رابطه مستقیم گرما و کم آبی

جلگه خوزستان از دیرباز فضای سبز بسیاری داشته که با انتقال آب به سمت کویر بخشی از اکو سیستم دچار تغییر شده و همین موضوع در کویر باعث می‌شود که میزان تبخیر آب افزایش یافته و در نتیجه شاهد افزایش دما شویم.

خبرگزاری شبستان _ اهواز، علی سهری: اهمیت محیط زیست زمانی آشکار می شود که بفهمیم محیط زیست یا اکوسیستمی که در آن زندگی می کنیم، خدمات طبیعی بسیاری برای انسان و سایر موجودات ارائه می دهد که برای سلامتی، کیفیت زندگی و بقای آنها مؤثر است.

 

همچنین باید بدانید تالاب های ما آب طوفان را ذخیره کرده و سفره های آب زیرزمینی را با این آب های تصفیه شده شارژ می کنند. تپه های ساحلی در سواحل، موانع طبیعی برای امواج طوفان ایجاد می کنند و زیستگاه های مهم و مسیرهای سفر برای حیات وحش را فراهم می کنند.

 

در بینش اسلامی این اعتقاد وجود دارد که نظام طبیعت به حکم حکمت خداوند از مثل اعلای کل وجود در نظام الهی سرچشمه می‏گیرد، الگویی که به بیان قرآن به قلم و لوح محفوظ تعبیر شده است. نظام طبیعت منشائی از نظامی است که بر قلمرو الهی حاکم بوده و منعکس کننده آن است و بنا به فرموده قرآن‏کریم هرچیزی بر اساس میزان ملاکی خلاق شده و به بیان دیگر هر شی نزد خدا میزانی دارد.

 

تولید انبوه زباله اهواز را به نابودی کشانده است

یک فعال محیط زیست در گفت وگو با خبرگزاری شبستان در اهواز، با بیان اینکه خواسته یا ناخواسته همه انسان ها در حال حرکت به سمت زدگی کاملا وابسته به تجهیزات الکترونیکی هستند اظهار کرد: بی شک انسان بیشترین آسیب را به محیط اطراف خود وارد آورده و در صورتی که این مسیر اصلاح نشود قطعا در یک دهه آینده آسیب های جبران ناپذیری به محیط زیست وارد می شود.

 

«سمیرا صدری» با تاکید بر نقش بی بدیل درختان در پاکسازی هوای آلوده عنوان می کند: متاسفانه شاهد هستیم که روز به روز آلودگی صوتی در سطح شهرها افزایش می یابد و این آلودگی علاوه بر تاثیرات منفی بر اعصاب و روان، ضربات روحی زیادی نیز به جامعه وارد می سازد؛ بر اساس تحقیقات علمی جنگل کاری و ایجاد فضای سبز مناسب در داخل شهرها و اطراف محیط های صنعتی به میزان قابل توجهی آلودگی صوتی را کاهش می دهد.

 

وی با اشاره به رفتار نادرست برخی افراد در هنگام طبیعت گردی های خانوادگی می‌افزاید: برخلاف تصور انسان ها منابع طبیعی که زندگی انسان ها به آن وابسته است تمام نشدنی نیستند، اما بر خلاف این تصور باید عنوان کرد که این منابع به شدت آسیب پذیر بوده و با نادیده گرفتن سلامت این منابع زندگی انسان و آیندگان وی با خطر جدی مواجه می شود.

 

صدری با اشاره به وضعیت ناسالم آب و هوای اهواز ابراز می‌کند: اهواز در چند سال اخیر همواره در گروه پرخطرترین و آلوده ترین شهرهای جهان قرار گرفته و این تا جایی پیش رفته که در سال 99 اهواز به عنوان آلوده ترین شهر جهان معرفی شد، عدم پرداخت حق آلایندگی صنایع، کاشت غیراصولی درختان و تولید انبوه زباله از مهمترین عواملی هستند که اهواز را به این وضعیت کشانده است.

 

این فعال محیط زیست اضافه می‌کند: ضرورت دارد همه صنایعی که در خوزستان فعالیت دارند وظیفه اجتماعی و اخلاقی خود را نسبت به محیط زیست استان به جا آورند، زیرا در غیر این صورت و در دهه آینده چیزی جز اهواز غیرقابل سکونت نخواهیم دید.

 

هشدار قرمز هواشناسی برای خوزستان

در همین راستا سازمان هواشناسی خوزستان صبح روز دوم مردادماه در پیامی هشدار قرمز نسبت به وقوع دمای بالای  درجه را صادر کرد. در این بیانیه آمده است:  وقوع دمای ۴۹ درجه و بالاتر در مسجدسلیمان، بهبهان، هندیجان و شادگان، وقوع دمای ۵۰ درجه و بالاتر در بستان، دشت آزدگان، هویزه، شوش، کرخه، هفتکل، آبادان، خرمشهر، اهواز، حمیدیه، کارون، باوی، امیدیه، رامشیر، رامهرمز، آغاجاری، شوشتر، دزفول، گتوند، اندیمشک و ماهشهر در این ۲ روز پیش بینی می‌شود.

 

تبخیر آب از علل افزایش دما

رئیس اداره محیط زیست اهواز در گفت وگو با خبرنگار شبستان در اهواز می‌گوید: اگر بخواهیم در خصوص وضعیت گرمای هوا صحبت کنیم در ابتدا باید موضوع تغییرات اقلیمی و گرمای جهان را مدنظر قرار دهیم، باید عنوان کنیم که جهان به سمت گرم شدن در حال حرکت است.

 

«علی بنی عگبه» تصریح می‌کند: بر اساس آخرین مطالعات مشخص شد جهان بین 2 دهم تا هفت دهم در حال گرم شدن است و این گرما در بعضی نقاط جهان تا چهار درجه افزایش داشته است، بنابراین وقتی با پدیده گرما مواجه می شویم در پی آن کاهش بارندگی و تراکم بارندگی در نقطه زمانی غیرمشخص به وجود می آید که همان سبب ایجاد بحران هایی همانند سیل می شود.

 

وی تبخیر آب ها را از دیگر علل گرم شدن سطح زمین دانست و اذعان می‌کند: هنگامی که آب های سطح خاک تبخیر شوند فرسایش خاک افزایش یافته و منجر به خشک شدن زمین می شود و همین موضوع سبب انعکاس تابش انرژی خورشیدی می شود.

 

رئیس اداره محیط زیست اهواز خاطر نشان می‌کند: قطعا فضای سبزما با توجه به گرمای هوا با تنش آبی مواجه خواهد شد وقتی که به دلیل گرما رطوبت خاک کاهش می باید، همین کاهش رطوبت باعث تنش آبی برای درختان و فضای سبز می شود.

 

وی به دخالت انسان در طبیعت اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: با ساختن سدهای متعدد سطح بازتابش را در میان آب‌ها افزایش می دهیم علاوه بر این میزان تبخیر بر افزایش دما تاثیر می گذارد؛ طبیعت میلیون ها سال است که خودش را تنظیم کرده اما با کارهای نادرست سعی در اصلاح اکوسیستم داشتیم که نتیجه برعکس را شاهد هستیم.

 

بنی عگبه در خصوص گرمای اهواز یاد آور می‌شود: جلگه خوزستان از دیرباز فضای سبز بسیاری را دارد که ما با انتقال آب به سمت کویر بخشی از اکو سیستم را تغییر دادیم، همین موضوع در کویر باعث می شود که میزان تبخیر آب افزایش یافته و در نتیجه شاهد افزایش دما شویم.

 

کد خبر 1079470

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha