مردم، امامان جمعه را امین و قوی می دانند/ امام جمعه باید پرچم وحدت را به بهترین وجه ممکن در خط امامت و ولایت بلند کند

امام جمعه کرمان با پرداختن به نقش و جایگاه نمازجمعه، دلیل استقبال مردم از این نهاد را امین و قوی دانستن امام جمعه عنوان کرد و گفت: از امام جمعه توقع می رود پرچم وحدت را به بهترین وجه ممکن در منطقه خود در خط امامت و ولایت بلند کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ حجت الاسلام والمسلمین حسن علیدادی سلیمانی، دوشنبه شب(4 مرداد) در گفتگوی ویژه سیمای استانی به مناسبت سالروز اقامه اولین نمازجمعه در کشور با اشاره به اینکه نخستین نمازجمعه ها در اسلام توسط پیامبر و امام علی علیه السلام برگزار شد؛ افزود: نمازهای جمعه در صدر اسلام رونق جدی داشت.

 

 

عدم استقبال حکومت ها از نمازهای جمعه به دلیل ماهیت عبادی-سیاسی آن

 

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان گفت: هر چه جلوتر آمدیم به دلیل ماهیت عبادی- سیاسی نمازجمعه، حکومت ها استقبال چندانی از آن نمی کردند تا اینکه قبل انقلاب تبدیل به نمازجمعه ای شد که ضعیف و محدود آن هم در شهرهای مذهبی مثل قم و مشهد برگزار می شد.

 

 

وی ادامه داد: پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران، یکی از مسائل شرعی و دینی که جایگاه ویژه داشت و امام(ره) برای احیای آن همت گمارد، نمازجمعه بود لذا به مرحوم طالقانی دستور دادند نخستین نمازجمعه را در 5 مرداد سال 58 اقامه کنند.

 

 

امام جمعه کرمان با اشاره به اینکه پس از تهران، نمازجمعه آرام آرام به شهرهای دیگر سرایت کرد و الان نزدیک 900 پایگاه نمازجمعه در کشور وجود دارد؛ تصریح کرد: نمازجمعه، امروز تبدیل به نهادی فعال، ارزشمند و مؤثر شده و جایگاه واقعی خود را پیدا کرده است.

 

 

تأثیرگذاری نمازجمعه در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی

 

وی با بیان اینکه نمازجمعه بهترین و به روزترین تحلیل را درباره مسائل سیاسی جامعه دارد و درد مردم را به عنوان بلندگو بیان می کند و به راه درمان هم می پردازد؛ بُعد سیاسی نمازجمعه در کنار بُعد عبادی آن را مورد توجه قرار داد و گفت: امام جمعه موظف است در یکی از خطبه ها به مسائل سیاسی و بحث روز و مردم منطقه و جهان اسلام بپردازد.

 

 

حجت الاسلام علیدادی سلیمانی درباره تأثیرگذاری نمازجمعه در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی اظهار کرد: نمازجمعه حلقه بین مردم و مسئولان نظام است که از طرفی خدمات مسئولان را بازگو می کند و از طرف دیگر اگر اشکال و ضعفی هم هست آن را مطرح می کند.

 

 

وی نمازجمعه را بهترین بلندگوی هفتگی برای رساندن خواسته ها و مطالبات مردم به گوش مسئولان دانست و در ادامه به خطبه های سرنوشت ساز مقام معظم رهبری در مقاطع حساس از جمله در فتنه 88 اشاره و تصریح کرد: نقش ایشان در قامت امام جمعه و در خنثی کردن فتنه 88 با آن خطبه انقلابی و بصیرت افزای، یک نقش کم نظیر و بی نظیر بود.

 

تأثیرات منطقه ای و فرامنطقه ای نمازجمعه

 

امام جمعه کرمان درباره تأثیرات منطقه ای و فرامنطقه ای نمازجمعه به نمازجمعه تهران با اشاره به اینکه «بُنِیَ الإسلامُ عَلی کَلِمَتَین، کَلِمةُ التّوحید و تُوحیدُ الکَلِمة/اسلام بر دو پایه استوار شده است: کلمه توحید و توحید کلمه» تصریح کرد: خلاصه اسلام شعار واحد و وحدت مردم است که یکی از جلوه های جدی اتحاد مردم همین نمازهای جمعه است که وحدت را به بهترین وجه در یک تابلو به تصویر می کشند.

 

 

وی ادامه داد: نمازجمعه چون درباره سرنوشت جامعه اسلامی و دوستان و دشمنان آن به مشورت می نشیند و امام جمعه تحلیلی از وضعیت جهان اسلام و کشور و منطقه می دهد لذا وقتی دشمن به این نقش نگاه می کند، ابزاری در اختیار دین می بیند که هیچ راه مقابله ای با آن ندارد.

 

 

حجت الاسلام علیدادی سلیمانی خاطرنشان کرد: از طرفی جماعت حاضر در نمازجمعه، جماعتی مؤثر در جامعه اسلامی است که بسیاری از آن خواص و نخبگان و مردم متدین و متشرع هستند که در عمل به تکلیف خیلی جدی،  فداکارترین آدم ها و وقتی در میدان جهاد قرار می گیرند، جان خود را فدا می کنند لذا نقش نمازجمعه ها جایگزین ندارد.

 

 

مردم با نقش نهادنمازجمعه و امام جمعه آشنا هستند

 

وی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص وظایف ائمه جمعه با بیان اینکه مردم با دفاتر ائمه جمعه کاملاً آشنا هستند؛ اظهار کرد: یکی از رسالت های امام جمعه این است در طول هفته درب دفاتر آنان باز و به تظلم خواهی پاسخ داده می شود؛ او فرمانده قرارگاه فرهنگی منطقه خود است و تأثیر و تعامل فرهنگ در حوزه های مختلف حتی در اقتصاد و معیشت و... جدی است.

 

 

نماینده ولی فقیه در استان کرمان گفت: به دلیل همین آشنایی مردم با نقش نمازجمعه و امام جمعه، تقاضاهای فراوانی از مناطق مختلف وجود دارد که دنبال تأسیس نمازجمعه هستند اما شرایط و ضوابطی داریم که نمی توان به همه تقاضاها پاسخ مثبت داد.

 

 

وی اشاره ای هم به سبقه انقلابی و عبادی و تدین مردم استان کرمان و سهم جدی آنان در انقلاب و با افزودن این نکته که در حال حاضر کرمان به لحاظ  تعداد پایگاه های نمازجمعه در رتبه سوم کشور قرار دارد؛ اظهار کرد: در تعداد قابل توجهی از شهرها حضور مردم در نمازهای جمعه پررنگ و جدی است.

 

امین و قوی دانستن امام جمعه، دلیل استقبال مردم

 

حجت الاسلام علیدادی سلیمانی دلیل استقبال مردم از نمازهای جمعه را امین و قوی دانستن امام جمعه دانست که مردم هرکجا احساس می کنند باید مسئله ای با زبان رسا بیان شود آن را با امام جمعه در میان می گذارند و تصریح کرد: نمازجمعه ها در سراسر استان محل های خدمت رسانی به مردم هستند و امام جمعه خادمی است در خدمت مردم از طرف دستگاه رهبری که موضوعات یک شهر را رصد کند.

 

 

وی یادی هم از نماینده سابق ولی فقیه در استان و امام جمعه فقید کرمان، مرحوم آیت الله جعفری کرد که 37 سال امامت جمعه شهر کرمان را عهده دار بود و افزود: آن مرحوم در کمال زهد و طهارت و پاکی و درایت و در حالی که در اوج محبت مردم قرار داشت اما به دلیل کهولت سن از امامت جمعه کناره گیری کرد و آن را تحویل داد.

 

اختلافات مذهبی هم نباید منجر به از بین رفتن وحدت شود

 

نماینده ولی فقیه در استان کرمان با بیان اینکه سابقه نمازجمعه ها بعد از انقلاب این است مرکز وحدت جامعه و همدلی هستند؛ تأکید کرد: از امام جمعه توقع می رود پرچم وحدت را به بهترین وجه ممکن در منطقه خود در خط امامت و ولایت بلند کند که اصلی ترین وظیفه همین است.

 

 

وی اختلاف را یک آسیب در این مسیر دانست و گفت: ریشه اختلاف به نفسانیت و هوای نفس برمی گردد و دودستگی ها ما را از هم فاصله می دهد و نمی گذارد به هم نزدیک شویم اما باید صنوف مختلف را به صف واحد تبدیل کرد و حتی اختلافات مذهبی نباید منجر از بین رفتن وحدت شود.

 

 

امام جمعه کرمان در پایان از مردم به خصوص آنان که در مظان اجابت دعا قرار دارند؛ درخواست کرد: دعا کنند کشور از وضعیت اضطراری کنونی-بحران کرونا-خارج شود تا نمازجمعه های پررونق و قوی داشته باشیم.

 

کد خبر 1079217

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha