کارگاه آموزش مجازی «مهارت های پیش از ازدواج» در رشت برگزار شد

کارگاه آموزش مجازی «مهارت های پیش از ازدواج» به میزبانی اداره کل کتابخانه های عمومی گیلان برگزار شد

به گزارش خبرگزاری شبستان و به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان، کارگاه آموزشی «مهارت های پیش از ازدواج» با همکاری اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان و مرکز بهداشت شهرستان رشت و با حضور کارشناس سلامت جوانان و نوجوانان مرکز بهداشت این شهرستان و علاقمندان به مسائل خانواده به صورت مجازی و از طریق پلتفرم شبکه جازی اسکای روم کتابخانه های عمومی استان برگزار شد.


«رویا دانش میرکهن» در این کارگاه آموزشی که به با هدف آموزش عمومی در راستای ارتقاي آگاهي جوانان در زمينه معيارهاي لازم براي همسرمناسب، ارتقاي آگاهي جوانان درزمينه فوايد ازدواج مناسب براي جوانان و نیز ارتقاي آگاهي جوانان در زمينه مضرات عدم ازدواج يا ازدواج ديرهنگام درجوانان برگزار شد، در تعریف ازدواج و خانواده موفق از نظر سازمان جهانی بهداشت گفت: سازمان بهداشت جهانی در جدیدترین تعریف خود در این زمینه چنین عنوان می کند که “خانواده موفق خانواده ای است که هم پایدار است و هم رضایت بخش”.


کارشناس سلامت جوانان و نوجوانان مرکز بهداشت در ادامه با بیان اینکه اگر خانواده از سلامت کامل برخوردار نباشد، موجب ورود افراد بیمارگونه به جامعه، به هم خوردن ساختار جامعه و سرایت اختلال رفتاری به جامعه را به دنبال خواهد داشت بر ضرورت آگاهی از ویژگی های افراد سالم از نظر ذهنی و احساسی تاکید کرد.


دانش میرکهن همچنین با بیان اینکه ازدواج یک پیوند قراردادی است برای تامین نیازها بین دو نفر از جنس مقابل شکل می گیرد افزود: در ازدواج موفق به نیازهای افراد نظیر نیاز به والد شدن وبقای نسل، آرامش وامنیت، عشق و صمیمیت، همدم و هم صحبت، حمایت و تكيه گاه، همراهي وتأیید، رشد، تکامل وخود شکوفایی، استقلال و پذيرش و مقبوليت اجتماعي پاسخ داده می شود.


این دکترای تخصصی روانشناسی و کارشناس سلامت جوانان و نوجوانان همچنین با اشاره به سن مناسب ازدواج با بیان اینکه پیوند زناشویی باید در زمانی اتفاق بیفتد که فرد از نظر رشد جسمانی روانی و عاطفی به بلوغ فکری رسیده و بتواند عهده دار مسئولیت زندگی شود، رسيدن به بلوغ اجتماعي، انگيزش وداشتن اطلاعات را سه ویژگی فرد آماده ازدواج از ديدگاه روانشناسان دانست. 


وی در ادامه با ارائه آمارهایی در خصوص سن ازدواج در سال‌های گذشته در کشور گفت: سرانه ازدواج در سال 70 تا 76 سیر صعودی گرفت و این رقم در سال‌های بعدی افت کرد و بگونه ای که در سال 90 حدود 872 هزار و سال 91حدود 822 هزار ازدواج به ثبت رسید. 


این کارشناس سلامت همچنین افزود: 30درصد جوان‌های 20 تا 35 سال در کشور ازدواج نكرده اند و میانگین سن ازدواج درحال حاضر در کشور برای مردان 27.8و برای زنان 23.1 است.


دانش میرکهن در ادامه به ملاک های ازدواج موفق ازنظر پروفسور اولسون، یکی از محقین برجسته در این خصوص نیز اشاره کرد و گفت: از نظر این اندیشمند برجسته برای یک ازدواج موفق و پایدار قبل از ازدواج هر دو نفر بايد مستقل و پخته باشند، به همان اندازه كه ديگري را دوست دارند خودشان را هم دوست داشته باشند و بتوانند همانگونه كه از باهم بودن لذت مي برند از تنها بودن نيز لذت ببرند، هر دو نفر در شغل و حرفه ي خود ثبات داشته باشند واز خود، آگاه باشند و خود را بشناسند و بتوانند نظرات و خواسته هاي خود را قاطعانه بيان كنند و همچنین هر دو نفر سعي كنند كه خود خواه نباشند و خواسته هاي ديگري را برآورده كنند.


کارشناس سلامت جوانان و نوجوانان مرکز بهداشت شهرستان رشت در ادامه این کارگاه آموزشی پيش بيني کننده هاي ازدواج موفق و موضوعات مورد تفاهم از جمله باور و ارزش دینی، سرگرمی و علائق، دوستان، خانواده همسر، خواسته ها وتوقعات، فرزند، تربیت فرزند، مسائل جنسی، روابط صمیمانه با همسر، خانواده، خویشاوندان، مسائل مالی، آگاهي، شناخت و توجه به نيازهاي اساسي را از مهمترین مسائل در این زمینه عنوان کرد.


دانش میرکهن هشت عامل مهم در یک ازدواج موفق را تعهد، ارتباط، حل تعارض، خلاقیت، همکاری، تغییر مدیریت، روابط اجتماعی و احترام گذاشتن به ارزش های دینی عنوان و رعایت این اصوصل را موجب استحکام بنیان خانواده در آینده دانست.


این دکترای تخصصی روانشناسی از خانواده گرایی، افزایش انس و محبت در زندگی مشترک، افزایش احساس امنیت و ارتقاء سلامت اجتماعی و معنوی به عنوان فواید ازدواج یاد کرد و از آرامـش، تلاش معــاش، احساس مسئولیت و توسعه خود بعنوان اثرات مثبت ازدواج نام برد.


دانش میرکهن در ادامه این کارگاه آموزشی در خصوص تاخير درازدواج و معایب آن، باورهای نادرست درمورد ازدواج، خطاهاي شناختي افراد قبل از ازدواج، مراحل ازدواج و افراد نامناسب برای ازدواج سالم، مهارت های ازدواج از جمله مهارت خودآگاهی، مهارت همدلی، اصول مهارت همدلی، مهارت حل اختلاف مطالبی بیان داشت.


این روانشناس در پایان صحبت های خود با تشکر از برگزاری کارگاه ویژه با موضوع مهم مهارت آموزی در زمینه ازدواج به میزبانی اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان اثرات آگاهی بخشی به جوانان در این زمینه را منجر به داشتن جامعه ای پویا و سالم عنوان کرد. 


گفتنی است، اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان پیش ازاین نیز کارگاه های آموزشی متنوعی با موضوع جامعه شناسی، سواد رسانه ای، مواجهه با کودکان کار، زیست محیطی، امداد و نجات، نگهداری نسخ خطی و چاپ سنی، داستان و مقاله نویسی و... بصورت مجازی و حضوری با حضور کتابداران، کارکنان و اعضای کتابخانه ها برگزار کرده است.

کد خبر 1081051

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha