کلنگ پروژه ۶ هزار هکتاری سازماندهی نزولات آسمانی به زمین زده شد

جانشین فرمانده سپاه ولیعصر (عج) خوزستان گفت: با توجه به خشکسالی پیش رو توجه به مدیریت روان‌آب ها و پروژه های بیابان زدایی حائز اهمیت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اهواز، «سردار نعمت الله باقری» امروز (دوشنبه ۱۱ مرداد) در کلنگ زنی پروژه ۶ هزار هکتاری سازماندهی نزولات آسمانی، با اشاره به اینکه از سال ۹۴ بحث ریزگردها زندگی مردم را مختل کرده است اظهار کرد: در حوزه بیابان زدایی کاشت نهال، ایجاد روان‌آب ها توسط بسیج سازندگی و سپاه انجام شد، هشت هزار هکتار در ماهشهر، اکنون هم ۶ هزار هکتار مدیریت روان‌آب ها در امیدیه، هندیجان و ماهشهر در دستور کار قرار گرفته تا با توجه به وضعیت خشکسالی در خوزستان کمک به نگه داشت رواناب در منطقه صورت بگیرد. 

 

جانشین فرمانده سپاه ولیعصر (عج) خوزستان با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اهدافی را برای مجموعه بسیج سازندگی در نظر گرفته است افزود: ۲۱ سال است که بسیج سازندگی به عنوان یک اهرم بسیار قوی در رفع محرومیت و کمک به دولت ورود پیدا کرده و در سطح کشور کار می کند و رهبر معظم انقلاب اهدافی را برای این مجموعه در نظر گرفته که اولین هدف مجموعه سازندگی استفاده از ظرفیت بسیجیان و نیرو و نشاط این عزیزان برای رفع محرومیت بوده است.

 

وی با تاکید بر اینکه در کشور بیش از ۴۰ هزار گروه جهادی سازماندهی شده و در استان خوزستان ۲ هزار گروه های جهادی بسیجی تحت حمایت بسیج سازندگی اجرای ماموریت می کنند ادامه داد: کمک به دولت در توسعه مادی و معنوی کشور در اجرای پروژه ها اولویت رفع محرومیت است در کنار آن موضوع پروژه هایی که در مناطق دوردست و محروم هستند که بسیاری از این پروژه ها توسط بسیج سازندگی در حال انجام است.

 

«یونس زبیدی» نیز با تاکید بر اینکه شاخصه بسیج انجام ماموریت های محرومیت زدایی با هزینه های کمتر و با همیاری گروه های جهادی است تصریح کرد: هدف ما این است که با هزینه پایین پروژه های محرومیت زدایی را انجام دهیم؛ افتخار خدمت به مردم نصیب ما شده است امیدواریم بتوانیم خدمتگزار باشیم.

 

مسئول بسیج سازندگی سپاه ولیعصر (عج) خوزستان اضافه کرد: این پروژه مدیریت روان‌آب ها در راستای مبارزه با ریزگردها ۶ هزار هکتار است که سه هزار هکتار در امیدیه، ۲ هزار هکتار ماهشهر و یک هزار هکتار در هندیجان است که امیدواریم بتوانیم با صرفه جویی در منابع شاهد این باشیم که در خوزستان در بحث ریزگرد به طور کامل ریشه کن شده و حفظ منابع طبیعی هم در دشت ها و هم در مناطق کوهستانی حفظ و حراست از جنگل ها و منابع طبیعی صورت بگیرد.

 

«محمدتقی سجادی» نیز بیان کرد: از ۶.۵ میلیون هکتار مساحت خوزستان حدود یک میلیون و ۲۷۵ هزار هکتار بیابان و یک میلیون هکتار جنگل و ۲.۵ میلیون مرتع و باقی‌مانده هم اماکن شهری و ... است که شرایط ناپایدار ۳۵۰ هزار هکتار کانون های گرد وغبار که در چند شهرستان از جمله اهواز ماهشهر امیدیه هندیجان و دشت آزادگان پراکنده و از کانون های اصلی منطقه ماهشهر و امیدیه است.

 

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان ابراز کرد: در ۳۵۰ هزار هکتار بیابان های خوزستان، اقدامات خوب بیابان زدایی صورت گرفته، ۲۵ هزار هکتار نهال کاری، ۲۶ هزار هکتار مالچ پاشی، ۱۷ هزار هکتار مدیریت روان‌آب و امروز هم ۶ هزار هکتار به آن اضافه شده است.

 

وی اذعان کرد: خوشبختانه عمده پروژه های حوزه بیابان زدایی توسط بسیج سازندگی در حال انجام بوده که با سرعت بیشتری نسبت به سایر استان ها در حال انجام است.

 

سجادی خاطر نشان کرد: در امیدیه برنامه های مدیریت روان‌آب یکی از برنامه های زیربنایی در حوزه منابع طبیعی است اگر بتوانیم رواناب را مدیریت کنیم به سیل تبدیل نمی‌شود و به نوعی پیشگیری صورت می گیرد، در هندیجان ایجاد هلالی آبگیر، گوراب و فارو شرایط خوب کنترل رواناب را ایجاد کرده است.

 

وی تاکید کرد: برنامه های منابع طبیعی زمانی موفق خواهد بود که حفظ و احیای و بهره برداری منابع طبیعی با مشارکت مردم به رسمیت شناخته شود.

 

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری خوزستان با بیان اینکه ۸۴ میلیارد تومان از منابع ملی به حوزه منابع طبیعی استان وارد شده است گفت: ۱۴ میلیارد سازمان جنگل ها برای برنامه های بیابان زدایی تخصیص داده شد و اخیرا در بحث تنش آبی ۷۰ میلیارد تومان به برنامه های حوزه منابع طبیعی اختصاص داده شد.

 

وی یاد آور شد: برای اولین بار در استان خوزستان ۵۰ میلیارد برای مقابله با آفات و بیماری های جنگل های حوزه زاگرس یا بوم سازگان زاگرس اختصاص داده شده که به دلیل خشکسالی این جنگل ها قریب به یک میلیون هکتار در ۱۰ شهرستان شرقی و شمالی استان گسترده است و دچار چالش گسترده آفات و بیماری شده و قرار است یک برنامه گسترده محلول پاشی و مقابله با آفات و غنی سازی جنگل در این جنگل ها اتفاق بیفتد جنگل های که ریه های تنفسی استان و کشور هستند و حیات استان به حیات این درختان وابسته است.

 

کد خبر 1081450

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha