عید قربان عید تقرب به خدا/ روح بی تعلق اوج خواهد گرفت

حجت الاسلام محمدیان با بیان اینکه وقتی انسان دل کندن از تعلقات مادی و گاهی تعلقات معنوی را آموخت آن موقع پرواز خواهد کرد گفت: روح بی تعلق اوج می گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، حجت‌الاسلام «محمد محمدیان»در خطبه‌های نماز عید قربان امروز (چهارشنبه، ۳٠ تیر) به ویژگی های نامگذاری عید قربان اشاره کرد و اظهارداشت: قربان یعنی هر چیزی که انسان را به خداوند تبارک و تعالی نزدیک میکند و قرب به خدا را قربان می نامند.

امام جمعه سنگر با اشاره به اینکه یکی از ویژه گی های نماز نیز نزدیک تر کردن انسان به خداوند است، بیان کرد: یکی از اعمال مهم این عید، قربانی کردن است و قربانی کردن امری است که خداوند تبارک و تعالی آنرا برای نزدیکی مومنین و متقین به خودش قرار داده است.

وی با استناد به خطبه ای که امیرالمومنین( علیه السلام) در روز قربان بیان داشتند اذعان کرد: امیرالمومنین از لسان پیامبر مکرم اسلام(ص) فرمودند روز قربان را به نام روز «سجع» گذاشتند، سجع یعنی وقتی کسی که با نیت نزدیکی به خداوند متعال قربانی می کند اولین قطره خونی که از آن قربانی روی زمین ریخته می شود خداوند آنرا کفاره همه گناهان او قرار خواهد داد.

حجت الاسلام محمدیان در ادامه خطبه حضرت علی(ع) در عید قربان اظهار کرد: امیرالمومنین فرمودند: حج یعنی «دعا» و با دعا به خداوند تبارک و تعالی نزدیک شوید.

وی تصریح کرد: پیامبر این نوید و مژده را به کسانی که در اجتماع مومنینی که برای عید قربان آمدند و نماز عید را بجا آوردند، دادند و فرمودند: «بخدایی که جان من در دست اوست از اینجا کسی برنمی گردد مگر اینکه آمرزیده شده باشد، غیر از کسی که گناه کبیره انجام داده و در آن اصرار دارد».

حجت الاسلام محمدیان بهترین عیدی برای بندگان را قرب به پروردگار متعال دانست و گفت: عید قربان عید تقرب به خداوند و رها شدن از تعلقات است و اگر انسان احساس قنا و بی نیازی کنید از خداوند متعال دورتر خواهد شد.

وی با اشاره به آخرین امتحان حضرت ابراهیم خلیل که سبب به امامت رسیدن وی شد، دستور خداوند بر ذبح فرزندش اسماعیل دانست و اضافه کرد: امتحانی که ابراهیم خلیل الله در کهنسالی می بایست برای قرب به خداوند تک فرزند خویش را قربانی کند، بسیار سخت بود.

حجت الاسلام محمدیان ادامه داد: این امتحانی بود که حضرت ابراهیم از هر تعلقی غیر از خدا دل بکند زیرا وقتی انسان دل کندن از تعلقات مادی و گاهی تعلقات معنوی را آموخت آن موقع پرواز خواهد کرد و روح بی تعلق اوج میگیرد.

وی اذعان کرد: از روز عید سعید قربان تا عید غدیر را که ارتباط با مسئله امامت و ولایت دارد و اوج اکمال دین به ولایت امیرالمومنین است بنام دهه امامت و ولایت نامگذاری کردند و امیدواریم بتوانیم در این دهه ترویجی در راستای غدیر داشته باشیم.

 

گفتنی است، بعد از نماز تعدادی گوسفند نیز برای توزیع در بین نیازمندان قربانی شد.

کد خبر 1077748

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha