آزادی سه نفر از ملوانان ایرانی از زندان کراچی/ایران در جستجوی یک افغانستان امن

رایزنی تلفنی وزاری خارجه چین و ایران درباره روابط دوجانبه و افغانستان، آزادی سه نفر از ملوانان ایرانی از زندان کراچی، رعایت ۵۰ درصدی پروتکل‌های بهداشتی در بوشهر، ایران در جستجوی یک افغانستان امن برخی از اخبار سیاسی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، رایزنی تلفنی وزاری خارجه چین و ایران درباره روابط دوجانبه و افغانستان، آزادی سه نفر از ملوانان ایرانی از زندان کراچی، رعایت ۵۰ درصدی پروتکل‌های بهداشتی در بوشهر، ایران در جستجوی یک افغانستان امن از جمله گزیده اخبار سیاسی شبستان در دوشنبه ۲۸ تیر است.

شجاعی رییس کمیسیون اصل نود شد

در ادامه جلسه علنی صبح امروز دوشنبه 28 تیر انتخابات رییس کمیسیون اصل نود برگزار شد که از دو گزینه ای که هیئت رییسه مجلس برای ریاست کمیسیون اصل نود به صحن معرفی کرده بودند، حجت الاسلام حسن شجاعی نماینده مردم ابهر با 135 رای به عنوان ریاست این کمیسیون در سال دوم انتخاب شد. مصطفی میرسلیم دیگر گزینه هیئت رییسه مجلس برای ریاست بود که فقط 59 رای را به دست آورد.

 

ریاست کمیسیون اصل نود در سال اول مجلس نصرالله پژمانفر به عهده داشت که در جلسه هیئت رییسه حد نصاب آرا را برای حضور در انتخابات کسب نکرده بود.

 

آزادی سه نفر از ملوانان ایرانی از زندان کراچی

حسن نوریان، سرکنسول ایران در کراچی از آزادی سه نفر از ملوانان ایرانی از زندان این شهر خبر داد و در صفحه توییتر خود نوشت: ‏با پیگیری مستمر و شایسته همکاران سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در کراچی و در راستای صیانت از حقوق ایرانیان خارج از کشور ، تعداد سه نفر از ملوانان ایرانی از زندان شهر کراچی پاکستان آزاد و از طریق پرواز شرکت هواپیمایی ایران ایر به کشور عزیزمان بازگردانده شدند.

 

ایران در جستجوی یک افغانستان امن، باثبات و صلح دوست است

سید رسول موسوی، مدیر کل غرب آسیای وزیر امور خارجه در صفحه توییتر خود با اشاره به آخرین تحولات در افغانستان نوشت: ‏نمی‌شود نگران آینده شیعیان افغانستان نبود. نگرانی به آن دلیل نیست که ایران نگاه خاصی به شیعیان افغانستان دارد بلکه به این علت است که ایران در جستجوی یک افغانستان امن، باثبات و صلح دوست است و این ممکن نیست جز با تضمین جایگاه و حقوق همه اقوام و مذاهب  در یک سند میثاق ملی ( قانون اساسی).

 

رایزنی تلفنی وزاری خارجه چین و ایران درباره روابط دوجانبه و افغانستان

«وانگ یی» وزیر امور خارجه چین در جریان سفر به مصر با «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران درباره روابط دوجانبه و مساله افغانستان تلفنی گفت و گو کرد. رادیو بین المللی چین گزارش کرد وانگ وایی در این تماس گفت: پکن از سهم مثبت «حسن روحانی» رییس جمهوری و دولت ایران در توسعه روابط بین چین و ایران در طول ۸ سال گذشته قدردانی کرد.

وی تاکید کرد که چین مایل است همراه با «سیدابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری منتخب و دولت جدید ایران ضمن ارتقا این روند حاکم میان دو کشور به شیوه ای مبتنی بر اعتماد متقابل و حمایت از یکدیگر، تقویت مبادلات دوستانه و همکاری، مخالفت مشترک با یک جانبه گرایی و قلدری، دفاع قاطعانه از چند جانبه گرایی و انصاف و عدالت بین المللی، در مسیر حفاظت هر چه بهتر از منافع مشترک چین و ایران و کشورهای در حال توسعه تلاش کند.

وزیر امور خارجه چین ادامه داد که کشورش از ایران بابت حمایت از چین در مسائل مرتبط با منافع کلیدی قدردانی می کند و به حمایت از ایران در جهت حفظ حاکمیت و عزت ملی، انتخاب سیستم سیاسی و مسیر توسعه متناسب با شرایط ملی و دفاع از حقوق و منافع قانونی این کشور ادامه خواهد داد.

وزیر امور خارجه ایران نیز در این گفت وگوی تلفنی ضمن تشکر از چین بابت تامین واکسن و محصولات ضد کرونا برای ایران و حمایت از ایران در مسیر مبارزه با بیماری کووید-۱۹، نسبت به تقویت همکاری ایران با چین علیه همه گیری کرونا ابراز امیدواری کرد.

ظریف گفت: ایران اهمیت بسیار زیادی برای روابط با چین قائل است و معتقد است که این روابط بعد از روی کار آمدن دولت جدید در ایران، بیش از پیش تعمیق پیدا خواهد کرد.

 

رعایت ۵۰ درصدی پروتکل‌های بهداشتی در بوشهر

عبدالکریم گراوند، استاندار بوشهر شب گذشته (یکشنبه 27 تیر) در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما با اشاره به اینکه براساس اعلام وزارت بهداشت ۸ شهر این استان قرمز و ۲ شهر نارنجی است، گفت: در پیک گذشته ۳۷۵ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌ها بستری بودند در حالی که در پیک جدید ۴۸۵ بیمار در بیمارستان‌های استان بستری هستند.

 

استاندار بوشهر گفت: از 28 تیر واکسیناسیون افراد بالای ۵۰ سال را شروع می‌کنیم که حدود ۹۰ هزار نفر در این رنج سنی قرار دارند.

 

گراوند بیان کرد: در استان بوشهر بیش از ۵۰ درصد مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند.

 

کد خبر 1076921

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha