ابدال بیگ؛ صوفی قرن دهم حاکم ساوجبلاغ

اسدی در یادداشتی آورده است: پادشاهان و سلاطین صوفیه توجه خاصی به منطقه ساوجبلاغ داشتند و شاید *۱۲۰ اثر تاریخی* مانند بناهای مساجد و پل و کاروانسراها و بقعه های معروف امامزادگان در این منطقه از دلایل این توجه سلاطین عهد صفوی باشد.

خبرگزاری شبستان- البرز: داود اسدی، محقق و پژوهشگر البرزی در یادداشتی آورده است: نام « ساوجبلاغ» با دیرینه ای کهن و تاریخی پر تمدن بر تارک منطقه جغرافیایی ری تا قزوین می درخشد؛ سرزمینی خوش آب و هوا و دارای روستاهای کهن و پر از تاریخ و تمدن که هر بار با کاوش در بخشی از تاریخ روستاهای این منطقه زیبای طبیعی و جغرافیایی می توان به ژرفای تاریخی آن نیز پی برد.

 

ساوجبلاغ و تاریخ آن با دوران «صفویه » گره خورده است؛ آثار تاریخی صفوی در این شهرستان نیز گواه این مدعاست. آثار تاریخی چون *امامزادگان سید علاءالدین و شرف‌الدین و پل بانو صحرا و همچنین پل برغان ؛ تپه سرقین و مسجد برغان و حمام روستای فشندک و مهمترین آن کاروانسرای تاریخی  ینگه امام* از جمله آثاری است که از این دوره به یادگار مانده است .

این منطقه ممتاز جغرافیایی همیشه مورد توجه پادشاهان در ادوار مختلف تاریخی بوده است. در سده دهم هجری با قدرت گرفتن پادشاهان صفویه؛ حاکمی با نام *ابدال بیک* یا بیگ دده زعامت حکومت ساوجبلاغ را بر عهده گرفت. 

بیگ دده از جمله کسانی بود که در استقرار حکومت صفوی تلاش فراوانی کرد؛ او که از صوفیان هفتگانه و از یاران نزدیک سلطان حیدر و سلطان علی صفوی تلاش فراوانی برای استقرار حاکمیت دولت صفوی در سرزمین ایران انجام داد. 

به طوری که فرماندهی جناح چپ در جنگ سلطان علی پسر سلطان حیدر و برادر شاه اسماعیل صفوی باسلطان فرخ شیروان شاه و بایسنقر میرزا برعهده داشت و جانانه جنگید تا اینکه سلطان علی در یکی از جنگ ها کشته شدند و در زمان حیاتش برادرش شاه اسماعیل را به عنوان جانشین خود تعیین و شاه اسماعیل را به بیگ دده و دیگر فرماندهان لشکر خود سپرد و ابدال بیگ در جنگ های پرشماری در کنار شاه اسماعیل دلیرانه جنگید.

 بیگ دده یا همان ابدال بیگ نهایتاً در سال ۹۱۴ هجری قمری عنوان حاکم ری؛ ساوجبلاغ و قزوین که در آن روزها به دلیل نزدیکی به قزوین به عنوان پایتخت اول صفویه از مناطق مهم سیاسی و جغرافیایی سرزمین ایران محسوب می شد؛ منصوب شد.

پادشاهان و سلاطین صوفیه توجه خاصی به منطقه ساوجبلاغ داشتند و شاید *۱۲۰ اثر تاریخی* مانند بناهای مساجد و پل و کاروانسراها و بقعه های معروف امامزادگان در این منطقه از دلایل این توجه سلاطین عهد صفوی باشد.

ابدال بیگ بعداً به عنوان حاکم مرو عهده دار امور دولت شد و به خاطر شکست در یکی از جنگ ها ابدال بیگ از سوی شاه اسماعیل در سال ۹۱۵ هجری عزل می‌شود.

دکتر علی اکبر ولایتی در کتاب تاریخ فرهنگ و تمدن اسلام و ایران به برش هایی از این رویداد تاریخی می‌پردازد و می نویسند؛ ابدال بیگ که در جنگ با ازبکان نتوانسته بود مقاومت کند و از مهلکه گریخته بود و از ترس شکست فرار و به اردوی شاه اسماعیل رسیده بود؛ شاه از این حرکت او خشمگین شد و برای عبرت دیگران فرمان داد او را لباس زنانه بپوشانند و بر خری سوار نمایند و گرداگرد لشکر بگردانند؛ اما چندی بعد از تقصیر او گذشت و به پاس خدمات گذشته او، دستور داد که به اردبیل بازگردد و در آنجا مانند افراد معمولی زندگی کند.

مورخین می نویسند بعد از بیگ دده یا ابدال بیگ ؛ *زینل خان بیگدلی شاملو* از سرداران شاه عباس یکم و از حامیان اصلی استقرار حکومت شاه صفی نیز به عنوان حاکم ساوجبلاغ منصوب می شود.

*دکتر حسین عسکری* البرز پژوه و محقق البرزی در وبلاگ خود به آدرس
Www.128askari.parsiblog.com
 در خصوص تاریخ و تمدن ساوجبلاغ مطالب زیادی نگاشته است که شما را به خواندن آن مطالب دعوت می کنم. 

اول مرداد ۱۴۰۰

کد خبر 1078098

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha