کتاب «دختر مو شرابی» یک هنر انقلابی پر مخاطب است

جلیلی با بیان اینکه نویسنده کتاب «دختر مو شرابی» بدون درگیر کردن خود با تهاجمات فرهنگی به روایت بخشی از وقایع مهم کشور پرداخته است؛ گفت: این اثر نشان می دهد که هنر انقلابی بر خلاف جریان سازی بوجود آمده دارای مخاطب و استقبال عمومی است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، «وحید جلیلی» امروز سه شنبه (29 تیر) در آیین رونمایی و نقد و بررسی کتاب «دختر مو شرابی» که با حضور محمد حسین زاده، نویسنده کتاب؛ حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی و جمعی از اهالی رسانه و قلم برگزار شد؛ گفت: کتاب «دختر مو شرابی» بهانه و فرصتی شد تا از خدمت متقابل انقلاب اسلامی و ادبیات در رویارویی با هم صحبت کنیم.

 

مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و فعال فرهنگی افزود: بخشی از روشنفکری و غربزدگی که در ایران وجود دارد باعث بایکوت شدن انقلاب شده است، نقدها، اعتراضات و آسیب شناسی های انجام شده باعث ضربه زدن به برند انقلاب و خیانت به آن شده است.


وی تصریح کرد: باید از این دیدگاه به این قضیه نگاه کنیم که این بایکوت کردن باعث ضربه خوردن به انقلاب شده است یا به هنر؟ جواب این است که در واقع خیانتی که این به اصطلاح روشنفکری به هنر کرده است کمتر از خیانت به انقلاب نیست. انقلاب یک پدیده تاریخی، ماجرا و واقعه ای به تمام معناست، آن هم انقلابی مانند انقلاب ایران. تمامی انقلابها به یک شخصیت و هدف نیاز دارند تا یک ماجرایی مثل انقلاب شکل بگیرد که مخاطب و عموم مردم را به خود جذب کند.


جلیلی گفت: قهرمانانی که به واسطه انقلاب و دفاع مقدس بوجود آمده اند در طیفهای بسیار متنوع از تحصیل کرده تا بی سواد، جوان تا پیر، تاجر تا فقیر و ... هستند که در نیم قرن گذشته بی سابقه بوده است.


وی با بیان اینکه انقلاب ماجراهای فراوانی را به ارمغان آورده است، افزود: یکی از مهمترین خدمات انقلاب به هنر ایران این است که جهان را متوجه مردم ایران کرد، اینکه این مردم چه کسانی هستند که انقلابی اینچنینی را رقم زده اند و چرا با وجود دشمنی های فراوان همچنان در حال حرکت رو به جلو هستند.


مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی با اشاره به کتاب «دختر مو شرابی» گفت: حسین زاده در این کتاب بخشی از ماجراهای ملت ایران را از فتحعلی شاه قاجار تا مشروطه، وقایع گوهرشاد، نهضت ملی شدن صنعت نفت، 15 خرداد و ... را تا به امروز روایت کرده است.


وی با بیان اینکه متاسفانه هنرمندان جوان ما تحت تاثیر این به اصطلاح روشنفکری ها قرار گرفته اند، افزود: نویسنده کتاب «دختر مو شرابی» فارغ از این مسائل و بدون درگیر کردن خود با تهاجمات فرهنگی به روایت بخشی از وقایع مهم کشور پرداخته است.


جلیلی در ادامه گفت: حسین زاده با استفاده از ماجراهای گوهرشاد و به واسطه قدرت قلم خود که البته به عنوان اولین اثر، بسیار ارزشمند است، توانسته این چنین موفقیتی را در خلق این اثر بدست آورد. تخیل ایشان در شخصیت محوری داستان، شفاف سازی ماجرا با پیشرفت داستان، ساختار خلاقانه اثر و موضوع انتخابی، می تواند از عوامل دیگر این موفقیت باشد.


وی با اشاره به اینکه بخشی از استعداد نوقلمان به واسطه این روشنفکری ها هیچگاه به مرحله شکوفایی نرسیده است، افزود: این اثر نشان می دهد که هنر انقلابی بر خلاف جریان سازی بوجود آمده دارای مخاطب و استقبال عمومی است. ما در ادبیات انقلاب مخاطب، استقبال، نویسنده شجاع و حمایت را داریم که اگر توجه بیشتری به آن بشود چشم انداز خوبی را می توانند به نمایش بگذارند.


مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی وقایع انقلاب و قهرمانان آن را یک ژانر دانست و گفت: در واقع اگر به سده های گذشته برگردیم می توان گفت ما رستمهای زیادی داریم اما فردوسی نداریم. استقبال عمومی بسیار خوب از این کتاب نشان دهنده این است که انقلاب اسلامی دارای فردوسی های نوظهور است و در صورت حمایت فردوسی های بیشتری نیز برای رستم ها بوجود می آید.

کد خبر 1077529

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha