واقعه غدیر سرنوشت اسلام را رقم زد/ امام باقر(ع)؛ راوی غدیر

امام محمد باقر (ع) یکی از مهمترین راویان واقعه غدیر است که با اشراف کامل، به تمامی جوانب آن واقعه مهم و عظیم پرداخته است.

خبرگزاری شبستان،سرویس فرهنگی، مریم داوری: کتاب «ترجمه خطبه غدیر به انضمام داستان غدیر از زبان امام محمد باقر (ع)» نوشته «حجت الاسلام داود روحانی معین» مشتمل بر 80 صفحه برای چهارمین بار در شمارگان 5000 نسخه از سوی انتشارات بهار دلها منتشر شده است. خداوند پس از غدیر خم نسبت به سرباز زدن از ولادت امیرالمومنان برای کسی دستاویزی قرار نداده و بهانه ای به جای نگذاشته است. در کتاب «ترجمه خطبه غدیر به انضمام داستان غدیر از زبان امام محمد باقر (ع)» خطبه غدیر به همراه داستان غدیر از زبان امام محمد باقر (ع) به زبان فارسی ترجمه و با سبکی ساده و روان به رشته تحریر درآمده است.

 

خطبه غدیر راویان بسیار دارد. یکی از این راویان امام محمد باقر (ع) است که با اشراف کامل به تمامی جوانب آن واقعه عظیم به نقل آن می پردازد. آن حضرت پیش از شروع خطبه مطالبی را به عنوان مقدماتی بیان می فرماید که از علت واقعه غدیر، دغدغه های پیامبر اکرم (ص)، تاکیدهای جبرییل از جانب خداوند برای ابلاغ رسالت و مطالب بسیار ارزنده ای پرده بر می دارد که می تواند ما را از فضای حاکم بر آن زمان آگاه سازد و از آن واقعه بزرگ که سرنوشت اسلام را رقم زد، تصویری گویا و شفاف ترسیم نماید.

 

«حجت الاسلام داود روحانی معین» در کتاب «ترجمه خطبه غدیر به انضمام داستان غدیر از زبان امام محمد باقر (ع)» سعی کرده است به گونه ای ساده و روان ترجمه کند که هر فردی با هر میزان سواد بتواند آن را بخواند و بهره ببرد. این خطبه از یکی از کتابهای معتبر شیعه با عنوان « الاحتجاج علی اهل اللجاج» تالیف « احمد بن علی طبرسی» نقل می شود. عنوان « الاحتجاج علی اهل اللجاج» دارای ترجمه و شرح های زیادی است و بسیاری از علما و بزرگان به آن اعتماد کردند.

کتاب «ترجمه خطبه غدیر به انضمام داستان غدیر از زبان امام محمد باقر (ع)» شامل دو بخش با عنوان خطبه غدیر از زبان امام محمد باقر (ع) و آغاز خطبه غدیر است. بخش یک شامل فصولی با عناوین خطبه غدیر از زبان امام باقر (ع)، بیش از 70 هزار نفر پیمان بستند و پیامبر می ترسید منافقان و مخالفان میان امت تفرقه بیندازند است. بخش دوم کتاب شامل فصولی است با عناوین صفات و ویژگی های خداوند، آیه اکمال دین و ارتباطش با علی (ع)، امامت علی(ع) و فرزندانش، دعا و نفرین پیامبر (ص)، پیشگویی پیامبر اکرم (ص) درباره پیشوایان کفر، دوستان و دشمنان علی (ع) در آیات قرآن، ویژگی های امام زمان (عج)، دعوت به پیمان با پیامبر (ص) و علی (ع)، حج و شعائر الهی، حلال و حرام، امر به معروف و نهی از منکر، اقرار گرفتن برای ولایت علی (ع) و فرزندانش، امتیارات علی (ع) در قرآن و اولین بیعت کنندگان.

 

در قسمتی از کتاب «ترجمه خطبه غدیر به انضمام داستان غدیر از زبان امام محمد باقر (ع)» می خوانیم: خداوند به من چنین وحی کرد« به نام خدای بخشاینده مهربان، ای پیامبر آنچه که از جانب پروردگارت درباره علی بن ابیطالب یعنی خلافت علی بن ابیطالب(ع)به تو نازل شده است را به همه برسان و اگر این کار را نکنی رسالت الهی را تبلیغ نکرده ای و خدا تو را از شر مردم نگاه می دارد».

ای مردم، من در رساندن آنچه خدای تعالی به من نازل کرده است، کوتاهی نکردم و سبب نزول این آیه را برای بیان می کنم. جبرییل سه بار بر من نازل شد و از جانب پروردگارم که نامش سلام است به من فرمان داد در این مکان بایستم و سفید و سیاه را آگاه کنم که علی بن ابیطالب(ع) برادر من، وصی من، خلیفه من و امام بعد از من است. جایگاه او برای من مانند جایگاه هارون است برای موسی، جز اینکه بعد از من پیامبری نخواهد آمد. بعد از خدا و رسولش او ولی شماست.

در قسمت دیگری از این کتاب آمده است: پیامبر (ص) از مدینه بیرون رفت و مردم همراه او رفتند. آنان با دقت به او توجه کردند تا ببینند چه کار می کند تا همان کار را بکنند. حضرت آنان را به حج برد. تعداد کسانی که از مدینه و حومه آن و بادیه ها به حج آمده بودند مانند اصحاب موسی به 70 هزار نفر رسید بلکه بیشتر هم شد. همان طور که موسی از آن اصحاب برای جانشینی هارون پیمان گرفت و آنان پیمان شکستند و از سامری و گوساله اش پیروی کردند، رسول خدا نیز برای خلافت علی از آنان که به تعداد اصحاب موسی بودند، بیعت گرفت. آنان نیز بیعت شکستند و از سامری و گوساله اش پیروی کردند. روش امت پیامبر و اصحاب موسی یکسان بود و مانند هم رفتار کردند. فریاد لبیک مکه و مدینه را به هم پیوند زد. هنگامی که آن حضرت به موقع رسید، جبرییل از جانب خدای عزوجل آمد.

 

در قسمت دیگری از کتاب «ترجمه خطبه غدیر به انضمام داستان غدیر از زبان امام محمد باقر (ع)» می خوانیم: ای مردم این آخرین جایی است که در این اجتماع می ایستم پس گوش کنید و پیروی نمایید و در برابر دستور پروردگارتان فروتن و فرمانبردار باشید زیرا خدای عزوجل سرپرست و معبودتان هست و بعد از خدا محمدی که ایستاده و با شما سخن می گوید سرپرست شماست. آنگاه بعد از من به دستور پروردگارتان، علی سرپرست و امام تان خواهد بود و سپس تا روزی که به دیدار خدا و رسولش روید امامت در نسل من که از فرزندان علی هستند، خواهد بود.

 جز آنچه خدا حلال کرده حلالی نیست و جز آنچه او حرام نموده، حرامی نیست. خدا حلال و حرام را به من آموخت و هرچه پروردگارم از کتابش و حلال و حرامش به من یاد داده بود به روشنی برایتان بیان کردم. ای مردم دانشی نیست مگر آنکه خداوند آن را در من قرار داده است.

 

گفتنی است، کتاب« ترجمه خطبه غدیر به انضمام داستان غدیر از زبان امام محمد باقر (ع)» نوشته «حجت الاسلام داود روحانی معین» برای چهارمین بار در شمارگان 5000 نسخه با قیمت هفت هزار تومان از سوی انتشارات بهار دلها چاپ و روانه بازار کتاب شده است.

 

 

کد خبر 1081347

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha