واقعیت هایی از یک فرونشست

فرونشست زمین در منطقه گلشهر گلپایگان که به خالی شدن آبخوان گلپایگان به دلایل متعدد صورت گرفته سبب آسیب رسیدن به مردم و زیست بوم منطقه شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گلپایگان، ناصر دهقادنی در جلسه فرونشست گلپایگان با تشریح اینکه میزان حقابه گلپایگان ۳۳۰ لیتر بر ثانیه است که ۲۸۰ لیتر بر ثانیه مصرف می شود و بیشتر ۴۱ حلقه های چاه خشک شده و نهایت یک یا دو لیتر دبی دارند و برای آبرسانی با تانکر به برخی روستا ها آماده شدیم، گفت: فرونشست سبب شد که خط انتقال سه کیلومتری آب به روستای فاویان، سال گذشته تعویض شود و در گلشهر نشست های ۵۰ الي ۷۰ سانتی متری مشهود است.
مدیر آبفای روستای و شهری گلپایگان بسته شدن رودخانه و ندادن حقابه محیط زیست را دلیل فرونشست زمین در این شهرستان بیان کرد و افزود: انتقال آب حوزه به حوزه، بیش از حد اتفاق افتاده است و شهرستان را درگیر فرونشست  کرده است و اگر رودخانه کوچری به سد ۱۵ خرداد با روال طبیعی اش می رفت، هیچ گاه فرونشست رخ نمی داد، از این رو پیشنهاد یک کمیته در سطح ملی برای کسب راهکار عملی را می دهم.

 

زهکش ها عاملی برای تخلیه آبخوان

 در ادامه حیدر علی گل‌محمدی با بیان اینکه نشانه های نشست زمین از سال ۷۰، با گزارش های متعدد کشاورزان مبنی بر ناپدید شدن آب در ورزنه  و فیلاخص  دیده شد، گفت: این فرونشست  سبب خشک شدن حدود دو هزار هکتار از زمین های مرغوب گلشهر شد و دیگر در این مناطق هیچ کشتی صورت نمی گیرد که سبب تغییر در روش های آبیاری و تغییر الگوی کشت در این منطقه شده است
رئیس اداره جهاد کشاورزی گلپایگان به پروژه زهکش در سال ۶۰ در دشت شمال به دلیل زیر آب رفتن روستاهای شادگان و فاویان اشاره کرد و افزود: این پروژه از سال ۶۰ تا ۸۰ شمسی آب منطقه را از طریق تنگه غرقاب خالی کرد و  در واقع سفره آب زیر زمینی را دست کاری کردیم.
وی پیشنهاد مدیریت زهکش های منطقه که به وسعت سه هزار هکتار اجرا شده است را با قرار دادن دریچه هایی که بتوان خروج آب را کنترل کرد، داد.

 

چاه های مجاز و غیر مجازی بر منطقه ممنوعه بحرانی

در ادامه حسن جوکار با تشریح اینکه گلپایگان دارای ۵۰۵ حلقه چاه کشاورزی با خروجی ۹۵.۸ میلیون مترمکعب، ۱۴۰ حلقه صنعت با خروجی ۲.۹ میلیون مترمکعب، ۴۱ حلقه آب شرب شهری و روستایی با خروجی ۸.۱ میلیون مترمکعب است، گفت: ۵۰۰ حلقه غیر مجاز نیز در شهرستان گلپايگان موجود است که ۱۵۰ حلقه چاه آن متروک و ۳۵۰ مورد آن با دبی حدود هشت میلیون مترمکعب است و کمتر از ۵۰ حلقه چاه دارای کنتور هوشمند هستندو گلپایگان منطقه ممنوعه بحرانی است.

بافت مسکونی زیر خطر فرونشست

در ادامه علی نیکبخت به تالابی واقع در دشت شمال و در محدوده وداغ تا ورزنه اشاره کرد که با فروکش کردن آب آن، زمین های کشاورزی فرونشست کرد و گفت:  این فرونشست اکنون  به بافت مسکونی  رسیده است تا جایی که قرار بود محله ورزنه جا به جا شود.
شهردار گلشهر با بیان اینکه ممکن است‌ مردم دچار بحران ناشی از فرونشست شود، ادامه داد: زیر ساخت برای این بحران آماده شود و ساختمان ها مقاوم سازی شوند هرچند زمین های زراعی مردم از بین رفته است ولی محل های زندگی مردم حفظ شود.

 

خشکسالی روستاها در ترسالی 

در ادامه مهدی سرلک با بیان اینکه میزان بارندگی گلپایگان به طور متوسط ۲۵۰ میلی لیتر است، گفت: هنگامی که میزان بارندگی در سال ۹۸، به ۴۳۰ میلی لیتر رسید، همچنان بیش از ۱۸ روستای شهرستان گلپايگان خشکسالی را تجربه کردند.
بخشدار مرکزی شهرستان گلپايگان با یاد آوری اینکه آب های زیر زمینی افت شدیدی پیدا کرده است، بیان کرد: بیشترین رها سازی آب سد کوچری در سال ۹۸ رخ داد و وضعیت سفره های زیر زمینی مثبت شد که نشان از سلامت آبخوان دارد و هنوز برای جبران فرصت هست تا در سال‌های ترسالی، به تغذیه آبخوان پرداخته شود.

 

طرح های آبخیزداری از صندوق توسعه ملی

در ادامه مهدی رمدان به طرح آبخیز داری بند تیکن و تخت عباس که با هدف پیش گیری از سیلاب و خسارت به واحدهای مسکونی و تغذیه سفره های آب زیر زمینی ایجاد شده اشاره کرد و گفت: پوشش گون و میزان تراکم آن در منطقه گلشهر بسیار ضعیف است لذا حفظ پوشش گیاهی منطقه در دستور کار است./

کد خبر 1079747

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha