سود انباشته صورت گیرد؛ در مرحله اول ۹۰۰ میلیارد تومان از سود انباشته سال ۱۳۹۹ و مابقی آن در سال‌های آتی از همین محل تأمین خواهد شد.

اهداف بانک مهر ایران از افزایش سرمایه عبارت است از بهبود ساختار و نسبت های مالی، بهبود سرمایه نظارتی و کفایت سرمایه، رشد و توسعه فعالیت‌ها و همچنین افزایش اعتبار بانک.

یکی از باثبات‌ترین سرفصل‌های صورت مالی، سرمایه ثبت شده بانک‌ها است و این عنصر از صورت‌های مالی تأثیر بااهمیتی در نسبت‌های مالی دارد و یکی از شرایط لازم برای حفظ سلامت نظام بانکی به شمار می‌رود. از مهم‌ترین نسبت‌های نظام بانکی می‌توان به نسبت کفایت سرمایه اشاره کرد. طبق قوانین حاکم بر بانکداری ایران این نسبت از تقسیم سرمایه پایه به جمع دارایی‌های موزون شده بر حسب ریسک محاسبه می‌شود و باید حداقل ۸ درصد باشد. از آنجا که نسبت کفایت سرمایه، با توجه به روند رشد دارایی‌ها و گسترش فعالیت‌های بانک روند کاهشی را داراست؛ بنابراین اصلی‌ترین راهکار در خصوص مدیریت و ایجاد تعادل میان سرمایه و ریسک‌های موجود در دارایی‌ها، افزایش سرمایه است.

گفتنی است سرمایه بانک مهر ایران در بدو تأسیس (سال ۱۳۸۶) مبلغ ۱۵هزار میلیارد بود که پس از افزایش سرمایه سال ۱۳۹۹ به ۲۵هزار میلیارد ریال رسید. اکنون با مصوبه مجمع عمومی، سرمایه این بانک در چند مرحله به ۵۰هزار میلیارد ریال خواهد رسید.

 

تخصیص اعتبار ۵۰۰میلیاردریالی به پست بانک برای پرداخت تسهیلات

با امضای قرار داد همکاری پست بانک باصندوق توسعه ملی، ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای اعطای تسهیلات به طرحهای آب،کشاورزی،منابع طبیعی و محیط زیست واقع در مناطق برخوردار به این بانک تخصیص یافت. مطابق قرار داد امضا شده تسهیلات مذکور به فعالیتهای دارای توجیه فنی و اقتصادی در بخش های خصوصی ، تعاونی و بنگاههای اقتصادی متعلق به موسسات عمومی غیر دولتی بخش صنعت و معدن (به استثنای بخش ساخت مسکن) واقع در مناطق برخوردار اعطا از سوی پست بانک ایران پرداخت خواهد شد.

این گزارش می افزاید:نرخ سود تسهیلات پرداختی به متقاضیان ۱۴ درصد بوده و دوره مشارکت حداکثر ۱۲ ماه و دوره بازپرداخت و تنفس حداکثر ۶۰ ماه می باشد. گزارش فوق حاکی است، فعالیتهای واجد الویت و قابل قبول برای اعطا تسهیلات شامل: احداث گلخانه و تولید محصولات گلخانه ای ، طرح ها و فعالیتهای زیر بخش شیلات؛ پرورش ماهیان دریایی در قفس ، گرم آبی ، سرد آبی ، خاویاری ، میگو و تجهیزات صیادی ، خدمات مکانیزه کشاورزی ، طرح های نوسازی واحدهای دام و طیور و آبزیان که در زنجیره تولید قرار دارند، کشت گیاهان دارویی و طرح ها و فعالیتهای اصلاح ، نوسازی ، جایگزینی و احداث باغات به ویژه نخلیات و مرکبات می شود.

بنابر این گزارش سهم آورده متقاضی در طرح های بخش آب و کشاورزی ، منابع طبیعی و محیط زیست و طرح های بخش تعاونی حداقل معادل حداقل معادل ۲۰ درصد کل هزینه و برای بنگاههای اقتصادی متعلق به موسسات عمومی غیر دولتی حداقل معادل ۳۵ درصد کل هزینه طرح بوده و در مناطق مشمول اعمال نرخ ترجیحی ، ۵ واحد درصد کمتر از از نرخ های مورد اشاره خواهد بود.

شایان ذکر است کلیه متقاضیان می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر و بهره گیری از تسهیلات مذکور به شعب پست بانک ایران در سراسر کشور مراجعه نمایند.

 

نرخ مصوب انواع نان با گندم یارانه‌ای تعیین شد

قاسم نوده فراهانی افزود: قیمت جدید انواع نان به صورت رسمی برای مدت یک سال در شهر تهران ابلاغ شد. قیمت نان بر اساس نوع آرد یارانه‌ای به دو دسته آرد یارانه‌ای نوع اول (گندم ۶۶۵ تومانی) و آرد یارانه‌ای نوع دوم (گندم ۹۰۰ تومانی) تعیین شده است. بر این اساس، قیمت انواع آرد یارانه‌ای نوع یک با گندم ۶۶۵ تومانی به شرح ذیل است:

بربری با وزن چانه ۶۰۰ گرم: ۱۸۰۰ تومان

تافتون سنتی با وزن چانه ۲۵۰ گرم: ۹۰۰ تومان

تافتون گردان (ماشینی جدید) با وزن چانه ۲۲۰ گرم: ۷۰۰ تومان

لواش و تافتون گردان (ماشینی) با وزن چانه ۱۶۰ گرم: ۵۰۰ تومان

تافتون خراسانی با وزن چانه ۳۰۰ گرم: ۱۰۰۰ تومان

لواش اتوماتیک هر کیلوگرم: ۵ هزار تومان

همچنین قیمت انواع نان یارانه‌ای نوع ۲ (گندم ۹۰۰ تومانی) به شرح ذیل تعیین شده است:
بربری با وزن چانه ۶۰۰ گرم: ۲۵۰۰ تومان

تافتون سنتی با وزن چانه ۲۵۰ گرم: ۱۲۰۰ تومان

تافتون گردان (ماشینی جدید) با وزن چانه ۲۲۰ گرم: ۱۰۰۰ تومان

لواش و تافتون گردان (ماشینی) با وزن چانه ۱۶۰ گرم: ۶۵۰ تومان

سنگک با وزن چانه ۶۵۰ گرم: ۳۰۰۰ تومان

تافتون خراسانی با وزن چانه ۲۰۰ گرم: ۱۵۰۰ تومان

لواش اتوماتیک هر کیلوگرم: ۶ هزار تومان

نوده فراهانی گفت: همه واحد‌های صنفی خبازی شهر تهران مکلف به اجرای این نرخ نامه هستند و این نرخ‌ها مربوط به سال جاری است.

بر اساس مصوبه نرخ نان، سفارش نان رژیمی و خشک از شمول ترازو خارج است و حداکثر نرخ کنجد برای نان بربری ۱۰۰۰ تومان تعیین شده است.

تعیین نرخ مصوب انواع نان با گندم یارانه‌ای

 

 

 

 

 

کد خبر 1076920

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha