افزایش هزینه دهک‌ها در تیرماه ۱۴۰۰/تصویب طرح های میلیاردی برای کمک به آسیب دیدگان از خشکسالی

افزایش هزینه دهک‌ها در تیرماه ۱۴۰۰، تصویب طرح های میلیاردی برای کمک به آسیب دیدگان از خشکسالی، یارانه معیشتی مردادماه امشب واریز می‌شود، تقدیر وزیر بهداشت از تلاش رییس کل بانک مرکزی برای تامین ارز واکسن برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز یکشنبه 10 مرداد شبستان به شرح زیر است:
 

نگاهی به جزئیات تغییرات تورمی در دهک‌های هزینه‌ای، بیانگر نوسان تورم در بازه ۴۴.۵ درصد برای دهک اول تا ۴۹.۹ درصد برای دهک دهم است. در این میان، دهک ششم (طبقه متوسط) جامعه با نرخ تورم سالانه ۴۳.۶ درصد در کمترین سطح قرار دارد و دهک دهم هزینه‌ای(طبقه مرفه) در جامعه با نرخ تورم سالانه ۴۹.۹ درصد، در صدر شاخص قیمت مصرف کننده در این مدت قرار گرفته است. همچنین میانگین، نرخ تورم در همه دهک‌ها، ‌ بالای ۴۳ درصد گزارش ‌شده است.

بدین ترتیب، تورم سالانه منتهی به تیرماه امسال، در بخش خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات، در کل کشور ۲۷.۲۴ درصد اعلام شده است. در این بخش هزینه‌ای، دهک دوم (طبقه کم‌برخوردار) با ۴۳.۳ درصد بیشترین نرخ تورم و دهک دهم(طبقه مرفه) با ۱۷.۲ درصد کمترین نرخ تورم سالانه را تجربه کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، در تیرماه ۱۴۰۰، نرخ تورم سالانه کالاهای غیرخوراکی و خدمات ۷۲.۷۶ درصد در کل کشور اعلام شده است. به گونه‌ای که در بخش هزینه‌ها،  کمترین نرخ تورم سالانه کالاهای غیرخوراکی برای دهک اول(طبقه فقیر) با ۵۶.۷ درصد و بیشترین نرخ تورم نیز برای دهک دهم (طبقه مرفه) ۸۲.۸ درصد برآورد شده است.

همچنین عدد شاخص در بخش خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها و دخانیات در کل کشور ۴۱۸.۵ و همین شاخص در کالاهای غیر خوراکی و خدمات ۲۹۳.۳ بوده است.

گفتنی است تورم در بخش دهک‌های هزینه‌ای، به مقدار کالاها و خدماتی (اعم از خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها، دخانیات و کالاهای غیرخوراکی از جمله پوشاک و...‌) که افراد خریداری می‌کنند، بستگی دارد و شاخص درآمد در آن محاسبه مستقیم نمی‌شود.

از این رو، دهک اول نشان‌دهنده ۱۰ ‌درصد از خانوارهایی است که کمترین هزینه سالانه را داشته‌اند. بنابراین می‌توان گفت که ‌این دسته از خانوارها جزو فقیرترین اقشار جامعه محسوب می‌شوند.

در نقطه مقابل دهک دهم، ۱۰ ‌درصد از خانوارهایی را نشان می‌دهد که بیشترین مبلغ را صرف هزینه سالانه خود کرده‌اند، لذا این دسته از خانوارها از مرفه‌ترین اقشار جامعه هستند و دهک‌های دیگر در میانه این دو تعریف می‌شوند.

بدین ترتیب، شاخص قیمت مصرف‌کننده برای خانوارهای کشور برحسب دهک‌های هزینه‌ای در تیرماه ۱۴۰۰ نشان می‌دهد، دهک‌های پایین (اول و دوم) بیشترین هزینه را از تورم کالاهای خوراکی، آشامیدنی و دخانیات تجربه کرده‌اند. در حالی که دهک‌های بالا(نهم و دهم) بیشترین تورم ناشی از کالاهای غیرخوراکی و خدمات را تجربه کرده‌اند.

 

تقدیر وزیر بهداشت از تلاش رییس کل بانک مرکزی برای تامین ارز واکسن

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نامه ای به رئیس کل بانک مرکزی، از حمایت های بانک مرکزی در تامین ارز دارو، تجهیزات پزشکی و واکسن کووید ١٩ تشکر و قدردانی کرد.

نمکی در این نامه با اشاره به حمایت های بی دریغ رئیس کل بانک مرکزی و همکاران نظام بانکی در شرایط سخت و مضایق تحمیلی در جهت تامین ارز دارو، تجهیزات پزشکی و واکسن که کادر درمان به صورت شبانه روزی درگیر مبارزه ای نفس گیر با پاندمی کرونا هستند، قدردانی کرده است.

دکتر نمکی در این نامه تاکید کرده است، بی تردید آنان که در این روزگار سخت مدافعین سلامت و مردم ستمدیده از امواج بیماری را حمایت می کنند در تاریخ این کشور جاودانه خواهند شد.

بانک مرکزی ضمن تقدیر از تلاش ها و مجاهدت های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به ویژه کادر درمان و ستاد مبارزه با کرونا، تاکید می کند این نهاد سیاستگذار پولی و بانکی همچون گذشته در راستای کمک به طرح واکسیناسیون عموم هموطنان ارز مورد نیاز خرید واکسن کووید ١٩ را تا ریشه کنی کامل ویروس کرونا در دستور کار قرار دارد.

گفتنی است، طرح واکسیناسیون پرسنل نظام بانکی که به صورت نمادین در روز عیدغدیرخم در بانک مرکزی کلید خورد، امروز رسما برای کارمندان بانک ها و موسسات مالی به مرحله اجرا درآمد.

 

یارانه معیشتی مردادماه امشب واریز می‌شود

سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که بیست و یکمین مرحله یارانه معیشتی مربوط به مرداد ماه سال جاری در روز یکشنبه دهم راس ساعت ۲۴:۰۰ به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود.

همانند دوره‌های قبل، خانواده‌های یک نفره ۵۵ هزار تومان، خانواده‌های دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، خانواده‌های سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، خانواده‌های چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان و خانواده‌های پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان یارانه معیشتی دریافت خواهند کرد.

لازم به ذکر است این ماه هشتمین قسط از پرداخت دومین مرحله وام یک میلیون تومانی کرونایی از حساب سرپرستان خانوارهایی که این وام را دریافت نموده‌اند،  کسر خواهد شد.

 

قیمت هر عدد سکه امامی به ۱۱ میلیون و ۵۱۸ هزار تومان رسید

امروز (یکشنبه ۱۰ مرداد) هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۱,۱۰۲,۰۰۰ ریال، انس جهانی طلا با ۰.۷۸ درصد افت به ۱,۸۱۴.۰۷ دلار، قیمت هر عدد سکه امامی به ۱۱۵,۱۸۰,۰۰۰ ریال، هر عدد سکه بهار آزادی به قیمت ۱۰۹,۹۹۰,۰۰۰‬ ریال، هر عدد نیم سکه به قیمت ۵۹,۵۰۰,۰۰۰ ریال، هر عدد ربع سکه به قیمت ۳۸,۰۰۰,۰۰۰ ریال و هر عدد سکه یک گرمی به قیمت ۲۳,۵۰۰,۰۰۰ رسید.

 

بنابراین گزارش، امروز (یکشنبه ۱۰ مرداد) قیمت هر دلار آمریکا به ۲۵۷,۲۹۰ ریال رسید؛ همچنین قیمت هر یورو به ۲۹۶,۵۱۰ ریال و قیمت هر پوند به ۳۶۰,۴۳۰ ریال رسید.

 

بانک مرکزی نرخ رسمی ۴۶ ارز را برای امروز اعلام کرد که بر اساس آن نرخ تمام ارزها بدون تغییر باقی ماند. هر دلار آمریکا برای امروز (یکشنبه دهم مردادماه ۱۴۰۰) بدون تغییر نسبت به روز گذشته ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین پوند انگلیس ۵۸ هزار و ۴۲۸ ریال و یورو ۴۹ هزار و ۸۳۳ ریال ارزش‌گذاری شد. امروز هر فرانک سوئیس ۴۶ هزار و ۳۵۹ ریال، کرون سوئد  ۴‌ هزار و ۸۸۹ ریال، کرون نروژ ۴‌ هزار و ۷۵۹ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۷۰۰ ریال، روپیه هند ۵۶۵ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۷ ریال، دینار کویت ۱۳۹ هزار و ۸۱۶ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۲۵ هزار و ۸۶۶ ریال، یکصد ین ژاپن ۳۸ هزار و ۲۸۲ ریال، دلار هنگ‌کنگ ۵‌ هزار و ۴۰۴ ریال و ریال عمان ۱۰۹ هزار و ۲۳۳ ریال ارزش‌گذاری شد.

 

همچنین، هر دلار کانادا ۳۳ هزار و ۶۹۱ ریال، دلار نیوزیلند ۲۹ هزار و ۳۱۹ ریال، راند آفریقای جنوبی ۲‌ هزار و ۸۷۹ ، لیر ترکیه ۴ هزار و ۹۸۸ ریال، روبل روسیه ۵۷۵ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۵۳۹ ریال، یکصد دینار عراق ۲‌ هزار و ۸۷۹ ریال، لیر سوریه ۳۴ ریال، دلار استرالیا ۳۰ هزار و ۸۷۴ ریال، ریال سعودی ۱۱ هزار و ۲۰۱ ریال، دینار بحرین ۱۱۱ هزار و ۷۰۴ ریال، دلار سنگاپور ۳۱ هزار و ۲۲ ریال، یکصد تاکای بنگلادش ۴۹ هزار و ۵۲۹  ریال، ده روپیه سریلانکا دو هزار و ۱۰۶ ریال، کیات میانمار ۲۶ ریال، یکصد روپیه نپال ۳۵ هزار و ۱۴۲ ریال، یکصد درام ارمنستان ۸ هزار و ۶۳۹ و دینار لیبی ۹ هزار و ۳۱۴ ریال تعیین شد.

 

امروز در تابلوی بانک مرکزی هر یوان چین ۶ هزار و  ۵۰۱ ریال، یکصد بات تایلند ۱۲۷ هزار و ۶۵۶ ریال، رینگیت مالزی ۹ هزار و ۹۵۲ ریال، یک‌هزار وون کره‌جنوبی ۳۶ هزار و ۴۵۸ ریال، دینار اردن ۵۹ هزار و ۲۳۹ ریال، یکصد تنگه قزاقستان ۹ هزار و ۸۷۱ ریال، هر لاری گرجستان ۱۳ هزار و ۵۰۶ ریال، یک‌هزار روپیه اندونزی دو هزار و ۹۰۶ ریال، افغانی افغانستان ۵۲۷ ریال، روبل جدید بلاروس ۱۶ هزار و ۸۵۱ ریال، منات آذربایجان ۲۴ هزار و ۷۲۱ ریال، یکصد پزوی فیلیپین ۸۴ هزار و ۵۳ ریال، سومونی تاجیکستان ۳ ‌هزار و ۶۸۵ ریال و منات جدید ترکمنستان ۱۲ هزار و ۲۳ ریال قیمت خورد.

 

طرح های میلیاردی برای کمک به آسیب دیدگان از خشکسالی تصویب شد

کاظم خاوازی، وزیر جهاد کشاورزی شب گذشته (شنبه 9 مرداد) در برنامه نگاه یک شبکه یک سیما از مصوبات میلیاردی این وزارتخانه در خصوص رسیدگی به آسیب دیدگان خشکسالی‌های کشور خبر داد و گفت: از طریق وزیر کشور و سازمان برنامه و بودجه در پیشنهادی به دولت ارائه کردیم و طی آن کمک خواستیم تا به وضعیت کشاورزان رسیدگی و یاری به عمل آید.

 

وی با بیان اینکه طرحی مصوب کردیم در خصوص تأمین آب در دولت تا به قنوات و جریان آبرسانی و کانال‌ها و سیستم‌های نوین آبیاری کمک شود، گفت: مصوبه دیگر این بود که سه هزار میلیارد تسهیلات چهار درصد برای کشاورزان دیده شد مضاف بر این که وام‌های آن‌ها برای سه سال امهال گردید. در حال حاضر هم تدارکات خوبی در خصوص نهاده‌های دامی به صورت اعتباری دیده شد و سعی کردیم تا یک سهم به سهم‌هایی که به نهاده‌های دامی ارائه کرده ایم افزایش دهیم.

 

خاوازی در خصوص مصوبه برای دام‌های سبک عشایری گفت: طبق این مصوبه، قرار شد تا دام‌های سبک عشایری به کشتارگاه‌ها نروند و ما تمام دام‌های عشایر را با قیمت مناسب ۴۵ هزار تومان خریداری خواهیم کرد. تا کنون حدود ۱۱ هزار رأس خریداری کرده ایم. دام‌ها می‌توانند در اختیار خودشان یا شرکت پشتیبانی امور دام قرار گیرند با این شرط که دام‌های مولد نزد خودشان نگهداری شوند و باقی دام‌ها خریداری می‌شود و به ازای هر کیلو دام؛ سه کیلو نهاده به عشایر تحویل خواهیم داد.

 

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه از آن جا که با راه اندازی سامانه بازارگاه؛ منافع افراد سودجو به خطر افتاده؛ عده زیادی قصد تخریب این سامانه را دارند، گفت: تا پیش از راه اندازی این سامانه، ما هیچ اطلاع و آگاهی از وارد کنندگان و توزیع کنندگانی که در امر توزیع نهاده فعالیت داشتند در اختیار نداشتیم و نهاده کاملاً غیرشفاف توزیع می‌شد، اما حالا تمام تراکنش‌ها کاملاً شفاف و معلوم است.

 

خاوازی با بیان اینکه من به عنوان یک کارشناس؛ با تجربه‌ای ۱۵ ماهه معتقدم ارز ۴۲۰۰ تومانی باید از روی نهاده‌های دامی با تیزهوشی و کار کارشناسی دقیق برداشته شود، گفت: پیشنهاد این اتفاق را چندین بار در دولت مطرح کردیم و تمام جوانب را طوری دیده بودیم که به مردم هم آسیب نرسد، اما در این خصوص باید سطحی بالاتر از دولت تصمیم بگیرد. برای مثال شورای عالی اقتصادی می‌تواند به این موضوع ورود کند؛ وجود ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تمام مدیران گرفتاری ایجاد کرده است.

 

کد خبر 1080894

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha