ولایت مهمترین مسئله در واقعه غدیر خم بوده است

حجت الاسلام عدالتیان گفت: مسئله ولایت مهمترین بحثی است که پیامبر اسلام (ص) در خطبه غدیر یه بیان کردند و هدف اصلی اجتماع مردم و خطبه غدیر یه همین مسئله ولایت بود.

خبرگزاری شبستان- مشهد- مرضیه وحدت؛ برگزاری اجتماع غدیر به دلیل چند ویژگی مهم با وجود همه معرفی های قبل، باز هم ضرورت داشت؛ باشکوه ترین اجتماع مسلمانان در طول عمر پربرکت رسول خدا (ص) بود، آخرین اجتماع مهم مسلمانان در ماههای پایانی عمر رسول خدا (ص) بود، حضرت علی (ع) در این گردهمایی بزرگ با بیان روشن تر و کامل تر و ب استناد به ذکر فضائل و امتیارات و برتری هایشان معرفی شد، انتصاب رسمی در این گردهمایی به نحوی صورت گرفت که حتی رسول خدا (ص) عمامه خود را بر سر حضرت نهاد و در آن مراسم از همه حاضران بیت گرفته شد.متن بالا بریده ای از کتاب «برایم از غدیر بگو» نوشته حجت الاسلام مهدی عدالتیان مدیر موسسه فرهنگی راه روشن می باشد. در ادامه این خبرگزاری با این نویسنده گفتگویی داشته است که در ادامه می خوانید:

 

واقعه غدیر از جه جهاتی حائز اهمیت است و چرا باید آن را پاس داشت؟

 

اهمیت واقعه غدیر از چند جهت و با توجه به چند نکته روشنتر می شود: بعد از خطبه پیامبر گرامی اسلام (ص) در غدیر و انتصاب حضرت علی (ع) به عنوان جانشین خود آیه نازل شد« امروز دین شما را کامل کردم و نعمت خود را برشما تمام کردم و بر چنین دینی راضی هستم». این آیه شریفه که کامل شدن دین و رضایت پروردگار را اعلام می کند نشان دهنده اهمیت این واقعه است که در هیچ حادثه ای در طول بعثت پیامبر (ص) چنین تعبیری از سوی خداوند صادر نشد.

 

نکته دوم در اهمیت غدیر: تعبیرات مهمی است که در کلام رسول خدا (ص) و سایر امامان به جشم می خورد، با دقت در این تعبیرات می بینیم چقدر این مسئله فوق العاده بیان شده مثلا پیامبر می فرمایند: "روز غدیر خم برترین عید امت من است". و همچنین در جمله ای از امام صادق نقل شده که حضرت به شخصی فرمودند: "شاید تو گمان می کنی خداوند روزی با حرمت تر و با اهمیت تر از غدیر خلق فرموده است نه بخدا قسم و این را سه بار تکرار کردن". این تعبیرات همه نشان گر عظمت این روز بزرگ است و مسئولیت ما را در این مسئله سنگین تر می کند.

 

در خصوص موضوع ولایت در واقعه غدیر توضیح دهید؟

 

مسئله ولایت مهمترین بحثی است که پیامبر اسلام (ص) در خطبه غدیریه بیان کردند و هدف اصلی اجتماع مردم و خطبه غدیریه همین مسئله ولایت بود اما باید توجه داشت تلاش پیامبر (ص) برای مسئله ولایت مخصوص غدیر نبود بلکه از اولین روزهای رسالت که آیه نازل شد :« به فامیل و وابستگان نزدیک ، خود را معرفی کنید و نسبت به عذاب الهی هشدار بده و به نبوت خود دعوت کن».

 

حضرت ۴۰ نفر از فامیل خود را دعوت کردند و در اپن مجلس به حضرت علی (ع) اشاره کردند و فرمودند»« این علی برادر من، وصی و جانشین من در بین شما است پس سخن او را بشنوید و از او طاعت کنید». این حدیث مورد اتفاق اهل تسنن و مسلمان است و در تاریخ طبری و کنزل آمال و کتاب های معتبر شیعی نقل شده و از این حدیث به یوم الدار تعبیر می شود. همچنین حضرت در مکان ها و زمان های مختلف حضرت علی (ع) را معرفی کردند و در آیه ولایت ، حدیث کسا، حدیث منزلت، حدیث ثقلین و .. بر مسئله ولایت تاکید کردند.

 

اما در غدیر، بزرگترین اجتماع مسلمانان انتصاب علی (ع) صورت گرفت ، تا قبل از آن پیامبر (ص) زمینه سازی کردند که این اجتماع تشکیل شود و در آن خطبه اشاره کردند که روزهای پایانی عمر من است و در ادامه اعتراف گرفتند که پیامبر از خود آنها به آنها سزاوراتر هستند و با نزول آیه تبلیغ حضرت علی (ع) را معرفی کردند. لذا در روز غدیر انتصاب رسمی و بیعت گرفتن بر ولایت علی (ع) رخ داد از این جهت آن ولایت از فوق العادگی و ویژگی خاصی برخوردار است.

 

مهم ترین پیام غدیر برای جهان چیست؟

 

مهمترین پیام غدیر توحید حقیقی یعنی تسلیم بودن در مقابل خالق هستی و نماینده اوست، اگر بشریت در مقابل خالق هستی و نماینده او که حجت الهی است تسلیم باشند بهترین طرح ها و برنامه ها برای زندگی که از ناحیه خالق هستی آمده می تواند راهنمای انسان درهمه زمینه ها باشد.

 

چون دین الهی دین جامع و کامل است و نسبت به همه نیازهای بشری از جمله ازدواج، خانواده، اقتصاد و تفریح ارتباط با دیگران و مسائل مختلفی که از ابتدا تا انتهای زندگی بشر به آن نیاز دارد در دین طراحی شده و بهترین برنامه ها ارائه شده است و این برنامه ها در کتابهای آسمانی و در سخن انبیای الهی و در کلام نمایندگان پیامبر (ص)، امامان معصوم تبیین و تشریح شده و اگر بشر در مقابل این امر و نهی خدا و در مقابل این ارشادات الهی تسلیم باشد بهترین برنامه را از عمر خود خواهد برد و زندگی بشر شیرین ترین زندگی خواهد بود و همه سوء استفاده از بشریت، توسط ظالمان و فرعون ها در طول تاریخ از جهل مردم و فاصله گرفتن آنها از دستوران وحیانی بوده است.

 

لذا پیامبر اسلام (ص) در غدیر بر این مسئله تاکید کردند که سعادت بشر در تسلیم خدا و اولیای خدا بودن است و اگر بشریت ارتباط خود را با خالق خود حفظ کند و مطیع او باشد به سعادت حقیقی خواهد رسید و دنیای بعدی او و عالم بعد هم برای او پر از خیر و خوشی خواهد بود.

 

در خطبه غدیرکه نسخه های مختلفی از آن در اختیار ما است پیامبر (ص) به فکر آینده بشریت بودند و آنچه که بشریت را به سعادت حقیقی می رساند به این بیان تشریح کردند : اگر چه نمی توان به صورت جزئی همه این حقایق را در این خطبه گفت اما معرفی شخصیتی که او و جانشینان او راهنمای بشریت هستند در حقیقت گشودن راهی نورانی در پیش پای بشر است که تا ابد آنچه را که لازم دارد از این مسیر تامین نماید.

 

چرا در آخرین سفر حج پیامبر (ص) حماسه غدیر مطرح شد؟

 

اینکه حادثه عظیم در آخرین سفر حج پیامبر (ص) مطرح شده حساب شده و دستوری از ناحیه خدا بود و پیامبر (ص) به فلسفه و حکمت این مسئله در خطبه غدیر اشاره فرمودند و آن حکمت پیامبر، سلامت امت اسلام بعد از خود بود، همان دغدغه ای که از روز اول بعثت داشتند و نگران آینده امت بودند.

 

حضرت می خواستند امت با پیوند خوردن به امام و حجت خدا از مصونیت برخوردار باشند و شیاطین جنی و انسی نتوانند امت را به بیراهه ببرند و خطرات مختلفی که امت اسلام را تهدید می کرد در یک فضای امن برطرف شود و امت با سلامت در مسیر درست قرار گیرند.

 

در آخرین سفر حج خود باید حقیقیت ولایت را تبیین کنند تا مردم بدانند که مسئله غدیر با آینده امت و سرنوشت آنها پس از رسول خدا ارتباط دارد و مسئله ای مانند دوستی و محبت نیست که تفاوتی نمی کند که در زمان پیامبر و یا بعد از پیامبر باشد، بلکه مسئله ای است که به بعد از پیامبر مربوط می شود لذا در آخرین سال عمر خود این مسئله را مطرح که ارتباط آن با آینده و بعد از پیامبر تبیین شود و همه بدانند منظور از جمله «من کنت مولاه فهذا علی مولاه» مسئله سرپرستی و ولایت امت است به این جهت پیامبر می خواهند در آخرین سالهای عمر خود این مسئله را به حلقه امامت پیوند بزنند که بعد از رسول خدا سرپرستی امت تضمین شده باشد.

 

اگر چه در سالهای قبل بر اصل کمالات علی (ع) و شایستگی حضرت برای خلافت بعد از حضرت مکرر تاکید شده بود اما انتصاب رسمی و بیعت گرفتن از امت در روز غدیر نشان داد مسئله غدیر مسئله ای است که آینده امت بعد از رسول خدا را مشخص می کند نه مسائلی که فرقی بین بودن و نبودن پیامبر در آن مسائل نیست. بنابراین با این تدبیر الهی پیامبر (ص) به امت اسلام فهماندن سعادت آنها در پیروی از ولایت علی (ع) بعد ایشان می باشد.

 

چرا غدیر و خطبه غدیر مهجور ماند و موجب شد مسلمانان منحرف شوند؟

 

در این خصوص دو نکته قابل توحه است اولا بی مهری ها ناشی از غفلت امت اسلام بود و انسان های معاندی که با امت دشمنی داشتند به این مسئله دامن زدند و حوادثی که بعد از پیامبر (ص) رخ داد سبب شد که در سالهای اولیه از حضرت علی (ع) در راس حکومت اسلامی و ولایت بر امت برکنار باشند.

 

بعد از غدیر، عموم امت در غفلتی قرار گرفتند که این غفلت سبب شد غدیر و پیام غدیر کمرنگ شود و به همان نسبت امت اسلام ضرر دیدند و از برکات غدیر محروم شدند اما در سالهای اخیر و در دهه های اخیر به ویژه به برکت انقلاب اسلامی همه امت اسلام متوجه شدند غدیر دین اسلامی است و مخصوص شیعیان نیست و حضرت علی (ع) شخصیت الهی است که محبوب همه امت اسلام و بلکه همه بشریت هستند و بر این نکته باید تاکید کرد که ولایت علی (ع)، محبت علی (ع) مسئله ای است که امت اسلام بر آن اتفاق دارند.

 

بزرگانی از اهل سنت کتابهی مستقلی در عظمت علی(ع) و فضائل آن حضرت نوشتند از جمله کتاب «یَنابیعُ المَوَدّة لِذَوی القُرْبی نوشته سلیمان بن ابراهیم قندوزی» در مورد فضائل حضرت، کتاب «شَواهِدُ ألتَّنزیل لِقَواعِد ألتّفضیل مشهور به شواهد التنزیل، تألیف حاکم حسکانی» که مجموع آیاتی که در شان علی (ع) و اهل بیت نازل شده جمع آوری شده است.

 

کتاب کتاب «خصائص امیرالمومنین علی بن ابیطالب(ع)» تالیف نسائی و ... لذا می بینیم علی (ع) یک شخصیت محبوب شیعیان نیست بلکه محبوب همه امت اسلام و همه انسانهای آزادی خواه و عدالت طلب و دلسوز برای بشریت هستند تا آنجا که دانشمند مسیحی جرج جرداق در فضلیت علی (ع) کتاب می نویسد، چنین شخصیتی که وقتی هر انسان طالب شرافت و عظمت برای بشریت و آزادی خواه با او اشنا می شود او را دوست دارد و عاشق او می شود، نشان می دهد آنهایی که به علی (ع) توحه نمی کنند او را نشناختند. لذا با توحهات امت اسلام و با همتی که مبلغین، نویسندگان و پژوهشگران و توصیه های رهبر معظم انقلاب در زمینه احیای غدیر این عید جلوه بیشتری گرفته است.

کد خبر 1080170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha