افزایش نیاز بیمارستان های قزوین به فرآورده های خونی در شرایط کرونایی

مدرسی گفت: در چهار ماهه نخست امسال ارسال خون و فرآورده های خونی به بیمارستان ها ۱۵ و هشت دهم درصد رشد داشته که این امر نشان می دهد در شرایط کرونایی نیاز بیشتر شده است و باید تولید بیشتر شود و مردم نوعدوست بدون دغدغه برای اهدای خون مراجعه کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از قزوین، «مریم مدرسی» در نشست خبری که امروز (یکشنبه ۱۰ مرداد) در اداره کل انتقال خون استان قزوین برگزار شد، بیان کرد: در چهار ماهه نخست سال جاری توانستیم توفیقاتی را کسب کنیم به طوری که در سه ماهه نخست با رشد ۳۴ و ۲ دهم درصدی در اهدای خون، استان برتر کشور شدیم و توانستیم مواردی که باعث کاهش مراجعه شده بود را جبران کنیم و به ثباتی در ذخایر خون برسیم.

 

مدیرکل انتقال خون استان قزوین ادامه داد: خون و فرآورده های خونی باید مستمر و روزانه تولید شود، با توجه به اپیدمی و پاندمی کرونا و افزایش بیماران، قطع یقین آمار مراجعات کاهش می یابد و این موجب نگرانی است که نتوانیم پاسخگوی نیازها باشیم.

 

وی عنوان کرد: در چهار ماهه نخست امسال ارسال خون و فرآورده های خونی به بیمارستان ها ۱۵ و هشت دهم درصد رشد داشته که این امر نشان می دهد در شرایط کرونایی نیاز بیشتر شده است و باید تولید بیشتر شود و مردم نوعدوست بدون دغدغه برای اهدای خون مراجعه کنند و با رعایت پروتکل های بهداشتی این کار صورت می گیرد.

 

مدرسی در خصوص اهداکنندگان مستمر خون اظهار کرد: اهداکننده مستمر خون به کسی می گوییم که فرد حداقل در سال ۲ بار اهدای خون داشته باشد که در چهار ماهه اول امسال نسبت سال قبل ۲۶ و هفت دهم درصد رشد آمار اهداکنندگان خون مستمر را داشتیم.

 

وی تصریح کرد: بحث دیگر ما بانوان هستند که نیمی از جمعیت ایران را تشکیل می دهند و میانگین اهدای خون در کشور در این قشر چهار تا پنج درصد است که این امر هم به دلیل باورهای غلطی است که بانوان دارند و استان قزوین در این مورد در چهار ماهه اول ۲۸ درصد رشد داشته است و استراتژی ماست در سال جاری این آمار را افزایش دهیم.

 

مدیرکل انتقال خون استان قزوین در ادامه با اشاره به ضرورت استمرار اهدای خون اظهار کرد: خون و فرآورده های خونی مدت مصرف شان کوتاه است برای نمونه پلاکت کمترین زمان انقضا را دارد و باید مرتب تولید کرد تا افراد نیازمند به موقع این محصول را دریافت کنند و تنها محصولی که شاید زمانی طولانی تری قابلیت بهره برداری دارد، پلاسما است.

 

وی تأکید کرد: قزوین در سال ۹۹ در بسیاری از شاخص ها از جمله ضایعات خون جزو استان های برتر کشور بود، به طوری که این ضایعات یک و نیم درصد بود که رقم ایده آلی است یعنی توانستیم بیشترین استفاده را از فرآورده های خونی داشته باشیم.

 

مدرسی گفت: اهدا سلول های بنیادی بحثی دیگری است که ما از اهداکنندگان می خواهیم وقتی برای اهدا خون می آیند اگر تمایل داشته باشند و شرایط لازم را بر اساس احراز پزشک داشته باشند، این کار را انجام دهند که بر اساس آخرین آمار ۴۷۰ اهدا سلول بنیادی در سال ۹۹ داشتیم که شاخص خوبی در کشور است و ان شاالله بتواند برای افراد نیازمند مفید باشد.

 

وی خاطر نشان کرد: در بحث مراقبت از اهدا کننده یعنی فردی که آمده خون اهدا کرده است و همچنین در بحث مراقبت از فرد گیرنده خون هم اقداماتی را داریم و در این شاخص ها هم قزوین خوش درخشیده است.

 

مدیرکل انتقال خون استان قزوین یادآور شد: برای افراد کم توان شرایطی را با کمک خیران مهیا کردیم تا افرادی که ناتوانی جسمی دارند در صورت داشتن شرایط لازم، از اهدا خون منع نشوند و جزو اهداکنندگان خون قرار گیرند.

 

کد خبر 1080991

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha