اقدامات ویژه برای کاهش پرونده‌های رسوبی گمرک/تعداد معاملات مسکن در تیرماه کاهش یافت

قیمت نفت افزایش یافت، اقدامات ویژه برای کاهش پرونده‌های رسوبی گمرک، تعداد معاملات مسکن در تیرماه کاهش یافت، افتتاح اولین صندوق قرض الحسنه اشتغال کشور با مشارکت بانک تجارت برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز شنبه 9 مرداد شبستان به شرح زیر است:

 
روز جمعه قیمت نفت افزایش یافت، با افزایش سریع تقاضا نسبت به عرضه و پیش بینی اینکه واکسیناسیون ها بتوانند تاثیر افزایش مجدد در موارد ابتلای کووید -۱۹ در سراسر جهان را کاهش دهند، شاخص جهانی برنت چهارمین افزایش ماهانه خود را ثبت کرد. قیمت هر بشکه نفت خام برنت برای ماه سپتامبر، با ۲۸ سنت یا ۰.۴ درصد افزایش به ۷۶.۳۳ دلار در هر بشکه رسید.

قرارداد فعال تر برای ماه اکتبر با ۳۱ سنت افزایش به ۷۵.۴۱ دلار در هر بشکه رسید. بهای معاملات آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با ۳۳ سنت یا ۰.۵ درصد افزایش، به ۷۳.۹۵ دلار در هر بشکه رسید. هر دو معیار بیش از ۲ درصد در هفته افزایش یافتند، در حالی که برنت در ماه جولای طی چهارمین افزایش ماهانه متوالی آن ۱.۶ درصد افزایش یافت. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا در این ماه بدون تغییر بود.

حتی با افزایش موارد ابتلای ویروس کرونا در ایالات متحده، در سراسر آسیا و مناطقی از اروپا، تحلیلگران گفتند که واکسیناسیون بیشتر نیاز به تعطیلی ها را محدود می کند در حالی که تقاضا را در اوج همه گیری سال گذشته کاهش داده است.

جیم ریتربوش، رئیس شرکت ریتربوش گفت: این مجتمع نفت با در نظر گرفتن عامل کرونا مشخص کرده که تقاضا با کاهش نسبی روبرو خواهد شد، حداقل در مقایسه با کاهش مصرف سال گذشته بسیار ناچیز است. تحلیل گران به افزایش سریع مصرف بنزین و تولید صنعتی هند پس از شیوع کووید ۱۹ به عنوان نشانه ای از اقتصاد مقاوم تراشاره کردند.

الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه گفت که مصرف نفت در سراسر جهان در حال افزایش است. وی به خبرنگاران گفت: با افزایش مصرف، تقاضا در حال افزایش است. البته، ویروس کرونا هنوز هست اما هیچ گونه قرنطینه ای مانند قبل وجود ندارد. به گفته تحلیل گران، غول های نفتی آمریکایی اکسون موبیل و شورون درآمد خود را اعلام کردند و راهنمایی های آنها نشان داد که بازار می بایست در تنگنا باشد. شورون گفت که انتظار دارد حداقل یک یا دو دکل در حوضه پرمین در سه ماهه سوم یا چهارم اضافه کند و تقاضا برای اکثر محصولات غیر از سوخت جت بین المللی به سطح قبل از همه گیری بازگشت.

 

اقدامات ویژه برای کاهش پرونده‌های رسوبی گمرک

محمدعلی افتخاری رییس هیات مدیره و مدیر عامل این سازمان اظهار کرد: با توجه به نبود زیرساخت های مناسب از جمله نیروی انسانی، منابع مالی و همچنین فضای کافی انبارداری و از طرفی با وجود حجم گسترده پرونده های ورودی تعیین تکلیف فوری و دقیق پرونده‌ها که از وظایف اصلی سازمان بوده در دستور کار قرار گرفته است که از ابتدای سال جاری با ابلاغ دستورات لازم به تمام مدیریت‌ها و ادارات استانی و همچنین رصد و پایش مداوم عملکرد آنها، نتایج مثبتی حاصل شده است.

افتخاری تصریح کرد: از ابتدای سال تاکنون علیرغم رشد فزاینده پرونده‌های ورودی به سازمان، نتایج حاکی از پیشی گرفتن چهار درصدی میزان تعیین تکلیف پرونده‌ها نسبت به میزان پرونده‌های تشکیل شده است و بخش قابل توجهی از پرونده‌های سالیان گذشته با پیگیری‌های مستعد در این دوره تعیین تکلیف شده است.

مدیرعامل سازمان اموال تملیکی با اشاره به سرعت بالای پاسخگویی و تعیین تکلیف پرونده‌ها افزود: با توجه به پیش‌بینی ورود بیش از ۵۰ هزار فقره پرونده در سال جاری و با برنامه ریزی های صورت گرفته، امید است ضمن انجام تکالیف در این باره، نسبت به اقدام جهادی برای پرونده‌های سنواتی رسوبی در گمرک اقدام قانونی به عمل آید.

 

تعداد معاملات مسکن در تیرماه کاهش یافت

روند نزولی رشد نقطه به نقطه قیمت مسکن معامله شده در شهر تهران در ماه گذشته تداوم یافت؛ بر این اساس متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده در شهر تهران در تیرماه سال جاری نسبت به ماه مشابه سال قبل ۴۳.۷ درصد افزایش یافته است، این در حالی است که رشد این نرخ در فروردین، اردیبهشت و خرداد ماه ۱۴۰۰ به ترتیب، ۹۱.۷ و ۶۹.۷ و ۵۶.۶ درصد بوده است.

در تیر ماه سال۱۴۰۰ تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۵.۱ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل ۰.۶ و ۶۳.۹ درصد کاهش نشان می دهد.

همچنین در ماه مورد گزارش، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران نسبت به ماه قبل ۱.۳ درصد افزایش را نشان می دهد.

گفتنی است، «گزارش تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران در تیرماه سال ۱۴۰۰» برگرفته از آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور است که توسط اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی تهیه و منتشر می‌شود.

 

افتتاح اولین صندوق قرض الحسنه اشتغال کشور با مشارکت بانک تجارت

حیدری مدیر عامل صندوق قرض الحسنه توسعه اشتغال برکت در ابتدای مراسم گزارشی از چگونگی ایجاد این صندوق را ارائه کرد و با قدردانی از همکاری و تعامل مدیر عامل، اعضای هیات مدیره و عامل بانک تجارت برای راه اندازی این صندوق گفت: وجود بسترهای مناسب بانکداری دیجیتال در بانک تجارت سبب شد که همزمان با پیگیری اخذ مجوز صندوق از بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار، به صورت موازی هماهنگی لازم را با بانک تجارت برای ایجاد بسترهای لازم داشته باشیم تا متقاضیان دریافت تسهیلات صندوق بتوانند از این طریق و بدون نیاز به حضور فیزیکی در شعبه مراحل افتتاح حساب، احراز هویت، تخصیص امضای دیجیتال و در نهایت دریافت تسهیلات را به صورت الکترونیک و دیجیتال انجام دهند.

در ادامه دولت آبادی مدیر عامل بانک تجارت به ابعاد گسترده فعالیت این صندوق اشاره کرد و افزود: بانک تجارت افتخار دارد که با برخورداری از ۱۷۰۰ شعبه و باجه در سراسر کشور و با نگاه عمل به مسئولیت های اجتماعی و با امضای تفاهمنامه با صندوق قرض الحسنه توسعه اشتغال برکت، گامی بلند را برای ادای دین به اقشار آسیب پذیر و اعطای تسهیلات در سریع ترین زمان به افراد معرفی شده از سوی صندوق بردارد.

وی افزود: بموجب تفاهمنامه منعقد شده بانک با صندوق آمادگی داریم علاوه بر اعطای تسهیلات خدمات دیگری همچون صدور ضمانتنامه و گشایش اعتبارات اسنادی را برای معرفی شدگان از سوی صندوق به انجام رسانده و خدمات بیمه ای، کارگزاری و تامین سرمایه را نیز از طریق شرکتهای هلدینگ مالی بانک ارائه کنیم.

مخبر رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) نیز با اشاره به این که طرح و ایده اجرایی تاسیس صندوق از دو سال پیش در بنیاد برکت شکل گرفت تصریح کرد: قرض الحسنه، نماد بانکداری اسلامی است و امیدواریم با افتتاح صندوق قرض الحسنه توسعه اشتغال برکت، مردم بیش از همیشه طعم دریافت تسهیلات قرض الحسنه را احساس کنند. افتتاح این صندوق در آینده منشاء یک تحول خواهد شد و بزودی برکات آن را در بحث ایجاد اشتغال و حمایت از شرکت های دانش بنیان شاهد خواهیم بود.

 

هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۹۵ هزار تومان رسید

امروز (شنبه ۹ مرداد) هر گرم طلا ۱۸ عیار با ۱.۶۹ درصد رشد به ۱۰,۹۵۷,۰۰۰ ریال و انس جهانی طلا با ۰.۷۵ درصد افت به ۱,۸۱۴.۶۳ دلار رسید. همچنین قیمت هر عدد سکه امامی با ۱.۹۴ درصد رشد به ۱۱۱,۵۸۰,۰۰۰ ریال، هر عدد سکه بهار آزادی با ۰.۹۲ درصد رشد به قیمت ۱۰۷,۹۹۰,۰۰۰‬ ریال، هر عدد نیم سکه با ۰.۳۴ درصد رشد به قیمت ۵۸,۸۰۰,۰۰۰ ریال، هر عدد ربع سکه با ۰.۸۲ درصد رشد به قیمت ۳۶,۸۰۰,۰۰۰ ریال و هر عدد سکه یک گرمی با دو درصد رشد به قیمت ۲۳,۰۰۰,۰۰۰ رسید.

 

بنابراین گزارش، امروز (شنبه ۹ مرداد) قیمت هر دلار آمریکا با ۱.۷۲ درصد رشد به ۲۵۵,۹۹۰ ریال رسید؛ همچنین قیمت هر یورو با ۰.۵۴ درصد رشد به ۲۸۸,۳۷۰ ریال و قیمت هر پوند با ۱.۶۱ درصد رشد به ۳۵۷,۳۶۰ ریال رسید.

 

بانک مرکزی نرخ رسمی ۴۶ ارز را برای امروز اعلام کرد که بر اساس آن بهای ۷ ارز نسبت به روز گذشته کاهش و نرخ ۲۹ ارز افزایش یافت؛ همچنین نرخ ۱۰ ارز ثابت ماند. هر دلار آمریکا برای امروز (شنبه نهم مردادماه ۱۴۰۰) بدون تغییر نسبت به روز گذشته ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین پوند انگلیس ۵۸ هزار و ۴۲۸ ریال و یورو ۴۹ هزار و ۸۳۳ ریال ارزش‌گذاری شد. امروز هر فرانک سوئیس ۴۶ هزار و ۳۵۹ ریال، کرون سوئد  ۴‌ هزار و ۸۸۹ ریال، کرون نروژ ۴‌ هزار و ۷۵۹ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۷۰۰ ریال، روپیه هند ۵۶۵ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۷ ریال، دینار کویت ۱۳۹ هزار و ۸۱۶ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۲۵ هزار و ۸۶۶ ریال، یکصد ین ژاپن ۳۸ هزار و ۲۸۲ ریال، دلار هنگ‌کنگ ۵‌ هزار و ۴۰۴ ریال و ریال عمان ۱۰۹ هزار و ۲۳۳ ریال ارزش‌گذاری شد.

 

همچنین، هر دلار کانادا ۳۳ هزار و ۶۹۱ ریال، دلار نیوزیلند ۲۹ هزار و ۳۱۹ ریال، راند آفریقای جنوبی ۲‌ هزار و ۸۷۹ ، لیر ترکیه ۴ هزار و ۹۸۸ ریال، روبل روسیه ۵۷۵ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۵۳۹ ریال، یکصد دینار عراق ۲‌ هزار و ۸۷۹ ریال، لیر سوریه ۳۴ ریال، دلار استرالیا ۳۰ هزار و ۸۷۴ ریال، ریال سعودی ۱۱ هزار و ۲۰۱ ریال، دینار بحرین ۱۱۱ هزار و ۷۰۴ ریال، دلار سنگاپور ۳۱ هزار و ۲۲ ریال، یکصد تاکای بنگلادش ۴۹ هزار و ۵۲۹  ریال، ده روپیه سریلانکا دو هزار و ۱۰۶ ریال، کیات میانمار ۲۶ ریال، یکصد روپیه نپال ۳۵ هزار و ۱۴۲ ریال، یکصد درام ارمنستان ۸ هزار و ۶۳۹ و دینار لیبی ۹ هزار و ۳۱۴ ریال تعیین شد.

 

امروز در تابلوی بانک مرکزی هر یوان چین ۶ هزار و  ۵۰۱ ریال، یکصد بات تایلند ۱۲۷ هزار و ۶۵۶ ریال، رینگیت مالزی ۹ هزار و ۹۵۲ ریال، یک‌هزار وون کره‌جنوبی ۳۶ هزار و ۴۵۸ ریال، دینار اردن ۵۹ هزار و ۲۳۹ ریال، یکصد تنگه قزاقستان ۹ هزار و ۸۷۱ ریال، هر لاری گرجستان ۱۳ هزار و ۵۰۶ ریال، یک‌هزار روپیه اندونزی دو هزار و ۹۰۶ ریال، افغانی افغانستان ۵۲۷ ریال، روبل جدید بلاروس ۱۶ هزار و ۸۵۱ ریال، منات آذربایجان ۲۴ هزار و ۷۲۱ ریال، یکصد پزوی فیلیپین ۸۴ هزار و ۵۳ ریال، سومونی تاجیکستان ۳ ‌هزار و ۶۸۵ ریال و منات جدید ترکمنستان ۱۲ هزار و ۲۳ ریال قیمت خورد.

کد خبر 1080556

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha