جامعه زمانی می تواند به درستی مدیریت شود که مبتنی بر شایسته سالاری باشد

نایب رییس کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی گفت: مهمترین درسی که کارگزاران و خواص جامعه می توانند از غدیر بگیرند این است که جامعه زمانی می تواند به درستی مدیریت شود که مبتنی بر شایسته سالاری باشد.

خبرگزاری شبستان- سرویس سیاسی- مریم رضازاده: در اهمیت روز غدیر همین بس که پیامبر اکرم (ص) فرمودند «روز غدیر برترین عیدهای امت است و آن روزی است که خداوند بزرگ دستور داد که برادرم امام علی را به عنوان پرچمدار امتم منصوب کنم تا بعد از من مردم توسط او هدایت شوند». روز 18 ذی الحجه از جمله روزها و اعیاد بزرگ مسلمانان به ویژه شیعیان است، در این روز خداوند جانشین خود را تعیین می کند و در صحنه فعالیت از مقام نبوت به امامت و ولایت سپرده می شود و پرچمدار امامت امام علی (ع) است. در ذیل گفت و گویی با حجت الاسلام محمد صفری، نماینده مردم رودسر و املش و همچنین نایب رییس کمیسیون امور داخلی مجلس شورای اسلامی در این رابطه داشته ایم که متن آن به شرح ذیل است.

 

یکی از مسایل مورد تاکید مقام معظم رهبری تبیین وحدت از واقعه غدیر است. وحدت از نگاه ایشان را در موضوع غدیر را چگونه می توان تفسیر کرد؟

یکی از شگردهایی که خداوند در قرآن کریم برای آنکه جامعه دچار بی نظمی نشود بر آن تاکید دارد، این است که مدیریت جامعه مدیریت جامع و متمرکزی باشد. در همین راستا خداوند بزرگ در قرآن نسبت به پیامبر این دستور را صادر کرد که ما آن چیزی را به تو ابلاغ می کنیم را به مردم برسان. مسئله مدیریت جامعه انتخابی نیست بلکه انتصابی است و آن را هم باید من خداوند انتصاب کنم و تو به عنوان پیامبر حق انتخاب نداری و فقط مبلغ پیام ما برای مردم هستی.

 

مدیریت در جامعه اگر واحد باشد، مطمئنا تاثیرگذاری مستقیمی بر روی ارکان و نظام کارگزاران جامعه خواهد داشت و از این جهت است که این تاکیدات وجود دارد. هرچند نظام دموکراسی امروز بر اساس متد و روش خاصی تنظیم شده است اما مدیریت جامعه امروز که ما می بینیم در نظام های مختلف بر اساس همین روش دموکراسی مدیریت می شود که ایرادات اساسی بر آن وارد است اما مدلی که خداوند در قرآن بر روی آن تاکید دارد می تواند کمک کند که ما اندیشه و گفتمان واحدی برای مدیریت همه جانبه جامعه در شقوق مختلف چه سیاسی چه اجتماعی چه فرهنگی و چه عقیدتی استفاده کنیم. در واقع این مسئله می تواند کمک کند که جامعه در یک کانال مهمی به طور هدفمند هدایت شود و این هدایت کردن را کسی نمی تواند به عهده بگیرد مگر اینکه شایستگی و لیاقت خاص خود را داشته باشد.

 

رهبری در سخنان دیگری درباره غدیر تاکید داشتند که «آن کسانی که سعی کردند نگاه سکولار به اسلام داشته باشند، جواب شان مسئله غدیر است» در واقع رهبری مخالفان غدیر مخالفان اسلام سیاسی می دانند. تفسیر شما از این تحلیل از واقعه غدیر چیست؟

 

نگاه سکولار به جامعه داشتن تبعات خاص خود را دارد امروز یک بی نظمی در نظام فرهنگی می بینیم، غول های رسانه ای همانند هالیوود و بالیوود آمدند که نظام عقیدتی و اخلاقی دنیای امروز را به هم بریزند به این دلیل این نظام فرهنگی در حال حاکم شدن است که ما تبعیت از مدل خاصی که با خصلت انسانی سازگار باشد و سنخیت داشته باشد، نداریم.

 

اگر ما دم از روش غدیر می زنیم، دلیل اش این است که هادی و هدایتگر جامعه باید فردی باشد که توان مدیریتی داشته باشد. در نظام های سکولار که مبتنی بر انتخاب باشد ما چنین مسئله ای را نمی بینیم، از این جهت است که ما تاکید می کنیم که نظام های سکولار و لیبرالی به جهت فضای بازی که ایجاد می کنند مخصوصا در حوزه تساهل و تسامح باعث بی نظمی می شوند. در دنیای امروز آمار قتل و خشونت و غارت و فسق و فجور حکایت از همین مسئله دارد که نظام های حاکم دنیا به گونه ای طراحی شده اند که برای عده ای منفعت داشته باشند.

 

چه درس هایی سیاستمداران می توانند از حادثه غدیر بگیرند؟

مهمترین درسی که کارگزاران جامعه و خواص می توانند از غدیر بگیرند، این است که جامعه زمانی می تواند به درستی مدیریت شود که مبتنی بر شایسته سالاری باشد. بنده که مدعی کرسی مدیریتی هستم باید ببینم چقدر می توانم خود را با چهارچوب و الزاماتی که برای آن پست تعریف شده است، وفق دهم. اگر لیاقت و شایستگی آن را دارم آن مدیریت را به عهده بگیرم اما اگر ندارم نباید وارد عرصه مدیریتی شوم جرا که این خودش حق الناس است.

 

حکومت 4 سال و 9 ماه که امیرالمومنین داشت بر روی مسئله حکومت داری بسیار حساس بودند و همین مسئله باعث شده بود عده ای منفعت طلب صدایشان در بیاید؛ در نظام مدیریتی ما نیز باید مصالح امت در نظر گرفته شود و نه مصالح فردی و گروهی. اگر مصالح فردی و گروهی اولویت باشد برای جامعه آفت و بلا است.

کد خبر 1078948

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha