تولی و تبری از عناصر غدیر است/غدیر شیوه ای نو در تفکر سیاسی محسوب می شود

حجت الاسلام دژکام گفت: تولی و تبری از عناصر غدیر در جامعه بشری و عصر فلسفه های سیاسی محسوب می شود و مفاهیم عمیق و ارزشمندی است که راه حلی در پایان فتح لیبرال دموکراسی نشان می دهد که نمی تواند مسایل بشر را حل کنند و غدیر راه حل جدید مسایل است.

خبرگزاری شبستان _ سایر حوزه ها_ فرزانه تهجا: عید غدیر به عنوان عید الله اکبر در میان مسلمانان  شناخته شده است که امروز نیز با گذشت چندین قرن از این واقعه تاریخی همچنان زنده و پاسخ گوی نیازهای جامعه امروز است در همین رابطه گفتگویی با حجت الاسلام لطف الله دژکام، امام جمعه شیراز و نماینده ولی فقیه در استان فارس در مورد واقعه غدیر و تبیین این واقعه در ایجاد وحدت به شرح زیر ارایه می شود.

 

آیا واقع غدیر فقط در فرهنگ شیعه نقل شده است؟

 حدیث غدیر جزء احادیث واتر در فرهنگ دینی است و شیعه به تنهایی آن را نقل نکرده بلکه شیعه و اهل سنت همه این روایات را نقل کرده اند. از این جهت حداقل آن چیزی که ممکن است در برداشت ها تردید هم باشد، این است که نسبت به شخصیت حضرت علی (ع) به عنوان مولای همه مسلمانان و مومنان حدیث غدیر حدیث متفق القول میان تمام مذاهب اسلامی است و محبت اهل بیت(ع) که امیرالمومنین به عنوان محور اهل بیت(ع) در کنار پیامبر(ص) مطرح هستند نیز جز واجبات قرآنی است که ما می توانیم این واجب را مورد احترام و توجه قرار دهیم.

 

تفسیر غدیر از دیدگاه سایر مذاهب به جز شیعه و سنی چیست؟

پیوند وحدت میان امت اسلامی را اهل بیت(ع) و حضرت علی (ع) محکم کرده اند و این یکی از نکات مهم غدیر است که مسلما بدون محبت آنها همان گونه که شافعی امام یکی از مذاهب چهارگانه اهل سنت در اشعاری ذکر می کند، ما نمی توانیم ادعای مسلمانی داشته باشیم در صورتی که واقعه غدیر نباشد.

 

سیاستمداران چه درسی از واقعه غدیر می گیرند؟

به نوعی باید بدانیم که غدیر جدا از اینکه تعیین امیرالمومنین به عنوان امامت و ولایت است، سبک حکومت دینی و اسلامی را نیز برای ما تبیین می کند که ولایت فقیه یکی از شاخه های ولایت امیرالمومنین در غدیر است. ما اگر بخواهیم ولایت را مطرح کنیم در سبک حکومت های متعارف امروز دنیا دوباره می بینیم که یک سخن او در حالی که برای ما مسلمانان قدیمی است اما برای جهان سیاست نو است و آن این است که اداره جامعه اسلامی به دست ولی خدا است و با تعیین الهی شکل می گیرد اما نقش مردم به عنوان پذیرنده ولایت که نیازمند یک فهم بسیار عمیق فلسفی است و امروز در برخی از رشته های اخلاق پزشکی نیز انتخاب گری در چهارچوب ارزش ها عنوان می کند، این انتخاب در چهارچوب های ارزش های اخلاقی و دینی است که ولی و فرمانروا و حاکم جامعه اسلامی به این شکل از سوی خدا تعیین می شوند و مردم آن را می پذیرند؛

 

آیا غدیر پاسخگوی نیاز جوامعه امروز است؟

همان گونه که ولی در غدیر ولایت دارد مردم نیز تولی دارند و این عناصر امروز در جامعه بشری و عصر فلسفه های سیاسی بسیار مفاهیم عمیق و ارزشمندی است که راه حلی در پایان فتح لیبرال دموکراسی نشان می دهد که نمی تواند مسایل بشر را حل کنند و غدیر راه حل جدید مسایل است.

 

انشاءالله ما مردم ایران بتوانیم این فکر و فرهنگ را در دنیا ترویج کنیم و زمینه سازی برای ظهور امام زمان صورت گیرد و ما با ولایت الهی و حکومت الهی مواجه می شویم که انشاءالله به زودی محقق شود. فلسفه حکومت دینی بر پایه غدیر موضوع ولایت است و یک شیوه نو برای تفکر سیاسی دنیا محسوب می شود.

 

وظایف ما در موضوع غدیر  توضیح بفرمایید؟

 

 مسلما به هر شکلی که بتوانیم این واقعه غدیر را که تعیین حاکمیت در جهان اسلام است جلوه دهیم و ترویج کنیم، ارزشمند است. جشن های غدیر عموما در این راستا تعیین شده که ما با هر نوعی اظهار شادمانی، اطعام، رسیدگی به فقرا، اجتماعاتی که اگر امکان پذیر باشد با توجه به شرایط کرونا به یاد بیاوریم آن صحنه غدیر را نگذاریم بشر و تاریخ معاصر این صحنه ارزشمند تاثیرگذار در تمام شئون زندگی انسان ها خدای ناکرده به فراموشی بسپارند و این جشن برای ماندگاری واقعه غدیر است.

 

کد خبر 1079924

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha