ایران با هیچکدام از همسایگانش مشکل غیر قابل حل ندارد/مظهر مناسبات همسایگی باید اقتصادی باشد

بیگدلی با اشاره به اینکه ایران با هیچکدام از همسایگانش مشکل غیر قابل حل ندارد، افزود: مظهر مناسبات همسایگی باید اقتصادی باشد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، علیرضا بیگدلی، سفیر سابق ایران در ترکیه و آذربایجان شب گذشته (دوشنبه ۴ مرداد) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه جغرافیا و مرز به خودی خود یک فضیلت محسوب نمی‌شود در منطقه ما بسیاری از مشکلات کشور‌ها در حوزه دیپلماسی و سیاست خارجی همسایگان است، گفت: جنگ‌ها و خصومت‌ها بیشتر با همسایگان شکل می‌گیرد.

 


وی با اشاره به اینکه در روابط میان کشور‌های منطقه یک عنصر مفقوده وجود دارد که می‌توان آن را همسایگی نامید، ادامه داد: در زندگی اجتماعی هم وقتی دو همسایه با هم خوب هستند یعنی فضایل همسایگی میان آن‌ها بیشتر جریان دارد.

 


بیگدلی با اشاره به اینکه ایران با هیچکدام از همسایگانش مشکل غیر قابل حل ندارد، افزود: مظهر مناسبات همسایگی باید اقتصادی باشد. برای مثال؛ امروز اگر خط لوله انتقال گاز ایران به ترکیه و سطح تجارت فیمابین نبود، تنش‌های موجود در حوزه سوریه و عراق روابط ایران و ترکیه را به خطر می‌انداخت، امروز روابط ایران و عراق حول محور مسائل زیارتی و تجاری شکل گرفته است.

کد خبر 1079242

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha