اولین کنگره ملی مکتب اخلاقی اصفهان برگزار شد

اولین کنگره ملی مکتب اخلاقی اصفهان با حضور نماینده ولی فقیه، استاندار و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان و قرائت پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و آیت الله العظمی مظاهری رئیس حوزه علمیه اصفهان در مدرسه امام صادق برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، «علی کرباسی زاده» در اولین کنگره ملی مکتب اخلاقی اصفهان گفت: نخستین کنگره ملی مکتب اخلاقی اصفهان به این معناست که با تحقیق و تتبع بر روی آثاری که از علما و دانشمندان حوزه اصفهان بر جای مانده است متوجه شدیم که بسیاری از رویکردها و جریان‌های اصلی در اخلاق اسلامی در حوزه و مدرسه اصفهان مطرح شده از جریان اخلاق فلسفی ابن مسکویه تا جریانن اخلاق عرفانی علامه مجلسی و محمد بیدآبادی و جریان اخلاق تلفیقی از راغب اصفهان از قرن چهارم به بعد مطرح شده تا سایر رویکردهای اخلاقی که در آثار چاپ شده به تفصیل آمده است.

 

دبیر علمی کنگره ملی مکتب اخلاقی اصفهان افزود: طبق برنامه ریزی‌های انجام شده طی ۱.۵ سال گذشته به این نتیجه رسیدیم تا سالانه از ۲ شخصیت به همراه ۲ آثار از اثر اخلاقی چاپ نشده را احیا کنیم.

 

وی بیان کرد: در دوره‌هایی از ادوار تاریخی حوزه‌ها، بی توجهی و کم توجهی نسبت به مباحث اخلاقی صورت گرفته است که علل و عوامل اجتماعی، فکری و معرفتی مختلفی دارد.

 

دبیر علمی نخستین کنگره ملی مکتب اخلاقی اصفهان اظهار داشت: کم توجهی به مباحث اخلاقی تنها به اصفهان مربوط نمی‌شود و در تمامی حوزه‌ها و دانشگاه‌ها گاهی کم توجهی نسبت به اخلاق صورت گرفته است.

 

به گفته وی، یکی از اهداف برگزاری کنگره ملی مکتب اخلاقی اصفهان این است که با توجه به وجود سرمایه‌های گرانقدر مکاتب و آثار اخلاقی را احیا کنیم.

 

کرباسی زاده در پایان گفت: در این کنگره از سه کتاب رونمایی شد که عبارت از نگاهی به مکتب اخلاقی اصفهان، در مکتب پارسایی و شرح و ترجمه عبارات امام علی(ع) خطاب به فرزندشان امام حسن بود.

 

کد خبر 1079741

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha