اللّٰهُمَّ اجْعَلْنِى أَخْشاكَ كَأَنِّى أَراكَ/ مناجات عاشقانه عبد و معبود در روز عرفه

روز عرفه، روز تحول درونی برای ابراز بندگی، عبودیت، تعالی و تکامل است و دعای عرفه زیباترین نوع ممکن بیان عبودیت و بندگی است و محتوای دعای عرفه و نگاه توحیدی امام حسین(ع) در این دعا گویای اهمیت و جایگاه عرفه و این روز مهم است.

خبرگزاری شبستان_ خراسان شمالی؛ امروز روزی است که سرور و سالار شهیدان، امام حسین(ع) با مناجات عاشقانه خود سجاده ای به وسعت هستی را باز کرد تا بندگان گناهکار خدا از درگاه الهی طلب استغفار کنند. عرفه روزی است که حق تعالی بندگان خویش را به عبادت و طاعت خود خوانده و احسان خود را برای ایشان گسترانیده و شیطان در این روز خوار و حقیرتر و رانده‌تر و در خشمناک‌ترین اوقات خواهد بود.

 

روز عرفه که مطابق با نهم ذی‌الحجه و روز قبل از عید قربان است، برای تقویت معرفت الهی و رابطه عمیق‌تر با خداوند و شناخت صفات جمال و جلال پروردگار، بسیار مناسب و مغتنم است و در این روز، به‌ویژه برای کسانی که در سرزمین عرفات و در مناسک حج حضور داشته باشند، سعادت مضاعفی خواهد بود.

 

دعا و نیایش به درگاه ربوبی ویژگی بارز این روز بزرگ است و پیشوایان معصوم (ع) نیز با استفاده از موقعیت معنوی روز عرفه، مردم را به راز و نیاز و تقویت پیوند با سرچشمه کمالات ترغیب و تشویق می‌کردند. امام حسین (ع) با استفاده از فضای معنوی روز عرفه در صحرای عرفات و در دامنه کوه جبل‌الرحمه مناجات زیبای خود را زمزمه کرده و آوای ملکوتی‌اش نه تنها در میان حاجیان خانه خدا در صحرای عرفات طنین‌انداز بود، بلکه دل‌های تمامی مشتاقان قرب الهی را تحت تاثیر قرار داده است.

 

دعای عرفه زیباترین نوع ممکن بیان عبودیت و بندگی است و روز عرفه، روز تحول درونی برای ابراز بندگی، عبودیت، تعالی و تکامل است و محتوای دعای عرفه و نگاه توحیدی امام حسین(ع) در این دعا گویای اهمیت و جایگاه عرفه و این روز و محتوای دعای عرفه و نگاه توحیدی امام حسین(ع) در این دعا، گویای اهمیت و جایگاه عرفه است.

 

نیایش و راز و نیاز با پروردگار، مهمترین و بهترین عمل در روز عرفه است. هرچند ارتباط با خداوند در هر زمانی ممکن است، اما در زمان ها و مکان هایی این ارتباط با سهولت بیشتر و کیفیت بهتری انجام می شود و نتایج مؤثرتری دارد و روز عرفه از همان زمان ها است. امام صادق (ع) در این زمینه می فرمایند: «هر دعایی که دوست داری برای خود انجام بده و (در دعا کردن) بکوش که آن روز (عرفه) روز دعا و درخواست است.» و مهمترین دعا و درخواست در این روز مبارک، طلب آمرزش و مغفرت از خداوند بخشنده است به طوری که دیگر اعمال روز عرفه نیز تحت الشعاع دعا و طلب بخشش است.

 

اهمیت دعا در این روز به قدری است که سید بن طاووس در اقبال، حدیثی از امام باقر(ع) نقل فرموده مبنی بر اینکه چنانچه روزه داری در این روز سبب ضعف از دعا شود باید این روز را افطار کرد و به خاطر اهمیت دادن به دعاست که در این روز دعاهای بسیاری از اهل بیت عصمت و طهارت وارد شده که همگی نشان از جلب رضایت و مغفرت پروردگار و طلب توبه از درگاه ذات کبریایی او دارند.

 

حجت‌الاسلام «حمید رفیعی» مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی در خصوص مراسم روز عرفه و عید قربان گفت: امسال با توجه به شرایط کرونایی، برگزاری مراسم دعای عرفه با توجه به رنگ‌بندی شهرها انجام می‌شود و برگزاری این سنت حسنه در شهرستان‌هایی که از نظر رنگبندی قرمز هستند، در فضای باز مساجد، حسینیه‌ها و مصلاها و با رعایت مسائل بهداشتی انجام می‌شود.

 

وی بیان کرد: مراسم دعای عرفه به صورت محوری و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در 21 مسجد و حسینیه در سطح استان برگزار می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند از فیض این دعا بهره داشته باشند.

 

حجت الاسلام رفیعی افزود: در شهرستان‌ها هم دعای عرفه در مساجد بزرگ و دارای تهویه هوای مناسب، با رعایت فاصله اجتماعی و رعایت دقیق پروتکل‌های وزارت بهداشت و درمان و اقدامات پیشگیرانه برگزار می‌شود.

 

وی با اشاره به طنین دعای روح‌بخش عرفه در مساجد و اماکن مقدس شهرهای مختلف استان، افزود: تلاش می‌شود از ظرفیت شبکه‌های دیداری، شنیداری و شبکه‌های اجتماعی برای برگزاری مجازی دعای عرفه هم بهره گیری شود و علاقه‌مندانی که نمی‌توانند به‌صورت حضوری در مراسم دعای عرفه حضور یابند، می‌توانند از شبکه‌های صداوسیمای ملی این مراسم را دنبال کنند.

 

حجت‌الاسلام رفیعی با اشاره به ویژگی‌های بسیار ارزشمند دعای عرفه از مداحان، مناجات‌خوان‌ها و مسئولان برگزارکننده این مراسم معنوی خواست با توجه به شرایط کرونایی نسبت به کوتاه کردن زمان برنامه اقدام و از اجرای برنامه‌های جانبی پرهیز کنند تا نگرانی‌ها نسبت به این شرایط رفع شود.

 

 

کد خبر 1077518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha