​لزوم هم‌افزایی دستگاه‌های اجرایی در تحقق اهداف توسعه

اکبرزاده با بیان اینکه بنیاد مسکن برنامه‌های توسعه روستایی مناطق محروم گیلان بر اساس سند آمایش سرزمینی را دنبال می‌کند گفت: برای تحقق اهداف توسعه به هم‌افرایی دستگاه‌ها نیازمندیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «محمد اکبرزاده» شامگاه جمعه (8 مرداد) در گفت‌وگوی خبری اظهار داشت: بنیاد مسکن برنامه‌های توسعه روستایی مناطق محروم گیلان بر اساس سند آمایش سرزمینی را دنبال می‌کند از سویی برای تحقق اهداف توسعه به هم‌افرایی دستگاه‌ها نیازمندیم که عنصری تعیین کننده به شمار می‌رود.

 

مدیرکل بنیاد مسکن استان گیلان شاخص‌های توسعه روستایی را برشمرد و عنوان کرد: لغت توسعه وقتی به گوش می‌خورد عمدتا و به زبان روزمره به معنی بهبود راه‌های دسترسی و مقاوم‌سازی مسکن و نظایر این‌ها است اما در حقیقت همه توسعه در این دسته از نیازهای کاربردی خلاصه نمی‌شود.

 

اکبرزاده توسعه را دانشی که ابتدا از خود جامعه هدف یعنی روستائیان آغاز می‌شود خواند و تصریح کرد: عنصر اساسی توسعه روستائیان هستند بنابراین برنامه‌هایی که تدوین می‌شود برخاسته از نیازهای این قشر از جامعه بوده که در یک فرآیند مشارکت پذیری شکل می‌گیرد و مجددا به دست خودشان اجرایی می‌شود.

 

وی بهسازی معابر داخل روستا توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و اهمیت مشارکت مردم در این امر را از جمله مصادیق مشارکت پذیری دانست و ادامه داد: به طور مثال به دنبال آسفالت راه روستایی رونقی در روستا ایجاد می‌شود که در مقوله اقتصاد روستا برگرفته از کشاورزی، گردشگری و نظایر این‌ها قابل تعریف است.

 

مدیرکل بنیاد مسکن استان گیلان در پاسخ به این پرسش که تاکنون به چه میزان از توسعه در روستاهای گیلان رسیده‌ایم و در چه شاخص‌هایی عقب هستیم ابراز داشت: شاخص‌های توسعه روستایی بسیار متنوع است و باید این پازل توسعه‌یافتگی در نهایت به شهرستان، استان و کشور متصل شود.

 

اکبرزاده با بیان اینکه برخورداری روستاها از معابر روستایی استاندارد  از جمله شاخص‌های توسعه در روستاها محسوب می‌شود افزود: در تهیه طرح‌های هادی به عنوان عالی‌ترین سند توسعه همه جانبه پایدار در روستاها مواردی از قبیل توسعه ساختمان، معابر، بهداشت و درمان، آموزش و پرورش و اقتصاد به شکل ده ساله مورد پیگیری قرار می‌گیرد.

 

وی هم‌افزایی دستگاه‌های اجرایی در تحقق اهداف توسعه را مؤلفه‌ای بسیار تعیین کننده اعلام کرد و یادآور شد: توسعه معیشت محور یکی از مهمترین بخش‌های توسعه محسوب می‌شود و بنیاد مسکن و حساب 100 بر اساس آمایش سرزمینی توسعه کاربردی زیرساخت‌ها، ساختمان‌ها و هدایت سطوح برخورداری از خدمات عمومی را در دستور کار قرار داد.

 

مدیرکل بنیاد مسکن استان گیلان با تاکید بر اینکه توانمندسازی معیشتی روستائیان مناطق محروم در اولویت قرار گرفته است خاطرنشان کرد: شهرستان رودبار در میان 17 شهرستان گیلان دارای بیشترین پراکندگی جغرافیایی است و در مناطق و نواحی آن جمعیت به شکل نامتوازن و پراکنده مستقر شده‌اند بنابراین اجرای امور محرومیت‌زدایی در آن به برنامه دقیقی نیاز دارد.

 

 

کد خبر 1080608

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha