ثبت جهانی هورامان برگ زرینی در تاریخ کرد و کردستان

ثبت جهانی هورامان برگ زرین دیگری در تاریخ کرد و‌ کردستان بوده و بیانگر غنای فرهنگی این منطقه است.

به گزارش خبرگزاری شبستان در کردستان، تاریخ کشورمان سرشار از حماسه‌های ماندگاری است که هرکدام بیانگر تلاش‌ها و اراده‌های شیرزنان و بزرگمردان این دیار است و فرهنگی که از دل این حماسه‌ها رشد یافته ارمغان این اراده‌های آهنین حماسه‌سازان تاریخی است.

 

 

اخیرا ثبت جهانی هورامان اتفاقی مبارک و خوشایند بود که برای مردم استان‌های کردستان، کرمانشاه و سایر مناطق کشورمان روی داد و رویداد پرافتخاری در تاریخ این مرز و بوم رقم زد.

 

 

غنای فرهنگی مردم هورامان به دلیل طبیعت بکر و زراعت مردمانش در میانه‌ی کوهها، بافت زیبای معماری خانه‌ها، پوشش لباس‌های سنتی دست ساخته خود ساکنان روستاهای هورامان و طنین نوای موسیقی سیاچمانه در روستاهای منطقه موجب شد تا زیباترین لحظه در یونسکو برای هورامان ثبت شود.

 

 

گرچه پیگیری میراث فرهنگی برای ثبت این رویداد ستودنی است اما قطعا ماندگاری این اتفاق مبارک نیاز به توجه همگانی دارد، نه تنها میراث فرهنگی بلکه سایر ارگان‌ها و نهادها باید برای پایداری این رویداد همت گمارند.

 

 

ساخت پروژه‌های گسترده از جمله سدسازی، جاده‌سازی و معماری‌های نوین می‌تواند از بافت تاریخی و فرهنگی مناطق بکر ایران بکاهد و نیاز است برای هر طرح عمرانی و توسعه‌ای در هر جای کشور بویژه در هورامان پیوست فرهنگی مورد توجه قرار گیرد.

 

 

ساخت و سازها توسعه به دنبال دارند، توسعه شیوه نوین و جدید می‌طلبد، شیوه نوین نیز  بافت‌های سنتی و تاریخی را کمرنگ می‌کند اما می‌شود با فکر و تدبیر، برنامه‌ریزی و همدلی آنگونه پیش رفت که نه از توسعه بی‌بهره بمانیم و نه از غنای فرهنگی و تاریخی سرزمین‌مان غافل شویم.

 

 

هورامان از عمیق‌ترین تمدن‌هایی است که در این بستر جغرافیایی شکل گرفته و ثبت جهانی آن در یونسکو موجب شد تا این میراث مورد توجه جهانیان قرار گیرد و قطعا علاوه بر توجه کشورهای خارجی به این میراث گرانبها، شاهد صلح و دوستی و مراودات فرهنگی در این منطقه خواهیم بود.

 

 

تعامل انسان و طبیعت و عرفان در منطقه هورامان رنگ و بویی به قدمت هزاران سال دارد که نظر جهانیان را به خود جلب کرد و با اکثریت آرا به ثبت جهانی رسید و بی‌شک ماندگاری این افتخار را نه با زبان بلکه با جان باید حفظ کرد.

کد خبر 1080864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha