امام کاظم (ع) مسیر اصلی تشیع را به مردم نشان داد

عضو هیئت علمی دانشگاه قم گفت: در دوران امامت امام موسی کاظم (ع) متأسفانه برخی شیعیان دچار برخی انشعابات و تقسیمات مانند اسماعیلیه، فطحیه و واقفیه شدند ولی امام کاظم (ع) مسیر اصلی تشیع را به مردم نشان دادند.

حجت‌الاسلام و المسلمین سیدرضا مودب در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم با اشاره به این که امام موسی کاظم (ع) در هفتم صفر سال 128 هجری قمری در نزدیکی‌های مدینه متولد شدند عنوان کرد: دوران امامت امام موسی کاظم (ع) از سال 148 هجری قمری آغاز شد که به مدت 35 سال طول کشید، آن حضرت درسال 186 هجری قمری به شهادت رسیدند.

 

رئیس دانشکده الهیات دانشگاه قم گفت: امام موسی کاظم (ع) بخش زیادی از دوران امامت خویش در مدینه و در 10 سال آخر امامت خویش در زندان‌های بصره و بغدا بودند که آخرین دوره زندانی ایشان در دوران هارون الرشید بود.

 

حجت‌الاسلام و المسلمین مودب با اشاره به این که امام موسی کاظم (ع) در دوران امامت خویش با چهار خلیفه عباسی روبرو بودند اظهار داشت: منصور دوانیقی، محمد (مشهور به مهدی)، هادی و هارون‌الرشید از جمله خلفایی بودند که در دوران امامت امام کاظم حکومت می‌کردند.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه قم افزود: آنچه که نقطه عطف زندگانی امام موسی کاظم (ع) است پاسداری ایشان از دانش قران، تفسیر و فقه است که در دوارن امام صادق و امام باقر (ع) توسعه یافته بود.

 

وی با اشاره به این که امام موسی کاظم (ع) شاگردان زیادی را پرورش دادند گفت: امام موسی کاظم (ع) برنامه علمی پدر را دنبال کردند و حوزه وسیعی ار تشکیل دادند و شاگردان بزرگی تربیت کردند، به همین جهت می‌توان گفت که شاگردان وی در مسیر مکتب دانش جعفری رشد پیدا کردند.

 

حجت‌الاسلام و المسلمین مودب تصریح کرد: وقتی به تاریخ زندگی ایشان می‌پردازیم جایگاه علمی ایشان بیشتر مورد توجه قرار گرفته شده است و دانشمندان و شاگردان زیادی در مکتب عملی ایشان پرورش یافته اند.

 

وی با بیان این که امام موسی کاظم (ع) اسوه علم و دانش و معارف دین بودند خاطرنشان ساخت: در کنار شخصیت علمی آن حضرت، شخصیت اخلاقی و صفات برجسته ایشان بسیار مهم است، به طوری که روایات و احادیث زیادی از ایشان در کتب احادیث پیشینیان وجود دارد.

 

رئیس دانشکده الهیات دانشگاه قم تصریح کرد: امام موسی کاظم (ع) اسوه اخلاق بودند و در جهت رشد اخلاقی جامعه بسیار کوشا بودند.

 

حجت‌الاسلام و المسلمین مودب عنوان کرد: بخشی از زندگی امام موسی کاظم (ع) مصروف به مبارزه با حاکمان ستمگر و خوشگذرانی بود که اغلب جوان بودند و از علم، اخلاق و دین اسلام بهره‌ای نبرده بودند.

 

وی با بیان این که از مهم ترین اهداف ایشان که مبارزه به ظلم بود اظهار داشت: در دوران امام صادق و امام باقر (ع) شیعیان تا حدودی از شرایط مناسب تری برخوردار بودند ولی با شکل گیری حکومت منصور دوانیقی و پس از آن هارون الرشید ظلم و ستم نسبت به بنی هاشم بیشتر شد و سادات تحت فشار بودند.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه قم بیان داشت: در دوران امامت امام موسی کاظم (ع) جمع زیادی از سادات و بنی هاشم از مدینه به قسمت‌های ایران آمدند که امروزه مزار آنان پایگاه معنوی شیعیان است.

 

حجت‌الاسلام و المسلمین مودب ادامه داد: در این دوران و با چنین شرایطی امام موسی کاظم (ع) به مبارزه با دشمنان پرداختند.

 

رئیس دانشکده الهیات دانشگاه قم با بیان این که جایگاه معنوی امام موسی کاظم (ع) مورد توجه مردم بود گفت: آن حضرت نفوذ معنوی فراوانی در علوم مردم داشتند به همین دلیل مردم سعی می‌کردند در مسیر آن حضرت باشند.

 

حجت‌الاسلام و المسلمین مودب اذعان داشت: اگر چه در دوران امامت امامان معصوم (ع) حکومت تحت اختیار آنان نبود، اما مردم از نفوذ معنوی آنان برخوردار بودند.

 

وی عنوان کرد: در تاریخ آمده است که روزی هارون الرشید، امام کاظم (ع) را در کنار کعبه دید و به او گفت: «تو هستی که مردم به صورت مخفی با تو بیعت کرده و تو را به پیشوایی و رهبری می‌گزینند؟» و امام (ع) در پاسخ فرمودند: «من بر دل‌ها و قلوب مردم حکومت می‌کنم و تو بر تن‌ها و بدن‌ها».

 

عضو هیأت علمی دانشگاه قم تصریح کرد: گرچه حاکمان عباسی کوشش کردند که امامان معصوم (ع) را از صحنه زندگی مردم دور کنند اما نفوذ معنوی آنان در آن دوران بسیار مهم بوده است.

 

حجت‌الاسلام و المسلمین مودب افزود: در تقیه انسان برای حفظ جان و مال، به ظاهر از عقاید خود دست برمی‌دارد و رفتاری نشان می‌دهد که با مخالف خود رفتاری هم سو دارد، که امام موسی کاظم (ع) در دوران امامت خویش برای این که پایگاه شیعیان را حفظ کنند بحث تقیه را در پیش گرفتند.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه قم ادامه داد: یکی از شیوه‌هایی که آن حضرت برای تبلیغ و گسترش دین به کار بردند این بود که علی بن یقطین را که از شاگردان و یاران برجسته آن حضرت بود به عنوان پوششی از حمایت شیعیان به کارگزاری در دربار هارون الرشید قرار دادند.

 

وی ادامه داد: در آن دوران، علی بن یقطین وزیر هارون‌الرشید شد در حالی که هارون‌الرشید نمی‌دانست که وی از شاگردان امام موسی کاظم (ع) است، شیوه‌ای که امام موسی کاظم (ع) در این مورد به کار بردند، دیگر امامان معصوم (ع) نیز در دوران امامت خویش به چنین شیوه‌هایی توجه داشتند.

 

رئیس دانشکده الهیات دانشگاه قم گفت: امام موسی کاظم (ع) به پرورش و سازندگی افرادی پرداخت که در حکومت بتوانند از شیعیان حمایت کنند و از عقاید خود دست برندارند.

 

حجت‌الاسلام و المسلمین مودب افزود: امام موسی کاظم (ع) به یاران خود که در حکومت وارد شده بودند همواره توصیه می‌فرمودند که هیچ گاه مال و حقوق کسی را ضایع نکنند بلکه از حقوق شیعیان حمایت کنند.

 

وی تصریح کرد: امام موسی کاظم (ع) علاوه بر این که از کارگزاری علی بن یقطین برای حمایت شیعیان کمک گرفت، به بیداری افکار و روشن شدن حقایق می پرداختند و تلاش می کردند که پایگاه تشیع را در بین مخالفان معرفی کند.

 

رئیس دانشکده الهیات دانشگاه قم با بیان این که امام موسی کاظم (ع) نسل پربرکتی داشتند گفت: آن حضرت 35 فرزند داشتند از جمله امام رضا (ع)، حضرت فاطمه معصومه (ع)، شاه چراغ و امام زاده‌های دیگر که امروزه مزار هر یک از آنان پایگاهی از معارف علمی و دینی برای شیعیان است.

 

حجت‌الاسلام و المسلمین مودب تصریح کرد: نسل پربرکت که از تربیت صحیح برخوردار باشد سرمایه‌ای برای خانواده و کشور است و امروزه که در جامعه ما، افزایش جمعیت مطرح است زندگی آن حضرت می‌تواند الگوی مناسبی برای افراد باشد.

 

رئیس دانشکده الهیات دانشگاه قم عنوان کرد: در زمان امامت امام موسی کاظم (ع) متأسفانه برخی شیعیان دچار برخی انشعابات و تقسیمات مانند اسماعیلیه، فطحیه و واقفیه شدند که دشمنان اهل بیت (ع) به این انشعابات دامن می‌زدند ولی امام کاظم (ع) مسیر اصلی تشیع را به مردم نشان دادند و به معارضه با این فرقه‌ها پرداختند.

 

وی اظهار داشت: در جلد دوم کتاب بحار الانوار آمده است که روزی یونس بن عبدالرحمن که از شاگردان امام صادق، امام کاظم و امام رضا (ع) بود به محضر امام کاظم (ع) رسید و امام ضمن موعظه‌هایی به وی فرمودند «ای یونس! با مردم مدارا کن و با هرکس به اندازه معرفت و شعورش صحبت کن».

 

حجت‌الاسلام و المسلمین مودب در پایان گفت: امام موسی کاظم (ع) با عموم مردم در سطح معرفت خودشان صحبت می‌کرد که نشانه مردم داری و اسوه اخلاقی بودن آن حضرت می‌باشد.

کد خبر 1080596

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha