دومینوی سقوط کشاورزی در خراسان جنوبی/ این بار «توفان» به عناب کاران خسارت زد

بعد از خست آسمان و کاهش نزولات آسمانی بر سر مزارع، این بار دومینوی سقوط کشاورزی در خراسان جنوبی تکرار و توفان؛ خسارت های میلیاردی به بار آورد.

خبرگزاری شبستان_خراسان جنوبی: سمیه محمدی؛ در خشک‌ترین سال نیم‌قرن اخیر در خراسان جنوبی قرار داریم؛ حالا بعد از بعد از خست آسمان و کاهش نزولات آسمانی بر سر مزارع، این بار یا آغاز وزش شدید بادهای 120 روزه سیستان دومینوی سقوط کشاورزی در خراسان جنوبی تکرار و توفان؛ خسارت های میلیاردی به بار آورد.

 

چند روزی است که طوفان دست در دست خشکسالی و کم آبی، مهمان ناخواسته استان کویری خراسان جنوبی است، شدت توفان سبب شده تا این استان به زیر خاک غوطه ور و خسارت های جبران ناپذیری را بر کشاورزان محتمل شود.

 

 

خراسان جنوبی از (۳ مرداد) شاهد ورزش بادهای شدید و توفان‌های گرد و خاک است، و این وضعیت به گفته کارشناس هواشناسی استان همچنان ادامه دارد، شدت این توفان در برخی از نقاط به حدی است که آ‌سمان خراسان جنوبی دیده نمی‌شود و اداره کل محیط زیست استان هوای چهار شهرستان را ناسالم اعلام کرد.

 

خسارت 81 میلیاردی توفان به نهبندان

«مجید بیکی»، فرماندار نهبندان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خسارت 99 میلیارد تومانی توفان به بخش کشاورزی نهبندان، خبر داد و گفت: همچنین توفان 450 میلیون تومان به بخش برق خسارت زده است.

 

وی با بیان اینکه توفان چند روز گذشته 81 میلیارد و 245 میلیون تومان به بخش باغی و منابع طبیعی خسارت وارد کرده است، افزود: همچنین خسارت به مزارع زراعی نهبندان 18 میلیارد تومان شامل محصولات پنبه و محصولات علوفه ای برآورد شده است.

 

بیکی تصریح کرد: ورزش باد شدید در نهبندان به محصولات پسته، خرما، عناب، انار، انگور، زرشک، زیتون و محصولات گلخانه ای خسارت زده است که بیشترین خسارت به محصول عناب بوده است.

 

وی از خسارت 2 هزار و 42 هکتاری توفان به محصولات باغی و 770 هکتاری به محصولات زراعی خبر داد و گفت: درصد خسارت توفان بین 20 تا 80 درصد برای هر نوع محصول متغیر است به عنوان مثال خسارت توفان به محصول زرشک 20 درصد و به محصول عناب 80 درصد برآورد شده است.

 

خسارت توفان به ۴۶۰ هکتار  از اراضی باغی خوسف

«محمدعلی آخوندی»، فرماندار خوسف هم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خسارت توفان به محصول عناب نارس در قطب این محصول خبر داد و اظهار کرد: 320 هکتار از باغات عناب و 140 هکتار از باغات پسته شهرستان خوسف خسارت دیده اند.

 

 

وی با بیان اینکه توفان در شهرستان خوسف حدود 20 درصد به محصول پسته در بخش ماژان و حدود 20 درصد به محصول عناب در قطب تولید عناب (روستای سیوجان) خسارت زده است، گفت: بیشترین خسارت توفان به محصول عناب برآورد می شود.

 

برآورد خسارت  60 میلیارد  به بخش کشاورزی سرایان

«محمد ابراهیم رسولی مقدم»، فرماندار سرایان هم با بیان اینکه  توفان و گرد و خاک هفته گذشته ۶۰ میلیارد تومان به زیرساخت‌ها و بخش کشاورزی این شهرستان خسارت زده است، گفت: این توفان  ۱۵ درصد به محصول پنبه، ۲۰ درصد به محصول پسته،۳۰ درصد به محصول عناب و ۳۰ درصد به محصول انار خسارت وارد کرده است.

 

وی افزود: بیشترین حجم خسارت توفان به بخش کشاورزی و منابع طبیعی وارد شده است.

 

خسارت 270 میلیارد تومانی به انار فردوس

«موسی سلیمانی» مدیر جهاد کشاورزی فردوس هم با بیان اینکه توفان هفته گذشته به 30 درصد و یک هزار و 700 هکتار از باغ های انار شهرستان فردوس خسارت وارد کرده است، افزود: میزان انار ریخته شده در جریان توفان هفت هزار و 650 تن برآورد شده است، که برآورد کلی خسارت وارد شده به محصولات باغی، تاسیسات و محصولات گلخانه ای شهرستان فردوس حدود 270 میلیارد تومان است.

 

بیشترین خسارت توفان به محصول عناب

«غلامرضا قوسی»، رئیس جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان درخصوص خسارت توفان به بخش های مختلف کشاورزی استان، گفت: خسارت توفان بر محصولات مختلف، متفاوت است اما بیشترین خسارت توفان در خراسان جنوبی بر محصول عناب نارس وارد شده است.

 

 

وی تصریح کرد: گزارش کامل خسارت های بخش کشاورزی بعد از جمع بندی و برآورد خسارت ها در شهرستان ها در اختیار  مدیریت بحران و رسانه ها قرار خواهد گرفت.

 

برآورد خسارت توسط 18 تیم ارزیاب

«ابوالحسن میر جلیلی»، مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی هم پیش از این از خسارت ۱۰ تا ۳۰ درصدی توفان به هشت واحد گلخانه‌ در استان خبر داد و گفت:  به دنبال وزش باد شدید قطع برق در 27 روستا، شکستگی درختان، تخریب سازه‌های دامی و تلف شدن تعدادی از دام ها، خسارت به مزارع و باغات عناب، پسته و انار  وارد شد.

 

وی تصریح کرد: محصولات باغی از جمله عناب، پسته، انار و میوه های سر درختی همانند سیب خسارت خورده است اما مدیریت بحران بعد از اتمام خسارت و توفان برآورد دقیق را توسط 18 تیم ارزیاب اطلاع رسانی خواهد کرد.

 

 

 

 

کد خبر 1081365

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha