بازار گرمی کرونا دلتا در خراسان جنوبی

آخرین ارزیابی‌های انجام شده از شرایط کرونایی استان‌ها نشان می‌دهد که با قرمز شدن رنگ کرونایی دو شهرستان دیگر، تعداد شهرستان‌های قرمز به ۵ رسید و شرایط خراسان جنوبی وخیم‌تر از روزهای قبل شد.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی؛ سرایت ویروس کرونا از نوع دلتا طی هفته‌های اخیر در اغلب مناطق کشور شتاب گرفته است. افزایش عادی انگاری سبب شد که هم اکنون اغلب استان های کشور در موج اول و خیز پنجم کرونا قرار بگیرند و به گفته مسئولان وزارت بهداشت، دامنه، شتاب و سرعت درگیری این بیماری در خیز پنجم نسبت به چهار خیز قبلی بسیار نگران کننده است.

 

در حال حاضر ۲۳۲ شهر کشور در وضعیت قرمز ، ۱۱۷ شهر در وضعیت نارنجی و ۹۹ شهر در وضعیت زرد متاثر از بیماری کرونا قرار دارند. از سوی دیگر پیک پنجم کرونا در حالی در کمتر از دو هفته با شیب تندی به‌ سمت قله بیماری پیش می‌رود که روزبه‌روز رکوردهای پی‌درپی و بی‌سابقه‌ای از تعداد مبتلایان و بیماران بدحال در آمارهای روزانه وزارت بهداشت ثبت می‌شود. براساس اعلام وزارت بهداشت، در یک شبانه‌روز اخیر ۲۱۳ نفر جانشان را از دست داده و ۲۷ هزار و ۳۷۹ مبتلای جدید ثبت شده است.

 

در چنین وضعیتی که کرونا می‌تازد و هر روز جان عزیزان خانواده‌ها را می گیرد، برگزاری هر گونه تجمع و دورهمی خانوادگی به بهانه عید قربان و تعطیلات می تواند تهدیدی برای سلامت افراد جامعه باشد. چرا که به هر حال کرونا از آنچه که تصور می‌کنیم به ما نزدیک‌تر است، و هر گونه سهل انگاری در رعایت توصیه های بهداشتی پیشگیری از انتشار ویروس کرونا ما را به دام بیماری کووید ۱۹ می اندازد که رهایی از آن کار بسیار سختی است.

 

با این حال و با وجود هشدارها و خطرات جدی ابتلا به کرونا، هنوز هم بسیاری از افراد بدون زدن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی در سطح شهرها و مراکز پرازدحام تردد می‌کنند و این روزها به این ویروس کشنده از نوع دلتای هندی آن مجال جولان و بازار گرمی می‌دهند.

 

گونه هندی کرونا یک نوع جهش یافته است که نسبت به سایر گونه های شناسایی شده از آن، قدرت سرایت، شیوع و ابتلای بیشتری دارد؛ هم اکنون براساس آمارهای اعلام شده از سوی سازمان بهداشت جهانی بیش از ۸۰ کشور و حتی کشورهایی که واکسیناسیون عمومی کرونا در آن انجام شده، درگیر این گونه جهش یافته هستند.

 

تعداد شهرهای قرمز کرونایی افزایش یافت

براساس آخرین آمار اعلام شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، ویروس مرگبار کرونا از ابتدای شیوع تاکنون جان ۹۴۳ نفر را در این استان گرفته و نفس های شماری از مبتلایان بستری نیز به شماره افتاده و پزشکان امید چندان به بهبودیشان ندارند.

 

در حال حاضر ۳۰۲ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۱۵۷ نفر دارای تست کرونای مثبت هستند و از این تعداد ۱۴ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال سه نفر وخیم است.

 

«غلامرضا شریف زاده» دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا خراسان جنوبی اعلام کرد: امروز براساس آخرین نقشه وضع کرونا (سفید، زرد، نارنجی و قرمز) شهرستان های قاینات و زیرکوه هم به  شهرستان های با وضع قرمز در استان افزوده شدند. 
 

وی ادامه داد: هم اکنون شهرستان های بیرجند، طبس، نهبندان،  قاینات و زیرکوه  در وضع قرمز با خیلی پرخطر قرار دارند. شهرستان های درمیان، سربیشه و فردوس با وضعت نارنجی و شهرستانهای خوسف، سرایان و  بشرویه با وضعیت زرد هستند.

 

از جمعه (۲۵ تیر) با توجه به تکمیل شدن ظرفیت بیمارستان شهید آتشدست نهبندان، بیمارستان صحرایی به وسعت ۲ هزار و ۴۰۰ متر مربع با تیم ۴۰ نفره در این مکان راه‌اندازی و پذیرش بیماران کرونایی در آن آغاز شده است. این بیمارستان صحرایی با ۷۰ تخت به بیماران مبتلا به کرونا خدمات‌رسانی می‌کند.

 

بازگشت محدودیت های کرونایی

با سیر صعودی آمار ابتلا به کووید ۱۹ و قرار گرفتن پنج شهرستان خراسان جنوبی در وضعیت قرمز بار دیگر محدودیت‍‌های کرونایی به این استان برگشت. براساس مصوبه ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا محدودیت ها به منظور افزایش سطح رعایت پروتکل های بهداشتی و جلوگیری از گسترش بیماری به ویژه گونه جدید آن موسوم به هندی در شهرستان های قرمز محدودیت های پیشگیرانه شامل تردد خودروهای غیر بومی، توقف فعالیت مجدد باشگاههای ورزشی، تالارهای پذیرایی و ساعات تردد در دستور کار قرار گرفت.

 

استاندار خراسان جنوبی در نشست فوق‌العاده ستاد استانی مدیریت کرونا گفت: با توجه به روند افزایشی کرونا در استان به ویژه برخی شهرستان‌ها از قبیل نهبندان و همجواری با استان‌های با وضعیت قرمز، طرح شهید سلیمانی باید در پارک‌ها و بوستان‌های استان اجرا شود.

 

«حمید ملانوری» با بیان اینکه تمامی فرمانداران شهرستان‌ها مکلف هستند طرح شهید سلیمانی را در پارک‌ها و بوستان‌های شهرستان خود عملیاتی کنند، افزود: تجمعات و دورهمی‌های خانوادگی در محیط منزل را نمی‌توان مدیریت کرد و نیاز به همراهی مردم داریم اما اجرای طرح شهید سلیمانی در پارک‌ها و بوستان‌ها باید به منظور آگاهی‌بخشی مردم، اطلاع از عواقب و پیامدهای تجمعات و دورهمی‌ها به طور ویژه انجام شود.

 

فعالیت تالارها ممنوع شد

معاون بازرسی و حمایت از مصرف‌کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی در این رابطه گفت: با توجه به قرار گرفتن تعدادی از شهرستان‌های استان در وضع قرمز کرونایی و روند افزایشی شمار بیماران مبتلا به کووید ۱۹ و با توجه به مصوبات ستاد ملی کرونا و ستاد کرونای استان، تالارهای پذیرایی و رستوران‌ها فقط می‌توانند به صورت بیرون‌بر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی فعالیت کنند.

 

«علی تهوری» با اشاره به اینکه با اشاره به اینکه بازرسان سازمان، اتاق اصناف، اتحادیه‌های صنفی و اماکن بر فعالیت واحدهای صنفی در دو شیفت صبح و عصر نظارت دارند، افزود: در صورت فعالیت باشگاه‌های ورزشی و پذیرش میهمان در رستوران‌ها و تالارهای پذیرایی واحدهای مذکور ضمن اعمال تخلف، توسط پلیس اماکن پلمب خواهند شد.

 

وی با تأکید بر اینکه استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی در واحدهای صنفی الزامی است، یادآور شد: متصدیان واحدهای صنفی از ارائه خدمت و فروش کالا به مشتریان فاقد ماسک و کسانی که دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند در واحد صنفی خودداری کنند. ضمن اینکه در صورت استفاده نکردن متصدی واحد صنفی و مشتری از ماسک، متخلفان به اتهام رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی به تعزیرات معرفی خواهند شد.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی نیز  اعلام کرد: با توجه به شرایط قرمز کرونایی و به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، برگزاری هر گونه مراسم و تجمع در تفرجگاه‌ها و اماکن گردشگری و تاریخی استان تا اطلاع ثانوی ممنوع است.

 

«حسن رمضانی» با اشاره به اینکه تمامی موزه‌های استان نیز در شهرهای قرمز و نارنجی همچنان تعطیل است و هیچ فردی اجازه ورود به این اماکن را ندارد، افزود: این محدودیت‌ها تا اطلاع ثانوی در استان اعمال می‌شود تا شاهد کاهش انتشار ویروس کرونا باشیم.

 

آخرین شرایط واکسیناسیون کرونا در استان‌

علاوه بر تداوم برنامه کشوری واکسیناسیون کرونا در خراسان جنوبی، به دلیل شرایط خاص این استان و وضعیت فوق العاده شیوع ویروس دلتا در آن، واکسیناسیون افراد ۵۰ سال به بالا نیز در این استان آغاز شده  است. روز گذشته نیز ۲ مرکز تجمیعی تزریق واکسن کرونا به منظور افزایش سرعت واکسیناسیون و پوشش جمعیت بیشتری از گروه‌های هدف در بیرجند راه‌اندازی شد.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه حجم خوبی از واکسن کرونا به دست ما رسیده است و سرعت واکسیناسیون در استان خراسان جنوبی افزایش می‌یابد، گفت: فعالیت این مراکز شامل مرکز غدیر در بلوار پاسداران و مرکز واقع در مدیریت بحران شهرداری بیرجند در خیابان شعبانیه - خیابان نرجس سرعت و حجم واکسیناسیون را افزایش می‌دهد و هفته آینده نیز یک مرکز تجمیعی دیگر در شهر بیرجند در پردیس دانشگاه علوم پزشکی راه‌اندازی خواهد شد تا سرعت واکسیناسیون به حداکثر خود برسد و جمعیت بیشتری از گروه‌های هدف را واکسینه کنیم.

 

«محمد دهقانی فیروزآبادی» در ادامه افزود: گروه‌های سنی بالای ۷۰ سال که بومی استان خرسان جنوبی هستند می‌توانند در ساعات فعالیت این مراکز بدون اخذ نوبت مراجعه و واکسن کرونا را دریافت کنند.

 

وی با اشاره به اینکه سایر گروه‌های سنی الزاما باید در سامانه salamat.gov.ir ثبت‌نام کنند و از طریق پیامکی که اعلام خواهد شد، در همان زمان و مکانی که مشخص شده به مرکز مراجعه و واکسن خود را دریافت کنند، گفت: خواهش ما این است افراد در زمان و مکانی که از طریق پیامک اطلاع‌رسانی شده حضور پیدا کنند در غیر این صورت باعث ازدحام بی‌مورد مراکز واکسیناسیون خواهد شد.

 

طبق آخرین اطلاعات پوشش واکسیناسیون در استان خراسان جنوبی به ۱۰.۴ درصد افراد بالای ۱۸ سال رسیده است و  اغلب واکسن‌های وارد شده در این دوره به استان از نوع سینوفارم چینی و کوو برکت ایرانی است. با ثبت‌نام گروه سنی بالای ۵۰ سال در سایت سلامت، این افراد فراخوان خواهند شد و براساس تاریخ تولد و اولویت سنی واکسن کرونا را دریافت خواهند کرد.

 

با افزایش مراکز تجمیعی واکسیناسیون در خراسان جنوبی و رسیدن مجموله‌های جدید واکسن، روز گذشته هشت هزار و ۸۷۶ دُز واکسن کرونا تزریق شد که از این تعداد چهار و ۹۰۰ دُز مربوط به شهر بیرجند و بقیه مربوط به سایر شهرستان‌های استان بود که یک رکورد در استان محسوب می‌شود.

 

کلام آخر

این روزها وضعیت استان خراسان جنوبی نگران کننده است و در کنار این گرمای طاقت فرسا، کرونا هم در کمین نشسته و افراد را با کوچکترین اشتباه بهداشتی درگیر خود می کند و طبق اظهار نظر متخصصان همه گروه های جامعه به ویژه جوانان بیشتر در معرض خطر ابتلا به این ویروس هستند.

 

ویروس دلتا قدرت سرایت بالاتری دارد و می‌تواند در مدتی کم افراد زیادی را درگیر کند، گفته می شود که میزان سرایت این ویروس، ۶۰ درصد بیشتر از گونه های دیگر است و سریع در بین اعضای خانواده منتقل می شود و هر یک نفر می تواند ۵۰ نفر را به راحتی آلوده کند و اگر جلوی آن گرفته نشود منجر به یک اپیدمی وحشتناک می شود.

 

مطالعات نشان می دهد که درگیری ریوی در نوع دلتا سریع تر رخ می دهد و سرعت پیشرفت بیشتری دارد، حتی ممکن است که شخص سرفه نداشته ولی ریه درگیر باشد و همین موضوع باعث می شود که بیماران بستری نوع دلتا نسبت به کرونای قبلی حال وخیم تری داشته باشند بنابراین به دلیل قدرت سرایت این ویروس نباید آن را دست کم گرفت.

 

 

 

 

کد خبر 1077798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha