محور تمامی موضوعات در خطبه غدیر امامت است

حجت الاسلام ایزدی گفت: پیامبر (ص) به حدود ۱۰ مسئله در موضوع غدیر پرداختند، اما محور تمامی این موضوعات بحث امامت و موضوعاتی که به نحوی با مسئله امامت در ارتباط است، می باشد.

خبرگزاری شبستان – مشهد- مرضیه وحدت؛ پیامبران قبل از پیامبر خاتم یک هدف و آن هم هدف هدایت و تربیت انسان ها را برعهده داشتند، پیامبر خاتم نیز با همین هدف و یک هدف تخصصی تر و آن ایجاد تحول و انقلاب مثبت و تکاملی در تمام ابعاد و شئون زندگی انسان برگزیده شدند، وقتی پیامبر گرامی اسلام رحلت کردند پرونده نبوت بسته شد و اما امامت ادامه پیدا کرد. حجت الاسلام «جمال ایزدی» معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی در خصوص خطبه غدیر و غدیر با این خبرگزاری گفتگویی داشته که در ادامه می خوانید:

 

مهمترین مسائلی که پیامبر گرامی اسلام در خطبه غدیر مطرح کردند چه بود؟

 

پیامبر (ص) به حدود ۱۰ مسئله در موضوع غدیر پرداختند، اما محور تمامی این موضوعات بحث امامت و موضوعاتی که به نحوی با مسئله امامت در ارتباط است، می باشد که در خطبه غدیر بیان می شود . پیامبران قبل از پیامبر خاتم یک هدف و آن هم هدف هدایت و تربیت انسان ها را برعهده داشتند، پیامبر خاتم نیز با همین هدف و یک هدف تخصصی تر و آن ایجاد تحول و انقلاب مثبت و تکاملی در تمام ابعاد و شئون زندگی انسان برگزیده شدند.

 

همه پیامبران مقام نبوت داشتند در بین اینها برخی به مقام رسالت رسیدند که از مقام نبوت بالاتر است و تعدادی هم به مقام امامت رسیدند و امامت نیز مراتبی دارد که بالاترین مرتبه امامت از پیامبر خاتم (ص) بود. وقتی پیامبر گرامی اسلام رحلت کردند پرونده نبوت بسته شد و اما امامت ادامه پیدا کرد.

 

در این جا این نکته مطرح می شود که همه پیامبران برای انجام یک ماموریت آن هم نهادینه شدن، ضابطه مند شدن و استمرار پیدا کردن امامت تلاش می کردند و خداوند در روز غدیر پیامبر اسلام (ص) را را مامور می کند که رسالت خود را تمام کند و خدواند در این آیه که به پایه تبلیغ معروف است می فرماید:" يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ۚ وَاللَّـهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّـهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ اى پيامبر، آنچه را از جانب پروردگارت به تو نازل شده، ابلاغ كن؛ و اگر نكنى رسالتش را به انجام نرسانده‌اى. و خدا تو را از [گزند] مردم نگاه مى‌دارد" و واقعه غدیر رخ می دهد.

 

غدیر نیز نام رودی در بین مکه و مدینه است ، در واقعه غدیر جمعیت چند هزار نفری که حداقل ۱۰ هزار نفر تا ۱۲۰ هزار نفر حضور داشتند لذا کسی نمی تواند منکر واقعه غدیر شود و نمی تواند این حدیث را انکار کند، بعد از اینکه غدیر اتفاق می افتد آیه اکمال نازل می شود" .اَلْیوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دینَکمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیکُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً" امروز دین شما را برایتان کامل و نعمت خود را بر شما تمام گردانیدم، و اسلام را برای شما [به عنوان] آیینی برگزیدم.

 

کلمه "نعمت" در این آیه مفهوم گسترده ای دارد که شامل همه نعمت ها می شود و یک مفهوم خاص و ویژه ای دارد که این مفهوم خاص و ویژه نعمت ولایت است. بعد از این مسئله امامت حضرت علی (ع) تثبیت شد.

 

چرا پیام غدیر به درستی منتقل نشد و مهجور ماند؟

 

در آن جمعیت چند ده هزار نفری اصحاب و شخصیت هایی چون خلیفه دوم حضور داشتند که بعد از تمام شدن خطبه پیامبر (ص) به حضرت علی (ع) تبریک می گوید و به ولایت حضرت علی (ع) اعتراف می کند اما با گذشت زمان طبیعت غالب بر فطرت ، نفسانیت غالب بر عقلانیت می شود و این عقده هایی که از قبل بوده و حسادت ها مانع قبول این سخن پیامبر (ع) می شود به گونه ای که خلیفه دوم مقابل حضرت علی (ع) قرار می گیرد و خلافت را از حضرت غصب می کند و افرادی مثل حارث چنان برایش موضوع جانشینی حضرت علی (ع) به جای پیامبر (ص) سخت می آید که می گوید: خداوندا! اگر این سخن حق است و از ناحیه تو، سنگی از آسمان بر ما بباران"! اینجا بود که سنگی از آسمان بر سرش فرود آمد و او را کشت.

 

نقش پیامبر اسلام (ص) در زمان ماموریت نقش تاسیسی است ، پیامبر (ص) اسلام را تاسیس کرد، همان اسلامی که پیامبران قبلی زمینه به وجود آمدن آن را فراهم کردند و پیامبر (ص) کلنگ اسلام را زد اسلامی که مطلوب خدا از اول بوده است و در قران آیه ۱۹ آل عمران در این خصوص می فرماید: همانا دین (پسندیده) نزد خدا آیین اسلام است و اهل کتاب راه اختلاف نپیمودند مگر پس از آگاهی به حقّانیت آن و این خلاف را از راه حسد در میان آوردند.

 

پیامبر (ص) پس از تاسیس اسلام مدتی که در مکه بودند زمینه سازی کردند و در مدینه حکومت اسلامی را تشکیل دادند در واقع نقش حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س) و سیره آنها تثبیتی بوده است و اسلام را با صبر و تدبیری که داشتند، تثبیت کردند و هر کدام از ائمه نقشی را در این خصوص ایفا کردند برخی از ائمه نقش دفاعی از ارکان اسلامی، بخشی نقش تبیینی، بخشی نقش اجتماعی و مردمی کردن و امام عسکری نقش زمینه سازی برای غیبت صغری امام زمان داشتند و امام زمان بعد از ظهور نقش جهانی سازی اسلام ناب محمدی را خواهد داشت.

 

پیام غدیر برای جهانیان چیست؟

 

امام باقر (ع) در روایتی در خصوص واقعه غدیر می فرمایند: "اسلام بر ۵ چیز نماز، روز، زکات، حج و ولایت بنا شده اما برای موضوع ولایت نقش اساسی قائل می شود". در این روایت موضوع نماز را ارتباط با خدا ، در زکات ارتباط با خلق خدا ، در روزه ارتباط با خود، در حج ارتباط با خدا و در ولایت ارتباط انسان با ولی خدا می داند.

 

نکته دیگر اینکه در ۴ مورد اول خدا رخصت قرار داده یعنی نماز اگر چه اهمیت زیادی دارد اما همیشه واجب نیست، زکات شامل هم نمی شود، روزه کسانی که معذور باشند نیاز به روزه گرفتن نیست و در مورد حج اگر کسی مستطیع نباشد واجب نیست اما در موضوع ولایت این گونه نیست هیچ رخصتی در ولایت وجود ندارد. همچنین پایان هر کدان از اینها عید است در بحث نماز ، مهمترین نماز ، نماز جماعات و در جماعات نماز جمعه است که در روز عید خوانده می شود.

 

زکات مهمترین آن زکات فطره است که بعد از ماه رمضان در عید فطر خوانده می شود، روزه آخر ماه رمضان با عید مواجه میشویم و حج پایان آن با عید قربان و موضوع ولایت آوج ظهور آن در عید غدیر است. اما شرط قبولی ۴ مورد اول موضوع ولایت است یعنی اگر کسی ولایت را قبول نکند نه نماز، نه روزه، نه حج و نه زکات او مورد قبول نیست.

 

وظیفه ما نسبت به مسئله ولایت چیست؟

 

اطاعت از ولایت است، در واقع پیام غدیر اطاعت پذیری از موضوع ولایت است و اگر در جامعه ولایت حاکم شود همه مشکلات برطرف می شود و دنیا و آخرت انسان تضمین می شود اما اگر ولایت حاکم نباشد انسان نه دنیای خوبی دارد و نه در آخرت سعادتمند می شود. ما باید عید غدیر را در تمام طول سال جریان دهیم و در طول سال جاری باشد، همیشه عبد غدیر است و اختصاص به یک روز ندارد و اگر ما نسبت به روز غدیر کارکنیم، پیام غدیر به جهان منتقل می شود.

 

اینکه اعمالی را برای روز عید غدیر بیان کردند اینکه هدیه دهیم و اطعام کنیم چون میخواهیم این روز برجسته و الگو برای تمام روزهای سال شود. پس عید غدیر همان پیام وحدت، اتحاد، پیام همدلی، محبت به بندگان خدا، ارتباط با خدا و مردم داری دارد. در قرآن نیز وظیفه ما نسبت به موضوع ولایت بیان شده است در آیه ۵۶ سوره احزاب،خداوند بر پیامبر صلوات و درود می فرستد و بلافاصله در آیه۵۷ همین سوره خداوند لعن می کند.

 

خدا با ناسزا و فحش مخالف است اما در اینجا یعنی تولی و تبرا یعنی با دوستان خدا دوست باشیم و با دشمنان خدا دشمن باشیم . به عبارتی هر کسی که ولایی شد نمی تواند هم دوست و هم دشمن را قبول کند بلکه باید مرزهایش را مشخص کند.

 

دوستی ما نسبت به ولایت مراتبی دارد یکی حب زبانی، حب قلبی و عملی است که در حب عملی بعنی اگر ولایت را پذیرفتیم با دشمنان و مخالفین ولایت دشمن هستیم و اگر کسی موضوع ولایت را قبول کرد، استکبار ستیزی را قبول می کند، در واقع نمی تواند تولی را قبول کند ولی تبرا را قبول نکند. لذا انسان موقعی انسان کاملی می شود که تمام ارزشهای اسلامی را عملیاتی کند و ارزشهای اسلامی همین علاوه بر نماز و روزه و .. استکبار ستیز بودن در مقابل دشمنان است.

 

چرا غدیر مانند اربعین نتواسته در جهان گسترش پیدا کند؟

 

چون ما هر موقع نعمت را داریم قدر آن را نمی دانیم ما از نعمت غدیر غفلت کردیم ما باید خیلی بیشتر برای غدیر کار می کردیم آموزش و پروش، رسانه ها، دانشگاه، نهادهای فرهنگی و همه در تبلیغ غدیر نقش دارند . مردم با اهمیت دادن به موضوع عاشورا و اربعین آن را جهانی کردند که نقش اربعین در این خصوص بیش از نقش عاشورا است چون عاشورا افتتاح ترویح فرهنگ عاشورا و اربعین اختتام ترویج و استمرار فرهنگ عاشورا بود و در این مدت فرهنگ عاشورا تثبیت شد شکل گرفت و ادامه پبدا کرد.

 

اگر غدیر مانند عاشورا و اربعین شود و در طول سال معنا پیدا کنتد دستوارت قران احیا می شود و همه افراد جامعه برای احیای غدیر نقش دارند و از اجتماعات کوچک مثل خانواده تا اجتماعات بزرگ با زبان و قلم و پژوهش، با مال و ثروت در راه غدیر هزینه و وقف کنند که به مرور مطلوب حاصل خواهد شد.

کد خبر 1080163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha