کنگره ملی مکتب اخلاقی اصفهان برگزار می‌شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان گفت: اولین کنگره ملی مکتب اخلاقی اصفهان روز (سه شنبه پنجم مردادماه) با هدف تجلیل و معرفی علمای اخلاق در مدرسه علمیه امام صادق علیه السلام برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین «رمضانعلی معتمدی» روز (شنبه، دوم مرداد ماه ۱۴۰۰) در نشست خبری کنگره ملی مکتب اخلاقی اصفهان در سالن کنفرانس مجتمع فرهنگی فرشچیان ضمن تبریک به مناسبت اعیاد قربان و غدیر، اخلاق را یکی از محورهای اساسی سازندگی انسان‌ها دانست و خاطرنشان کرد: به همین دلیل انجمن مفاخر استان و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، دانشگاه اصفهان و حوزه علمیه بر آن شدند تا اولین همایش و کنگره مکتب اخلاقی اصفهان را برگزار کنند.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان اظهار داشت: امیدوارم همه ساله کنگره ملی مکتب اخلاقی اصفهان با موضوعات مختلف اخلاقی و معرفی شخصیت‌های اخلاقی و علمی استمرار داشته باشد و الگوهای خوب را به جامعه به ویژه جوانان معرفی کند.

 

وی افزود: اساس برگزاری کنگره مکتب اخلاقی اصفهان بر تجلیل و معرفی از علمای اخلاق و الگویی برای جوانان و استمرار مبانی اخلاقی در سطح جامعه است.

 

دبیر کنگره ملی مکتب اخلاقی اصفهان اظهار کرد: در برگزاری این همایش از ظرفیت حوزه‌های علمیه و دانشگاه برای معرفی مکتب اخلاقی اصفهان استفاده خواهیم کرد تا مفاخر، اندیشمندان و علما به عموم جامعه معرفی شوند.

 

به گفته وی، امروزه مردم به صورت عام، طلاب، دانشگاهیان و دانشجویان باید با داشته‌های اخلاقی اصفهان از قبل و بعد صفویه و در دوران معاصر آشنا شوند.

 

حجت الاسلام معتمدی گفت: معرفی شخصیت‌ها و ویژگی‌های اخلاقی و معرفی تلاش‌های علما و بزرگان آنها در سازندگی اخلاق جامعه از اهداف برگزاری این همایش است.

 

وی با اشاره به برنامه‌های کنگره ملی مکتب اخلاقی اصفهان اظهار کرد: این کنگره قرار بود سال گذشته برگزار شود اما به دلیل شیوع بیماری کرونا به تعویق افتاد.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان تصریح کرد: قرائت پیام آیت الله العظمی مظاهری، سخنرانی آیت الله استادی، سخنرانی آیت الله طباطبایی نژاد نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان، سخنرانی استاندار اصفهان و ۲ نفر از افرادی که مقالات خود را ارائه کرده اند، از بخش های این کنگره خواهد بود.

 

دبیر کنگره ملی مکتب اخلاقی اصفهان بیان کرد: رونمایی از کتب و منشوراتی کنگره ملی مکتب اخلاقی اصفهان از جمله برنامه‌های این کنگره است.

 

وی با بیان اینکه از دیرباز اصفهان به عنوان شهری که حوزه علمیه آن دایر بوده و بیش از هزار سال قدمت حوزه علمیه دارد، فعالیت‌های دینی را در این استان به ویژه در شهر اصفهان انجام داده‌اند و اندیشمندان، دانشمندان و علمای بزرگی در این استان و شهر پرورش یافته‌اند.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان تصریح کرد: تربیت نسل‌های مختلف در حوزه علمیه اصفهان انجام شده تا این فرهنگ نسل به نسل در جامعه و این استان تقویت شود.

 

وی اضافه کرد: مکاتب مختلفی از جمله مکتب اخلاقی اصفهان ایجاد شده تا علاوه بر کرسی درس‌های فقه و اصولی که لازمه تاسیس و حیات و ادامه حوزه های علمیه بوده است، مسائل اخلاقی رواج یابد.

 

حجت الاسلام معتمدی اظهار داشت: قبل از دوران صفویه علمایی مانند ابن سینا و ابن مسکویه و عصر حاضر علمای در قید حیات مانند آیت الله العظمی مظاهری و آیت الله ناصری از ذخایری هستند که در اصفهان زیستند و مردم این استان از برکات وجودی آنها استفاده می‌کنند.

 

وی با بیان اینکه اخلاق از جمله مسائلی است که هر جامعه باید به آن بپردازد، گفت: هر جامعه اخلاق مدار دارای رشد، پویایی و اعتلای ارزش‌های اسلامی است.

 

دبیر کنگره ملی مکتب اخلاقی اصفهان خاطرنشان کرد: امروزه جامعه بشریت نیازمند اخلاق الهی است اخلاقی که به آنها آموزش‌ می‌دهد تا در مقابل انسان چگونه رفتار کند.

 

حجت الاسلام و المسلمین معتمدی با بیان اینکه امروزه دنیای بشریت دچار بحران مدیریت است، گفت: طاغوت و استکبار قصد دارد این دنیا را به نحوی که می‌خواهد مدیریت کند تا اهداف خود را بر سر ملت‌ها پیاده کند.

 

وی ادامه داد: امروزه دنیا در محورهای مختلف از جمله اخلاق دچار مشکلات اساسی است، اگر اخلاق جامعه حل شود تمامی مشکلات جامعه حل خواهد شد.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان تصریح کرد: در مسأله اخلاق مداری حقوق انسان‌ها ایفا می‌شود و جامعه بر محور دین حرکت می‌کند.

کد خبر 1078400

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha