«۱۳ آبان» نماد تاثیرگذاری دانش آموزان در خلق حوادث ماندگار

یکی از دانش ‌آموزان سرایانی روز شمار معکوس ۱۳ آبان‌ را با ساخت آدمک‌ها و پوسترهای استکبارستیزی انتظار می کشد و شرکت در این مراسم را یکی از آرزوها و پاسداشت ایثارگری ها در تکریم شهدای دانش آموز در مقابله با استکبارستیزی عنوان می کند.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی: روز دانش‌آموز در کشور ما مصادف است با ۱۳ آبان هر سال. علت نامگذاری این روز، واقعه کشتار جمعی دانش‌آموزان تهرانی می‌باشد که به نشانه اعتراض به حکومت پهلوی در صبح روز ۱۳ آبان ۱۳۵۷ در محوطه دانشگاه تهران جمع شده بودند. به منظور گرامی‌داشت این روز، ۱۳ آبان در تقویم جمهوری اسلامی ایران به عنوان روز دانش‌آموز نامگذاری شده است.

 

در حالي که انقلاب اسلامي مردم ايران به رهبري امام خميني (ره) به روزهاي سرنوشت سازي نزديک مي‌شد همه اقشار مردم ايران از زن و مرد و پير و جوان، سعي در ايفا نمودن نقش تاريخي خود و عمل به تکليف الهي داشتند. در اين ميان دانش‌آموزان و نوجوانان شور و حال ديگري داشتند. صبح روز 13 آبان 1357، دانش‌آموزان در حالي که مدارس را تعطيل کرده بودند، به سمت دانشگاه تهران حرکت کردند تا صداي اعتراض خود را به گوش همگان برسانند. اين جوانان پر شور و خداجو، گروه گروه، داخل دانشگاه شدند و به همراه دانشجويان و گروه‌هاي ديگري از مردم در زمين چمن دانشگاه اجتماع کردند.

 

ساعت ۱۱ صبح، مأموران،‌ ابتدا چند گلوله گاز اشک‌آور در ميان اين جمعيت خروشان پرتاب کردند اما، اجتماع کنندگان در حالي که به سختي نفس مي‌کشيدند، صداي خود را رساتر کرده و با فرياد الله‌اکبر، لرزه بر اندام مأموران مسلح شاه افکندند. در اين هنگام تيراندازي آغاز شد و جوانان و نوجوانان بي‌گناه، يکي پس از ديگري، در خون خود غلتيدند. در اين روز، 56 تن شهيد و صدها نفر مجروح شدند.

 

دانش آموزان در مبارزه با استکبار، همواره نقشی فعّال و فراموش ناشدنی ایفا کرده اند. حضرت امام (ره) در پيامي به همين مناسبت فرمودند: «... عزيزان من صبور باشيد، که پيروزي نهايي نزديک است و خدا با صابران است ... ايران امروز جايگاه آزادگان است... من از اين راه دور، چشم اميد به شما دوخته‌ام ... صداي آزاديخواهي و استقلال طلبي شما را به گوش جهانيان مي‌رسانم».

 

در آستانه فرارسیدن ۱۳ آبان، دانش آموزان سرایانی آماده برگزاری مراسم باشکوه روز ملی مبارزه با استکبارستیزی هستند.  

 

«امیر حسین دولتخواه» شرکت در مراسم بزرگ ۱۳ آبان‌ماه را یادآور شهدای دانش آموز در مقابله با دشمنان و استعمارگران توصیف کرد و با خوشحالی و شعف اضافه کرد: بعد از گذشت نزدیک به دوسال از شرایط کرونابی و برگزاری مجازی ۱۳ آبان، مراسم حضوری امسال را فرصتی مغتنم برای نشان دادن روحیه استکبارستیزی دانش آموزان برشمرد.

 


«رضا جباری» از دانش آموزان دبیرستان ابوذر غفاری سرایان هم که روز شمار معکوس ۱۳ آبان‌ماه را با ساخت آدمک‌ها و پوستر های استکبارستیزی انتظار می کشد، شرکت در این مراسم را  یکی از آرزوها و پاسداشت ایثارگری ها در تکریم شهدای دانش آموز در مقابله با استکبار جهانی معرفی کرد.

 


«محمد حسینی» از طلبه های فعال در طرح امین مدارس هم شرکت دانش آموزان در مراسم بزرگداشت ۱۳ آبان را تکریم مقام دانش آموز و نقش تاثیرگذار آنان در خلق حوادثی بزرگ و  ماندگار در تاریخ کشور یاد کرد.

 


«محمد کسمایی» مدیر آموزش و پرورش سرایان نیز از آمادگی دانش آموزان و ستاد برگزاری مدیریت آموزش و پرورش شهرستان برای برگزاری مراسم روز دانش آموزان خبرداد و اظهار کرد: کلیه دستورالعمل‌های بهداشتی در برگزاری ایمن مراسم بزرگداشت ۱۳ آبان در دستور کار قرار گرفته است.

 

به گفته وی، مراسم بزرگداشت ۱۳ آبان و روز دانش آموز همزمان با سراسر کشور روز پنجشنبه در محل گلزار شهدای سرایان برگزار می شود.

 


وی ادامه داد: در این مراسم ضمن حضور منسجم دانش آموزان و تشکل‌های دانش اموزی، سرود همگانی ولایت اجرا می شود.

 


این مقام مسئول خاطر نشان کرد: در ۱۳ آبان رویدادهای مهمی از جمله تبعید حضرت امام (ره)، شهادت دانش آموزان و تسخیر لانه جاسوسی آمریکا رخ‌ داده است، که تمامی رویدادهای این روز در سال ۵۸ در راستای استکبارستیزی بوده که نماد اصلی آن تسخیر لانه جاسوسی آمریکاست و بنابراین شعار این روز «استکبار ستیزی» است. 

 


کسمایی با تاکید بر اینکه ۱۳آبان ظرفیت مهمی برای ایجاد وحدت و انسجام ملت در مقابل زیاده گویی و یاوه گویی های دشمنان نظام جمهوری اسلامی است، افزود: با برگزاری هر چه باشکوه تر مراسم و تجمع سیزده آبان ماه ضمن رعایت پروتکل های بهداشتی سیزده آبان ماه برای قشر نوجوان و نسل جوان جامعه بیش از پیش تبیین شده و راه پایداری انقلاب و عظمت آن برای آنان تبیین می‌شود.

 


وی بزرگداشت و تکریم روز دانش آموز در گام دوم انقلاب اسلامی را تداوم راه پیروزی، عزت، قدرتمندی و امنیت و مبارزه با استکبار توصیف کرد که نباید هیچ گاه از مکر و کید دشمن غافل شد.

 

 

 

کد خبر 1080940

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha