سیاست خارجی نظامی بایدن / چرا از نظر واشنگتن جنگ پاسخگوی هر مشکلی است ؟!

در کمتر از مدت زمان شش ماه ریاست جمهوری، « جو بایدن »،رئیس جمهوری آمریکا سیاست امنیت ملی را طوری تدوین کرده است که به نظر می رسد به شدت به سمت استفاده فعال از نیروی نظامی متمایل شده است ، گویی جنگ پاسخگوی هر مشکلی است.

خبرگزاری شبستان،جهان اسلام: در کمتر از مدت زمان شش ماه ریاست جمهوری، « جو بایدن »،رئیس جمهوری آمریکا سیاست امنیت ملی را طوری تدوین کرده است که به نظر می رسد  به شدت به سمت استفاده فعال از نیروی نظامی متمایل شده است ، گویی جنگ پاسخگوی هر مشکلی است.

 

بایدن برای دومین بار در دوران ریاست جمهوری اش دستور بمباران دو هدف در سوریه را صادر كرد و برای اولین بار نیز به مواضعی در داخل عراق حمله كرد که بر اساس گزارش ها حدود هفت عراقی در این حملات که ادعا می شد ذخایر سلاح در مرز سوریه و عراق متعلق به کتائب حزب الله و کتائب سید الشهدا را هدف قرار داده ، کشته شدند.

 

بهانه حملات انجام شده توسط بمب افکن های جنگنده آمریکایی همان استدلال پس از اولین حمله هوایی بایدن در ماه فوریه بود ؛ اینکه آمریکا همانطور که «جان کربی» سخنگوی پنتاگون توصیف کرد حملات هوایی دقیق دفاعی علیه تأسیسات مورد استفاده گروه های شبه نظامی مورد حمایت ایران در منطقه مرزی عراق و سوریه انجام داده است.

 

دولت عراق  که قبلا از بمباران آمریکا مطلع نشده بود با کمال تعجب واکنش شدیدی نسبت به این حملات نشان داد و مخالفت خود را با این اقدام به طور قاطعانه اعلام کرد و دفتر نخست وزیر «مصطفی الکاظمی » حملات هوایی را نقض آشکار و غیرقابل قبول حق حاکمیت عراق و امنیت ملی عراق خواند.

 

پس از ترور سردار «قاسم سلیمانی»،فرمانده سپاه قدس ایران در فرودگاه بغداد در ژانویه 2020  پارلمان عراق خواستار خروج همه نیروهای آمریکایی شده بود  اما دولت ترامپ این درخواست را نادیده گرفت و ادعا کرد که نیروهای آمریکایی برای کمک به عراقی ها در جنگ با داعش و سایر گروه های تروریستی در عراق حضور دارند.

 

در حال حاضر آمریکا 2500 سرباز در عراق دارد كه ادعا می شود همتایان محلی خود را در این کشور مشاوره و آموزش می دهند. در عین حال ،جنگ با تروریست ها و آموزش نیروهای دوست تقریبا همان بهانه ای است که برای توجیه ماندن نیروهای آمریکایی در کشور سوریه ، جایی که ایالات متحده تقریباً 500 سرباز دارد،ارائه می شود.

 

این در حالی است که بر اساس شواهد موجود از ابتدای جنگ سوریه تا کنون آمریکا در تلاش برای سرنگونی دولت قانونی سوریه در دمشق است.

 

آمریکا از این نظر شبیه رژیم صهیونیستی است ، زیرا این رژیم به طور واضح در هر کاری که علیه سوریه و ایران به طور مستقیم انجام می شود ،نقش دارد.

 

نفتالی بنت ، نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز برخی ادعاها را به طور طوطی وار تکرار کرده و می گوید آمریکا حق دفاع از خود را دارد. البته  سوالی که در اینجا پیش می آید این است که دفاع از خود در برابر چه چیزی؟

 

رژیم صهیوینیستی حداقل قادر بود وانمود کند که نوعی تهدید از طرف غزه وجود دارد زیرا این دو مرز مشترک دارند ، اما ایالات متحده باید توضیح دهد که چرا کلا در سوریه و عراق که هیچ گونه مرز مشترکی با آنها ندارد  دارای نیروی نظامی است.

 

بدون شک هدف همانطور که تحلیلگران می گویند ،هدف بایدن از این اقدامات ارسال پیام به ایران است .

 

ذکر این نکته هم ضروری است که ایالات متحده برای ایجاد یک سیاست واحد در مورد ایران و برنامه هسته ای آن با دولت جدید رژیم صهیونیستی همکاری نزدیک داشته است.

 

 بایدن در این راستا با رئیس رژیم صهیوینستی در کاخ سفید ملاقات کرد و «آنتونی ج. بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا نیز با وزیر خارجه رژیم صهیونیستی دیدار کرد ؛ محور اساسی هر دو دیدار هم ایران بود .

 

به هر حال جو بایدن و همه افرادی که به او مشاوره می دهند در حال ادامه دادن راهی که با جورج دبلیو بوش آغاز شد ،هستند که در آن اقدامات نظامی به عنوان جایگزین هرگونه سیاست خارجی واقعی استفاده می شود.

 

مشکل دخالت در خاورمیانه در درجه اول این است که اجازه هیچ گونه استراتژی خروج را نمی دهد و هیچ گونه پیشیمانی در آن برای همه هزینه ها و مرگ و میرها وجود ندارد.

 

با توجه به این واقعیت به جای جعل دلایل ساختگی عمده برای نگه داشتن نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه ، دولت آمریکا باید به دنبال راه هایی برای پایان دادن به رنج و عذاب برای همه افراد درگیر در این منازعات باشد.

کد خبر 1080639

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha