بیشترین و کمترین نرخ تورم کالاها و خدمات در شروع تابستان/استفاده از تمام ظرفیت‌های مدیریت بار در هفته گرم پیش‌رو

راه اندازی سامانه سفته و برات الکترونیکی، مجمع عمومی بانک مرکزی برگزار می‌شود، استفاده از تمام ظرفیت‌های مدیریت بار در هفته گرم پیش‌رو، بیشترین و کمترین نرخ تورم کالاها و خدمات در شروع تابستان برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز شنبه ۲ مرداد شبستان به شرح زیر است:

مجمع عمومی بانک مرکزی برگزار می‌شود

شصت و یکمین مجمع عمومی بانک مرکزی فردا با حضور رئیس جمهور برگزار می‌شود.

مجمع عمومی بانک مرکزی طبق قانون پولی و بانکی باید تا پایان تیر ماه هر سال برگزار شود اما در چند سال اخیر مجامع بانک مرکزی معمولا با تاخیر برگزار شده است.

 

بیشترین و کمترین نرخ تورم کالاها و خدمات در شروع تابستان

نرخ تورم نقطه ای چهارمین ماه سال نسبت به تیرماه سال قبل، با افت ۴ واحد درصدی نسبت به خردادماه ۱۴۰۰ به رقم ۴۳.۶ درصد رسیده است. به طور مشخص، در بخش کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور، کمترین نرخ تورم نقطه ای متعلق به «ارتباطات» با ثبت رقم ۸ درصد است. همچنین بیشترین تورم نقطه ای در این بخش مربوط به «روغن ها و چربی ها» با نرخ ۱۰۹.۴ درصد است.

بر اساس این گزارش، نرخ تورم ماهانه کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور در تیرماه ۱۴۰۰ نسبت به خردادماه امسال، با افزایش یک واحد رصد به رقم ۳.۵ درصد رسیده است. این در حالی است که در زیرمجموعه این کالاها و خدمات، نرخ تورم ماهانه مربوط به «ارتباطات» به کمترین نرخ یعنی ۰.۱ درصد رسیده است که اختلاف معناداری با بیشترین نرخ تورم ماهانه این بخش یعنی ۶.۸ درصدی «هتل و رستوران» دارد.

در نهایت، نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به تیرماه امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۴۴.۲ درصد برآورد شده است که این رقم نسبت به همین اطلاع در ماه قبل،۱.۲ واحد درصد افزایش نشان می دهد. جزئیات این بخش از گزارش مرکز آمار نیز نشان می دهد نرخ تورم سالانه متعلق به «روغن ها و چربی ها» با ثبت رقم ۷۸.۴ درصد بیشترین بوده و نرخ تورم سالانه مربوط به «آب، برق و سوخت» با ثبت رقم ۱۶.۵ درصد است.

 

استفاده از تمام ظرفیت‌های مدیریت بار در هفته گرم پیش‌رو

در نشست فوق‌العاده ستاد فرماندهی پیک بار ۱۴۰۰، با توجه به افزایش و پایداری دما در اکثر نقاط کشور، بر شرایط ویژه این هفته و استفاده از ظرفیت همه برنامه‌های مدیریت بار و مولدهای اضطراری ادارات تاکید شد. در این نشست که در مرکز پایش صنعت برق برگزار شد، «همایون حایری»  معاون برق و انرژی وزارت نیرو بر استفاده از تمام ظرفیت های مدیریت بار تاکید کرد و گفت: خوشبختانه هماهنگی خوبی میان دستگاه ها و نهادها در این زمینه وجود دارد. براساس مصوبه های صادر شده، همه صنایع، شهرک‌های صنعتی موظف به همکاری با برق هستند.

همچنین «محمدحسن متولی زاده» مدیرعامل شرکت توانیر نیز در این نشست خاطرنشان کرد: برنامه های ارایه شده باید با دقت اجرا شود.
وی درعین حال با اشاره به انتصاب دکتر داود فرخزاد به سمت معاون انتقال و تجارت خارجی توانیر و دکتر مصطفی رجبی مشهدی به سمت مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران اظهار امیدواری کرد: با توجه به اهمیت حوزه انتقال و تبادلات برون مرزی برق، این بخش باید به صورت ویژه و با دقت پیگیری شود.

در این نشست «غلامعلی رخشانی‌مهر» معاون هماهنگی توزیع توانیر نیز با اشاره افزایش دمای هوا در هفته جاری در اکثر شهرها خاطرنشان کرد: هفته نادری را پیش رو داریم و با توجه به این شرایط نیازمند استفاده بیشتر از ظرفیت های همکاری بخش کشاورزی و سایر پتانسیل های مدیریت بار هستیم. تا حد امکان باید از اعمال خاموشی بخش خانگی بپرهیزیم.

مصطفی رجبی مشهدی نیز در این جلسه خواستار توجه شرکت‌های برق منطقه ای و توزیع به دستورات دیسپاچینگ ملی شد و افزود: این هفته ناترازی تولید و مصرف برق به اوج و نیاز مصرف به بیش از ۶۵ هزار مگاوات می‌رسد.
رجبی مشهدی همچنین بر استفاده بیشتر از ظرفیت مولدهای اضطراری ادارات و سایر دستگاه ها تاکید کرد و گفت: در این خصوص با توجه به تفاهم نامه امضا شده با بسیج، می‌توانیم از پتانسیل این نهاد نیز استفاده کنیم.
وی در عین حال با بیان این که نباید خاموشی به بخش خانگی تحمیل شود، یاداور شد: با این حال قرار گرفتن جداول خاموشی‌های احتمالی در سایت‌های شرکت‌های توزیع نیروی برق و اطلاع رسانی آن ضروری است چرا که هموطنان باید بتوانند برنامه‌های خود را براساس این جداول احتمالی، تنظیم کنند.

 

راه اندازی سامانه سفته و برات الکترونیکی

سامانه سفته و برات الکترونیکی در چارچوب پروژه خزانه‌داری الکترونیک با هدف فراهم آوردن ابزار لازم برای ارائه خدمات الکترونیک در تسهیلات بانکی و برای استفاده در زنجیره تأمین و توزیع، طراحی و راه‌اندازی شد.  

بنابراین گزارش، «ارائه خدمات سریع و دقیق به مردم و قطع زنجیره‌های واسطه در ارائه اوراق»، «جلوگیری از وقوع جرائمی مانند جعل و سوء استفاده‌های احتمالی از اوراق ذکر شده» و «اصالت و اعتبار بخشی با امضای دیجیتال توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک های عامل» از جمله مزایای سفته و برات الکترونیکی است. همچنین «امکان رصد و پایش فعالیت های اقتصادی و مالی توسط وزارت امور  اقتصادی و دارایی، قوه قضاییه و بانک مرکزی از منظر پولشویی و ممانعت از صدور سفته و برات توسط افراد ممنوع المعامله» از دیگر مزیت های سفته و برات الکترونیکی است.

 

یادآور می شود: اولین بار در قانون تجارت مصوب ۱۳۱۱ مجلس شورای ملی به فته طلب (سفته) و برات اشاره شده و از آن تاریخ تاکنون به مدت حدود ۹ دهه انواع اوراق توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی چاپ و در دسترس عموم مردم قرار گرفته است. بنا بر ماده ۴۶ قانون محاسبات عمومی کشور و ماده ۵۰ قانون مالیات های مستقیم در حال حاضر انواع سفته و برات به سفارش اداره کل مدیریت اموال و دارایی های دولت خزانه داری کل کشور از طریق چاپخانه دولتی ایران بر روی کاغذ واترمارک با آرم رسمی جمهوری اسلامی ایران چاپ و از طریق بانک ملی ایران توزیع و در دسترس آحاد جامعه قرار می گیرد. 

 

 
موضوع تولید و ارائه تسهیلات به واحدهای تولیدی و صنایع کوچک و بزرگ همچنین برداشتن موانع از سر راه تولید در سال های اخیر به دغدغه اصلی نهادهای متولی در این زمینه تبدیل شده است و با تاکیدات رهبر معظم انقلاب در خلال این سال ها بر لزون توجه بیشتر به مباحث اقتصادی و تولید این مهم در اولویت نخست وزارتخانه هایی چون صنعت، معدن و تجارت قرار گرفته است به طوری که شاهد هستیم در این مدت انواع تسهیلات را به واحدهای تولیدی اختصاص داده است.

 

بنابراین گزارش و بر اساس آمار ارائه شده از سوی معاونت طرح و برنامه وزارت صمت (دفتر مدیریت داده، آمار و فناوری اطلاعات) در 3 ماهه اول امسال‌، بیش از 31 هزار و 187 میلیارد ریال تسهیلات برای تامین مالی بنگاه های تولیدی کوچک و متوسط و طرح های نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد در راستای اقتصاد مقاومتی و در قالب پروژه رونق تولید پرداخت شده است. این میزان تسهیلات به 917 بنگاه و طرح در 3 ماهه اول 1400 پرداخت شده است.

 

بر این اساس در 3 ماهه اول امسال 2 هزار و 23 بنگاه تولیدی و طرح نیمه‌تمام با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد برای دریافت تسهیلات ثبت نام کرده بودند.

 

پراکندگی پرداخت این تسهیلات در ۳۱ استان کشور و مناطق آزاد بوده است. در این بازه زمانی همچنین 821 فقره معرفی به بانک برای دریافت بیش از 76 هزار و 155 میلیارد ریال تسهیلات انجام شده است.

 

این گزارش می افزاید: بر اساس این آمار در سال گذشته بیش از ۱۶ هزار و ۶۸۹ میلیارد تومان تسهیلات برای تامین مالی بنگاه‌های تولیدی کوچک، متوسط و طرح‌های نیمه تمام با پیشرفت بالای ۶۰ درصد، در راستای اقتصاد مقاومتی به ۵۰۴۲ واحد و بیش از ۸۱۵۲ میلیارد تومان تسهیلات برنامه تولید و اشتغال (تبصره ۱۸) به ۱۲۳۲ واحد در استان‌های مختلف پرداخت شده است.

 

کد خبر 1078380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha