تعرفه های نجومی آب برای برخی روستاییان خوسف

صدور قبوض نجومی ‌آب برای برخی روستاییانی که سکونت غیردائم در روستاهای شهرستان خوسف دارند، اعتراض و گلایه آنها را به دنبال داشته است.

خبرگزاری شبستان_خراسان جنوبی: همچنان که گرمای خورشید همچون شلاقی بر گونه های مردم کویر می زند، مردم برخی روستاهای خوسف از کمبود آب رنج می برند. این روزها روستاییان در کنار کمبود آب شرب، با قبض های نجومی هم مواجه شده اند که سبب اعتراض آنها شده است.

 

سایه سنگین کم آبی و خشکسالی بر کویر خراسان جنوبی سبب شده تا هر خانه تبدیل به یک مزرعه کشاورزی شود، با اسراف در مصرف آب توسط برخی روستاییان غیردائم؛ قبض های نجومی برای آنها صادر و برخی از این وضعیت ناراضی و شاکی اند.

 

 

خبرنگار شبستان به دنبال گزارش مردمی مبنی بر قطعی و کمبود آب در کنار قبض های نجومی در روستای عیلکی پیگیر مشکلات آب روستاییان می شود.

 

«اسداللهی» عضو شورای قبلی روستای عیلکی به خبرنگار شبستان گفت: مدتی است در روستای عیلکی قطعی آب داریم، این روستا از ماه رمضان آب ندارد و می توان گفت در هفته دو یا سه روز آب نداریم.

 

وی با بیان اینکه از ماه رمضان تا کنون موضوع قطعی آب را با هر مسئولی که در میان گذاشته ایم؛ هیچ کس حتی پاسخ ما را نمی دهند، گفت: منبع کوچک آب روستا برای 40 خانوار مناسب است اما هم اکنون با مهاجرت مردم حتی در اواسط هفته، باعث شده که با کمبود آب روبرو شویم.

 

قبض های نجومی برای روستای بدون آب!

وی در ادامه گذری هم به تعرفه های نجومی قبض آب برخی روستاییان زد و گفت: برای برخی روستاییان قبض های آب با مبالغ یک میلیون و 400 تا یک میلیون و 800 هزار تومان آمده و این موضع سبب اعتراض آنها شده است.

 

اسداللهی با اشاره به پَستی و بلندی روستای عیلکی خوسف، افزود: بیشتر مردم روستا به دلیل کهولت سن، نمی توانند آب حمل کنند و برای مراقبت های بهداشتی در ایام کرونا مشکل دارند اما هیچ کس جوابگو نیست.

 

وی از وجود 120 خانوار در روستای عیلکی پایین خوسف خبر داد و گفت: با وجود یک منبع کوچک، آب تنها برای پنج خانوار کافی است، همچنین روستای عیلکی بالا با 50 خانوار نیز همین مشکل را دارند.

 

ساکنین غیر دائم روستاها منتظر قبض های نجومی باشند

رئیس آب و فاضلاب خوسف در خصوص قطعی آب و صدور قبض هایی آب با رقم‌های میلیونی به خبرنگار  شبستان اظهار کرد: بخشنامه جدید وزارت نیرو و مصوبه هیات وزیران در خصوص قبض آب روستاییان ابلاغ و قابلیت اجرایی دارد، لذا روستاییانی که سکونت غیر دائم دارد، ماهانه از هفت هزار لیتر و در دوماه از 14 هزار لیتر نباید بیشتر مصرف کنند، در صورت مصرف آب بیش از این مقدار، قیمت آب، با تعرفه آزاد حساب می شود.

 

«علیرضا شاهی» ادامه داد: تعرفه دولتی به ازای هر مترمکعب آب هزار و 300 تومان و به ازای هر مترمکعب آزاد، سه هزار و 500 تومان است و علت بالا رفتن قبوض آب برخی روستاییان نیز مصرف بیش از حدمجاز است.

 

وی بیان کرد: در این طرح بر روی قبوض آب، واژه «مسکونی ۲» به منزله سکونت غیردایم و مسکونی یک به منزله سکونت دایم روستاییان ذکر شده است.

 

رئیس آب و فاضلاب خوسف با بیان اینکه این مصوبه در کل کشور از اول اردیبهشت ماه اجرا می شود، گفت: همچنین قطعی آب روستای عیلکی از هفته گذشته رفع و آب پایدار شده است.

 

تبدیل هر خانه به یک مزرعه کشاورزی!

«محمود نادی»، معاون خدمات مشترکان و درآمد شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی هم در خصوص قبوض سنگین آب بهای روستاییان اظهار کرد: واژه مسکونی دو بر روی قبوض روستاییان به منزله ساکن غیردائم است، این افراد برای مصرف آب ظرفیت محدودی دارند و اگر مصرف معقولی داشته باشند قبض های نجومی نخواهند داشت.

 

وی ادامه داد: روستاییان ساکن غیر دائم با مصرف هفت هزار لیتر در ماه مشمول تعرفه آزاد نمی شود اما مصارف زیاد این روستاییان برای آب و فاضلاب مشکل ایجاد کرده و مجبوریم آب روستاییان را با تانکر تامین کنیم.

 

نادی تصریح کرد: ساکینن دائم روستا مشکلی در مقدار مصرف آب ندارند و این مصوبه تنها برای ساکنین غیردائم قابلیت اجرایی دارد، این مصوبه از ابتدای امسال با مشخص شدن ظرفیت مصرف آب توسط ساکنین غیر دائم، به دلیل مشکلات بی آبی و اسراف مردم در مصرف و یا آبیاری باغ ویلاها با آب شرب توسط قانون گذار ابلاغ شده است.

 

وی با بیان اینکه شهروندان معترض می توانند برای جویا شدن از وضعیت مصرف آبی شان، با در اختیار گذاشتن شماره اشتراک قبض به اداره آب و فاضلاب مراجعه کنند، گفت: آب و فاضلاب مسئول تامین آب کشاورزی، ساخت و ساز و یا آب دام نیست و تنها تامین آب شرب بر عهده این نهاد است لذا افرادی که ساخت و ساز مسکن در روستاها دارند باید هزینه آب ساخت و ساز را پرداخت کنند چرا که هزینه آب تعرفه ساخت و ساز به نسبت مصارف خاگی بالاتر است.

 

معاون خدمات مشترکان و درآمد شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی تصریح کرد: صدور قبض های مسکونی دو با هزینه های متفاوت؛ مصوبه شورای اقتصاد و قانونی است که از ابتدای امسال قابلیت اجرایی دارد، لذا ساکنین غیردائم باید در مصرف آب صرفه جویی کنند تا هم آب هدر نرود و به مردم آب کافی برسد و در مقابل آبرسانی با تانکر ویژه روستاییان واقعی باشد.

 

قطعی آب در روستای عیلکی خوسف رفع شد

وی تصریح کرد: مشکل قطعی آب روستای عیلکی پایین خوسف با نصب تاسیسات و با هزینه کرد میلیاردی رفع شده است.

 

نادی با بیان اینکه هم اکنون در کنار مشکلات کم آبی در خراسان جنوی، هر خانه تبدیل به یک مزرعه کشاورزی شده است، گفت: این حجم آب با شبکه آب و فاضلاب، قابل تامین نیست لذا اینگونه مصوبه های در اختیار قانونگذار است تا آب شرب مردم تامین شود.

 

 

وی خاطرنشان کرد: بعد از ارسال قبض های سنگین برای مشتریان بد مصرف، مصارف معقول شده است، لذا ما به دنبال صدور قبض سنگین برای مردم نیستم بلکه به دنبال مصارف متعارف برای پایداری شبکه آب هستیم.

 

وی در پایان تصریح کرد: آب و فاضلاب برای هر مشترک در طول شبانه روز 150 لیتر آب تامین می کند لذا مردم در زمان بحران کم آبی باید در مصرف آب صرفه جویی کنند تا شاهد قبض های نجومی نباشند.

 

 

 

 

کد خبر 1081320

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha