حرمت عید قربان زیاد و برکت آن مورد انتظار است/ سنت حسنه قربانی در مسیر بهره مندی بیشتر فقرا باشد

حجت الاسلام عرب پور با اشاره به جایگاه عید قربان در متون معارفی گفت: بُعد اجتماعی عید قربان، کمک به فقرا با تقسیم گوشت قربانی میان آنان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ حجت الاسلام مهدی عرب پور، چهارشنبه(۳۰ تیر) در خطبه اول نماز عید قربان با تبریک این عید بزرگ مسلمین و ابراز امیدواری در سهیم بودن با ثواب حجاج بیت الله الحرام گفت: ماه ذیحجه ماه خاطره ها است.

 




خطیب موقت جمعه کرمان افزود: هر یک از این خاطره ها  برای ما درس است؛ درس معنویت، تقرب به پروروگار و درس امامت و ولایت است و اولین خاطره مربوط به حضرت ابراهیم می شود که بنا به امر پروردگار  و خوابی که دیدند و در سوره صافات به آن اشاره شده؛ خاطره فداکاری و قربان شدن وجود برای پروردگار است.

 




وی ادامه داد: خاطره دوم مربوط به حضرت موسی است که این ایام، خاطره ملاقات ۳۰ روزه ایشان با خداوند و اتمام آن با این ۱۰ روز و ۱۰ شب و در مجموع ۴۰ روز است که در آیه "و واعدنا موسی ثلاثین لیله و اتممناها بعشر" به آن اشاره شده و این همان است که مفسرین در تفسیر "ولیال عشر" سوره فجر نیز به آن اشاره کردند.

 




حجت الاسلام عربپور با اشاره به آغاز دهه امامت و ولایت؛ ماه ذیحجه را همچنین یادآور خاطره انتصاب امیرالمومنین علیه السلام به جانشینی پیامبر در حجه الوداع عنوان و بیان کرد: این امر مهم دستور خدا به رسول بود که از حوادث بسیار مهم و از اسناد قوی برای امامت حضرت علی علیه السلام است.

 




وی در خطبه دوم نماز عید قربان با استناد به حدیثی از امام علی علیه السلام درباره عید قربان،  حرمت این عید را زیاد، برکت آن را مورد انتظار و مغفرت در آن را جای امیدواری دانست که از همین رو حضرت بر ذکر زیاد خدا را در این روز و استغفار تاکید دارند و می فرمایند که خداوند آمرزنده و مهربان است.
 

 



خطیب نماز عید قربان در پایان، این عید قربان را از دو جهت "بندگی خدا و اینکه انسان با قربانی کردن به خدا تقرب می جوید" و هم از جهت " تقسیم گوشت قربانی میان مومنین و فقرا" مورد توجه دانست.

 



وی درباره وجه دوم تصریح کرد: این یک بُعد اجتماعی دارد که این روز به جهت کمک به فقرا برای آنان عید است که امیدواریم این سنت حسنه در مسیری که فقرا بهره بیشتری ببرند استفاده شود و خداوند ما را بر این امر پسندیده موفق بدارد.

 

کد خبر 1077690

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha