​مراکز درمانی گنبدکاووس از بیماران لبریز است/ آغاز واکسیناسیون گروه های جدید از هفته آینده

حق شناس گفت: مراکز درمانی گنبدکاووس از بیماران لبریز است و تداوم این روند تا پایان هفته باعث تکمیل شدن ظرفیت مراکز درمانی گرگان خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گرگان، استان گلستان در شرایط فوق بحرانی قرار گرفته و بنا به گفته مسئولان دانشگاه علوم پزشکی استان تداوم این روند باعث می شود که مراکز درمانی در ارائه خدمات به بیماران با مشکل رو به رو شوند.

 

از سویی دیگر با وجود تاکیدات زیاد مسئولان ستاد کرونا به مردم،  اصناف و بخش های مختلف برای رعایت پروتکل های بهداشتی براساس گزارش های ستاد ملی تنها 50 درصد مردم استان نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی اهتمام دارند.

 

همچنین از زمان شیوع سویه دلتا در کشور میزان ابتلای افراد جامعه به کرونا رشد فزاینده ای به خود گرفته و این عادی انگاری ها باعث شده که تقریبا تمامی شهرهای استان گلستان در وضعیت قرمز کرونا قرار بگیرند.

 

در این راستا «هادی حق شناس» استاندار گلستان در خصوص آخرین وضعیت کرونا در استان توضیحاتی را ارائه کرده که در ادامه از نظر می گذرانیم؛ 

 

*آخرین وضعیت کرونا در استان گلستان چگونه است؟

امروز گلستان شرایطی مانند اسفند 98 دارد با این تفاوت که در اسفند 98 برخی استان های کشور درگیر ویروس کرونا بودند ولی این روزها همه شهرهای کشور درگیر کرونا هستند.

 

در حال حاضر بیش از یک هزار و 309 بیمار بستری داریم و یک هزار و 330 نفر از افرادی که نیاز به بستری سرپایی دارند برای درمان در مراکز درمانی دارو دریافت می کنند.

 

بیمارستان صیاد شیرازی از سایر بیماران تخلیه شده است و سایر بیماران این بیمارستان در بیمارستان های بخش خصوصی خدمات دریافت می کنند.

 

در گلستان بار بستری بیماران کرونایی به 297 نفر در روز رسیده است و اگر با این روند شرایط را ادامه دهیم دیگر جایی برای بستری بیماران کرونایی نخواهیم داشت.

 

مجموع رعایت پروتکل های بهداشتی در استان گلستان بیش از 50 درصد است و این باعث شده که به ازای هر 100 هزار نفر 10 بیمار کرونایی در استان گلستان بستری شوند، البته در استان های همجوار ما بار بستری بیماران کرونایی نسبت به گلستان بیشتر است و باید مراقبت ترددها باشیم.

 

در شرایط فعلی با شرایط عادی رو به رو نیستیم و بیماری کرونا مسئول و غیر مسئول نمی شناسد و همه مردم باید پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند.

 

در اسفند 98 اطلاعات در خصوص کرونا کم بود و شاید مردم از کرونا ترس داشتند و رعایت می کردند ولی این روزها مردم تصور دیگری دارند و باید از شرایط بیمارستان ها مطلع شوند.

 

صحنه های دلخراشی را در بیمارستان ها شاهد هستیم، امروز دانش آموز 11 ساله به همراه خانواده خود به کرونا مبتلا شده است.

 

*آیا بیمارستانی در استان وجود دارد که ظرفیت آن پر شده باشد؟

در گنبدکاووس ظرفیت بیمارستان ها لبریز شده است و اگر این شرایط تداوم یابد در گرگان نیز تا پایان هفته شاهد تکمیل تخت های بیمارستانی خواهیم بود.

 

در اسفند 98 برای بستری بیماران به سراغ هتل ورزش رفتیم و در شرایط فعلی نیز اگر این روند ادامه یابد از ظرفیت برخی از اماکن ورزشی برای استقرار بیماران کرونایی  استفاده خواهیم کرد.

 

مردم باید پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند و در ستاد کرونا تاکید کردیم که فروشنده باید از ماسک استفاده کند و از ارائه خدمات به افراد بدون ماسک پرهیز کند.

 

*شرایط واکسیناسیون در استان گلستان چگونه است؟

 براساس نظر ستاد ملی کرونا تصمیم گرفته شد که سه تا چهار استان افراد بیش از 50 سال را واکسینه کنند و در استان گلستان علی رغم اینکه مصوبه ستاد ملی کرونا را نداشتیم در برخی از شهرها نسبت به این مهم اقدام کردیم.

 

در حال حاضر 172 هزار دوز واکسن کرونا تزریق شده  که از این میزان 50 درصد آن در دو شهر گرگان و گنبدکاووس انجام شده است.

 

در گمیشان هفت درصد و در آق قلا 6 درصد و در کلاله 9 درصد و در بندرترکمن 9 درصد و در مراوه تپه هشت درصد مردم نسبت به کرونا واکسینه شدند و این در حالی است که در گرگان 23 درصد واکسینه شدند.

 

امروز بیش از 11 هزار نفر واکسینه شدند و در گرگان در مرکز امام رضا(علیه السلام) مقداری ترافیک بود ولی در دیگر مراکز ترافیک برای واکسیناسیون نداشتیم.

 

از روز شنبه از بسیج و سپاه و ظرفیت هلال احمر برای واکسیناسیون استفاده می کنیم تا عملیات تزریق واکسن سرعت بگیرد.

 

از روز شنبه همه رانندگان بخش خصوصی، زندانیان، خبرنگاران، بیماران دیابتی بیش از 18 سال، معلمان و اساتید دانشگاه نیز واکسینه خواهند شد.

 

تقریبا در استان حدود 14 درصد از افراد واجد شرایط دوز نخست و یا دوز دوم واکسن را دریافت کردند.

 

* برای کنترل ترددها در سطح چه تمهیداتی اندیشیده شده است؟

به نیروی انتظامی ابلاغ کردیم هر پلاک بومی که از استان خارج شود جریمه خواهند شد، ممکن است برخی از شهروندان به دستورات پلیس گوش ندهند و این افراد بدانند که قطعا جریمه می شوند.

 

تردد به تفرجگاه ها و پارک ها ممنوع است و قطعا رانندگانی که در این مسیر تردد می کنند جریمه می شوند.

 

جز گمیشان مابقی شهرهای استان در وضعیت قرمز قرار دارند و در طی سه روز سخت گیری ها بیشتر می شود.

 

*آخر هفته تعطیلات عید غدیر را پیش رو داریم هواشناسی نیز هشداری صادر کرده در این خصوص چه تدابیری اندیشیده شده؟

براساس گزارش هواشناسی در برخی از ارتفاعات 100 میلی متر بارندگی خواهیم داشت و در برخی نقاط 20 تا 70 میلی متر بارندگی پیش بینی شده است.

 

امروز ستاد حوادث غیر مترقبه را براساس گزارش هواشناسی تشکیل دادیم و از فردا عصر تا روز پنجشنبه این بارش ها را شاهد خواهیم بود.

 

نزدیک به 70 درصد از کارکنان دولت تعطیل هستند و با توجه به شرایط هواشناسی تاکید ما این است که در این ایام از رفتن به ییلاق ها خودداری کنند.

 

کد خبر 1079619

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha